Sv: Hydriot

Jag har ett sto född -09 efter Hydriot. Hon är uppfödd i Sverige, men med tysk mor och har nu fått gröna papper. Vi kommer att visa henne på tre-årstestet nästa år.

Jag tycker att Belle är jättevacker, långbent med ädelt huvud. Uppskattar att hon blir ca 170 cm hög. Hon rör sig med stora trevliga gångarter. En oerhört nyfiken och social tjej som gillar när det händer saker.
Bifogar en länk till hennes blup-sida, fotot är taget i sommaren 2010 då hon var 1,5 år.
http://www.blup.se/sv-SE/horses/226570-hydrabelle

Jag har träffat Hydriot och har bara gott att säga om honom. Hans uppfödare har också en mycket sund inställning, något som jag tycker är väldigt viktigt.
Jag personligen kan varmt rekommendera dig att använda Hydriot om du tror han skulle passa ditt sto. Att han inte är godkänd i ASVH är förstås tråkigt.

Jag känner hydriots ägare ganska väl och VET att dom fått gröna papper på sina avkommor efter hydriot som är tillverkade i Sverige av tyska ston, fötts i Sverige. Sen fått tyska röda pass och efter det reggats om i Sverige med gröna papper. Asvh fick ge efter och ångrade ditt beslut långt efter den länkade tråden skrevs:)

Jag kan känna som så att man hellre kan lägga på en hingst som hydriot på sitt sto än att tex ta grannens icke godkända unghingst dom aldrig är visad osv. Det försigkommer massor av dum buskis avel i Sverige och detta är ett billigt alternativ dom är tusen gånger bättre. Det finns dokumenterade uppgifter om hingsten och avkommor så man vet att hälsa och sundhet nedärvs osv, ett bra alterntiv till svindyra SWB hingstar!

Kira`s Nichte

Håller med "Hydrabelle" jag har även en finfin avkomma efter Hydriot född 2010 som jag är väldigt nöjd över. Hon är lugn, trevlig och har bra psyke. Även jag kommer visa henne på 3 årstestet framöver!
Uppfödarna till Kira (Heide som har Hydriot) är mycket trevliga och bra att ha och göra med.
Jag har för någon vecka sedan skickat hennes pass till Tyskland för ägarbyte. När jag kommer få tillbaka det så kommer även hon föras in i blups system.

Jag har bara positiva saker att säga om min fina avkomma efter Hydriot!

Vad kostar Hydriot?

Jag skulle hellre ta tex Warsteiner som har värdebokstav A i asvh, han vann sitt bruksprov och har dokumenterade avkommor. Han är SWB, kostar 2000 kr.
Om man nu vill ha en mindre bra/populär hingst (jag skulle inte ta ngn av de men skitsamma).

Det finns flera SWB som dragit ner priserna så kolla på det.
Eller köp en häst istället.

Jag känner hydriots ägare ganska väl och VET att dom fått gröna papper på sina avkommor efter hydriot som är tillverkade i Sverige av tyska ston, fötts i Sverige. Sen fått tyska röda pass och efter det reggats om i Sverige med gröna papper. Asvh fick ge efter och ångrade ditt beslut långt efter den länkade tråden skrevs:)

Och jag kan intyga att Skogstroll har rätt, då mitt sto är född här i Sverige och alltså ändå har fått sina gröna papper :)

Idag finns det i princip inga svindyra SWB-hingstar.
Warsteiner är nästan hälften så billig som Hydriot och han är A-premierad.

och står dessutom på semin, så det spelar ingen roll vart i landet stoet finns..
Även Carte dO´r är sänkt iår och kostar nu 2500:-

Skogstroll: Aha så ASVH har ändrat det? Känns lite fel tycker nog jag. Är den inte godkänd i Sverige och står här så ska det väl inte ge gröna papper.. Menmen, inte jag som bestämmer :)

Senast ändrad:

Att sänka Carte dO´r? :D
Tycker jag med, och räknar med att han får ett fint uppsving iår, precis som Warsteiner fick förra året :) Ska bli spännande att se om det är fler än Warsteiner och Carte dO´r som sänks iår

Jag hoppas verkligen han får samma uppsving som Warsteiner.
Han var kandidat förra året till vårt sto som tyvärr kastade i Januari. Nu rekomenderar inte vet. att betäcka i år så jag kan tyvärr inte slå till. :(

Vad tråkigt :(
Mina ston är sena iår, så tveksamt att det blir någon betäckning iår på dom iår..

Ja det är ändrat! Jag kan inte mycket om hur w lämnar. Allt jag kan säga är att Hydriot lämnar snygga, sunda, snälla, trevliga avkommor med väldrigt mycket kapacitet och ett sjuhelvetes steg. Otroligt bra allround hästar!

Tänkte att fråga vem sker använda honom i år och i vilken avelsförund ni registrera ev avkomma?

kl

Vad har hingsten för egna meriter?
Vad har hingsten för avkommemeriter?
Vad har hingsten fått för siffror på bruksprov?

Om hingsten inte var godkänd i hannover förrän efter dotterföreningen kom hit vart kommer isf indexet ifrån?

Senast ändrad:

Hingsten som är 21 år har bara funnits ett par år i Sverige.
100-dagars test 1993:
Totalt 113.02 nr 10 av 40 hingstar
Dressyr 121.57 (7)
Hoppning 101.86 (20)

Avkommeindex
Dressyr 103
Hoppning 76

Han har mest varit i avel i Brandenburg i östra Tyskland, Hydriot har inte tillräckligt med avkommor i Hannover för att ha några index där. Då krävs det minst 10 avkommor som gjort stotest eller varit auktionshästar i Verden.

Enligt Jahrbuch Zucht 2008 har han 39 avkommor med tävlingslicens, ingen i svår klass. Avkommorna hade totalt under sin livstid då vunnit 9716 euro, varav 733 euro under 2008.

Liknande trådar

Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 426
Senast: Nikan
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 045
Senast: Piaff
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
523
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Guldfasanerna