Huvudnyckel

Kusebuse

Trådstartare
Undrar om hyresvärd alltid har rätt att ha huvudnyckel till hyresbostad.

Jag hyr just nu lägenhet av ett bolag, men ska kanske hyra hus av privatperson.

Nuvarande hyresvärd har ju rätt att gå in i min lägenhet med huvudnyckel för att utföra reparationer o dyl. Gäller detta då man hyr privat också?

Tacksam för snabba svar....

Sv: Huvudnyckel

det gör man upp har jag för mig, men oftast är det ju så att hyresvärden har inte rätt att gå in utan ditt medgivande.

gäller o gäller, det är ju inte din fastighet, så skulle du byta lås skulle det kunna bli liv.. hyresvärden får inte komma och gå som den vill, även fast det är dennes fastighet (som du hyr), du skall vara informerad i god tid innan..

själv så skulle jag av princip byta det ena låset själv vid inflytt om det inte är assa twin lås eller dylikt där alla kopior registreras och man kan kontrollera hur många som är på vift... hemförsäkringen gäller iprincip inte om man får lägenheten länsad snyggt och prydligt av någon som gått in med nyckel.

Ja det får han väl ha. Hur ska hyrevsärden kunna åtgärda ett akut problem, tex vattenläcka om den inte kan komma in ? Men hyresvärden får inte gå in hur som heslt utan ditt tillstånd. Den får tex inte bara klampa in och fixa en skitsak som ex. Då blir det hemfridsbrott. Tyvärr förekommer sånt om man Googlar.

Tack för era svar.

Så som jag bor nu känns det väl rätt ok att bolaget har nyckel. Jag blir informerad i förväg om de behöver gå in i lägenheten.

Känns väl bara lite olustigt att en främmande människa (ev. blivande hyresvärd) ska kunna gå in i mitt hem.:crazy:
Naturligtvis inser jag fördelen också med att han har nyckel, t ex vid akuta problem.

Liknande trådar

Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 003
Senast: Bison
·
Kropp & Själ Jag har köpt hus och flyttar in om några veckor och det har varit långdraget med massor av strul och oro. Jag kollade på huset 20 mars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
9 909
Senast: Inte_Ung
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 242
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 320
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info