Z

zztop

Vad vet ni om den hingsten? Jag vet att han är en Hannoveranare, fux.
Är han något att ha? Kan han användas till SWB?

Sv: Hydriot

Okej, menär han en dålig hings? Kanske kan lägga honom på min travare då?:laugh: Ingen som vet mer om honom, och vad han ger? Någon med den infon:D

Hallå? Ingen alls?? Massa folk på buke men ingen som kan ha info:confused: Konstigt:mad:

Hydriot är en hingst som är godkänd i Avelsförbund Hannover och Avelsförbund Brandenburg men dock ej i Asvh tyvärr. Han är en jätte trevlig hingst med gott temprament och ett bra huvud. Hans avkommer är lätta att göra med och är läraktiga. Har en 4 åring efter Hydriot och han är den bästa unghäst jag har haft att göra med. Kan varmt rekomendera honom som hingst om man vill ha en trevlig allroundhäst.
Har ett kallblodstravare sto som ska föla i början på Maj som är betäckt med Hydriot också.

Enligt hemsidan.

Avelslicens 2011
HVP Brandenburg
HVP Hannover

Dressyrindex: 121,57
Hoppindex: 101,86

Är det så dåligt?
Fick ett PM om att inte använda mitt travsto till honom, men vad gör det? Han är inte godkännd i ASVH, men det finns ju faktiskt travare som går till godkännda svenska hingstar. Så att använda honom kan väl inte vara helt krasst:confused:

Oavsett om han är godkänd i SWB eller inte så är det ju möjligt att han inte passar ditt sto :)

Jag vet inget om hingsten i sig, men skulle inte använda honom då det finns hingstar som är bättre dokumenterade på vad dom lämnar för något. Räkna upp ditt stos för och nackdelar, och leta sen efter en hingst med helst samma fördelar, men inte samma nackdelar som stoet. På SWB hingstarna får du enkelt upp deras omdömen på blup och finns oftast ganska många avkommor så man kan se vad den lämnat tidigare.

Vad vill du ha för avkomma? Vad ska den användas till? Stoets för-nackdelar och stam?

Nu kommer jag inte ta honom till mitt SWB, utan till travaren är det tänkt.
Den avkomman i sådana fall skall has till skogsmulle ridning. Även köras in.
Det finns ju en del här inne som har travston som korsas med andra raser, och visst kan jag förstå att det känns lite urtjatat ang travston i avel utan travhingst inblandat:laugh: Så stammen behövs ju inte skrivas då det inte finns en chans till närbesläktat:p sen till för och nackdelar.. hmm ja det är ju en travare:o så att steget förhoppningsvist blir bättre:)

Senast ändrad av en moderator:

Fast stammen har betydelse, då vet man vad det är för något bakåt :) Även om dom inte kan vara släkt så är det för att veta vad som skulle kunna bli :)

Jag har ett sto som har Simsalabim som pappa, mamman är travare. Mitt sto har fått det mesta av sin far (utom färgen, tack o lov! :o ), rör sig inte alls som en travare, utan har en bra galopp och hoppar trevligt. Jag har funderat på att använda henne i avel, men insåg ganska snart att det skulle kunna bli så fel. Även om stoet är fint så finns det ju travare bakom, tänk då att lägga en fin hopphingst på henne och få ut en häst som inte ens kan galoppera... Så stammen säger ju vad som finns bakom, och vad man då skulle kunna använda för att det ska bli så bra som möjligt :) Vissa travstammar lämpar sig bättre i (rid)aveln än andra :) Vilka de är vet jag inte, men finns andra här på forumet som vet.

Hur ser ditt sto ut i kroppen? Hur ser hon ut i benställningen? Temperament?

Ja Hydriot är godkänd i Hannover från detta år då dom bildat en underavdelning till Hannoveranerförbundet här i Sverige. Han har inte varigt godkänd förut för detta inte har funits.

Fast stammen har betydelse, då vet man vad det är för något bakåt :) Även om dom inte kan vara släkt så är det för att veta vad som skulle kunna bli :)

Jag har ett sto som har Simsalabim som pappa, mamman är travare. Mitt sto har fått det mesta av sin far (utom färgen, tack o lov! :o ), rör sig inte alls som en travare, utan har en bra galopp och hoppar trevligt. Jag har funderat på att använda henne i avel, men insåg ganska snart att det skulle kunna bli så fel. Även om stoet är fint så finns det ju travare bakom, tänk då att lägga en fin hopphingst på henne och få ut en häst som inte ens kan galoppera... Så stammen säger ju vad som finns bakom, och vad man då skulle kunna använda för att det ska bli så bra som möjligt :) Vissa travstammar lämpar sig bättre i (rid)aveln än andra :) Vilka de är vet jag inte, men finns andra här på forumet som vet.

Hur ser ditt sto ut i kroppen? Hur ser hon ut i benställningen? Temperament?

Okej även om jag tycker det är ointressant:grin:

Hon är E: Gidde Palema. Bra benställning. Väldigt bra temperament.
Hon är ca 161 cm, kort i ryggen, bra hals. ser nästan ut som en arab:o i kroppen.

Ok :)
Hoppas på att nån annan kan komma in i tråden nu med förslag på hingstar ;)

Gidde palema har ju Alf palema som pappa, som enl rykten inte är känd för att lämna duvungar, kan vara bra att veta :)

Nobel vore kanske något? Nobel känns som en bra allroundhingst, han har tävlat 1,50 m hoppning samt Grand prix dressyr.

Är det tänkt att du ska behålla avkomman själv? Isåfall kanske det kan vara en ide att se på saluhästar istället, i mina ögon är skogsmullar varken dyra eller lättsålda. Att ta fram ett föl kostar i det långa loppet förmodligen mycket mer. Sedan kan ju travarkorsningar vara lite svårare att sälja öht.
Om du absolut vill ta föl tycker jag du ska välja en mer framstående hingst, för att förenkla vid ev. försäljning.

Huruvida hydriot passar till just ditt sto vet jag inte. Men har två avkommor i min direkta närhet som är helt fantastiska! Super psyke och underbara gångarter. Bra hoppteknik. Och dom har gröna pApper i Sverige. Dom hade tyska pass från början , men vill man ha svenskt pass så får man grönt nu:)

Så om jag lägger honom på mitt SWB så får avkomman gröna papper? På travaren vet jag ju att det blir till att regga genom SH.

Om avkomman först reggas i Tyskland och sen omreggas i Sverige så får den numera gröna papper, om stoet duger vill säga, dom gav efter med det för ett tag sedan.

Den får inte gröna papper nej. Fölen ska vara födda i tyskland och blivit importerade hit för att få grönt pass egentligen vad jag förstått?

Edit: Läste tråden som KickiH länkade, fölen ska vara födda i ett land där hingsten är godkänd eller åtminstone tillverkade där. Så oavsett sto så ska det inte bli gröna papper då Hydriot står i sverige.

till ts: Den går att regga i asvh också med travarstoet, den får gråa papper och det är dyrare än i Sh..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 426
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Hingstvalsfunderingar 2025