hygienanalys av hö

E

emmiz79

Sitter och funderar på hur många av er som gör hygienanalyser av sitt hö och hur många som fått värden på 0 för mögelsvamp, aspergillus osv...? Någon som har erfarenheter att dela med sig av och kopplingar till luftvägsproblem osv... Vårat prov visade ju värden inom gränserna, men ändå så förekom det ju... Enligt analysföretaget var det ändå ingen fara att fodra med detta hö, men jag tänkte kolla ifall det är någon som har en annan åsikt??

Tacksam för svar ;)

Sv: hygienanalys av hö

men :( ingen som gjort mögelanalys på sitt hö???? pls ;)

Okey (och tack för svar ;)) och ni upplevde inga problem med det höt med andra ord...???

Jag gjorde det förra året pga hosta, och höet som såg väldigt fint ut och även luktade bra visade sig ligga på över rekommenderade värdena - minns inte vad nu. Men lärde mig att man inte kan se och lukta sig till kvalitén äen om folk gärna påstår det. I år satsar jag på hösilage så det blir ingen sån analys nu.

Okey (och tack för svar ;)) och ni upplevde inga problem med det höt med andra ord...???

Det kan jag inte svara på. Är inte tillräckligt utbildad för sånt:cool:

Men kan säga att MIN häst klarade sig utan större problem, men vi fick kast ganska mycket på dynghögen direkt från balen.

Sitter och funderar på hur många av er som gör hygienanalyser av sitt hö och hur många som fått värden på 0 för mögelsvamp, aspergillus osv...? Någon som har erfarenheter att dela med sig av och kopplingar till luftvägsproblem osv... Vårat prov visade ju värden inom gränserna, men ändå så förekom det ju... Enligt analysföretaget var det ändå ingen fara att fodra med detta hö, men jag tänkte kolla ifall det är någon som har en annan åsikt??

Tacksam för svar ;)
Om det inte finns någonting alls, har man nog odlat vallen i någon sorts renrum eller något. Lite mögelsporer finns alltid, men är det under gränsvärdena så är det okej ändå. Jag har gjort hygienisk analys på lab (själv under pluggtiden). Fick lite mögel och lite jästsvampar, men inga mängder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 418
Senast: Bobloblaw
·
Hästmänniskan Nu måste jag få skriva av mig och få lite input och andra människors synpunkter i detta. Vet inte själv vad jag ska göra och tiden...
Svar
2
· Visningar
1 239
Senast: Dorinda
·
Gnägg Jag har av personliga skäl lånat ut min prins på foder. Körde iväg honom torsdags förra veckan, jag ville verkligen inte låna ut honom...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 768
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar