• Trav
  • Trådstartare Trådstartare PÄMMI
  • Startdatum Startdatum
P

PÄMMI

Har suttit i diskussion men en vän hur man spänner sidostyckena på ett trav huvudlag.
:confused: Säg att man behöver spänna upp det för att det hänger lite i munnen, spänner man på båda sidor för att huvudlaget ska sitta rakt kan det hända att det blir för hårt i munnen i stället. Jag skulle i det läget vilja höja på en sida bara och då sitter det perfekt i munnen men själva huvudlaget blir då snett. Vad Göra??

Sv: Huvudlag?

Höj sidostyckerna på båda sidor samtidigt som du släpper på de nedre spännerna mot bettet till. Brukar vara ungefär som att spänna ett halvt hål.

Eller om det är lättare höj de nedre spännerna.

Ok tack. Ska det alltid spännas lika mkt på båda sidor? Blir det verkligen snett om man sätter pannbandet och allt annat rakt ändå?

Jag kan spänna ett hål ifrån.... Så länge det inte är ett tävlingshuvudlag!/C

Checkremmen sitter snett då va? Det har jag upplevt:D

Självklart kan man göra fler hål, men huvudlaget är ju ändå konstruerat på ett sätt o jag tycker ju det borde gå att anpassa t alla:p . Men som sagt, blir det verkligen snett om man nu inte skulle ha exakt samma hål på båda sidor och man dessutom sätter pannbandet rakt?:bump:

Tycker jag att du kan, så länge det sitter bra :smirk: Vi hade tre huvudlag på 13 hästar å då fick man lov att spänna så ibland, :) /C

Ambra skrev:
Tycker jag att du kan, så länge det sitter bra :smirk: Vi hade tre huvudlag på 13 hästar å då fick man lov att spänna så ibland, :) /C

Varför har man bara 3 huvudlag på 13 hästar?

I dom stall jag jobbat i så har varje häst haft sitt eget tävlingshuvudlag men gemensamma träningshuvudlag:) Å i sista stallet så var det 13 hästar på "gårn", dom delade på tre huvudlag. det brukar finnas så många huvudlag som det finns vagnar! /C

Ekonomisk fråga? Nä? Det klart det är lättare om alla el de flesta har var sitt, så slipper man ändra o greja så fort man byter häst. Har tre hästar hemma så dom har egna men dom delar på ett tävlingshuvudlag. Olika namnpannband så klart;)

Liknande trådar

Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 208
Senast: super
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 241
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 725
Senast: Anonymisten
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 137
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras