Huvudlag till 1-åring?

Sv: Huvudlag till 1-åring?

Ja men då förstår jag hur du menade ;) jag tänkte mer att om man ville ha tränset som extra backup men grimman i första hand så skulle den ju tappa sin funktion lite om den satt under tränset liksom ;) men som sagt, det beror ju på i vilket syfte man vill använda denna kombination...

Håller i grunden med om hästar inte har trotsperioder, men testar vad som är ok menar jag att de gör - vissa mer och andra mindre!
Jag har t ex en ursnäll och urtrygg halvblodshäst på 27 år. Han kan ridas av vem som helst och jag skulle kunna rida honom i grimma med förundna ögon om jag ville, men om han han känner att ryttaren är mesig gör han lite som han vill. Det betyder inte att han slänger av, sticker, reser sig eller ngt sådant utan han stannar och äter gräs eller vänder och går hem! När en ryttare har ridit honom två-tre gånger så kommer han med 100% säkerhet att se om han kan stanna, vända och gå hem igen! Om ryttaren inte säger ifrån, dvs ger en ordentlig skänkel eller ett lätt rapp med spöet på bakdelen - det behövs inte mycket - så är det kört, dvs han går lugnt hem igen! Med en ryttare som han har respekt för kommer han inte ens på idéen! Vad gör han om inte testar? Det är samma sak med de flesta unghästar. De kommer under träningens gång att utmana dig och testa vad som går och inte går - en del lite andra mer. Ibland är det givetvis fråga om en kombination av att testa och att vara lite upphetsad och ofokuserad - som när min 2- åring inte vill gå ifrån kompisarna utan försöker resa sig och slita sig istället för att snällt gå med matte i grimman!

ehm blir lite lätt nervös av att läsa den här tråden! En 10 månaders bebis är inte stor och stark du bör utan problem kunna få igenom det du vill med grimma. Men är du rädd att tappa hästen använd longerlina. Mycket mer än att gå till hagen och tillbaka behöver väl knappast en sån liten behöva kunna.

Trådskaparen säger att hon har "en liten tjej på 10 mån". Om liten anspelar på ålder eller storlek eller både och framgår dock inte. Om det är en liten ponny 1-åring så är jag benägen att hålla med om att man bör kunna hålla den i grimma om man själv är normalstor. Om hästen däremot är ett rejält halvblod är det inte alltid helt enkelt att hålla den om den sätter igång och sprallar runt och står på bakbenen och du bara har en grimma och grimskaft att hålla i!

Tappade min tvååring (en stor stöddig tvååring) en gång. Efter det använde jag kapson och fäste grimskaftet i översta ringen på nosryggen. Tycker det mer kontroll än grimma. Bett var inget alternativ just då vargtänderna skulle bort först.

Repgrimma + ledrep tycker jag. Då har du nåt som känns om hon skulle hitta på något. Du får bra kontroll med den. Annars sitter den bara där och känns knappt. Jag skulle inte sätta på träns och riskera att hästen får obehagliga ryck i sin mun. Det kan sitta i länge då. Var rädd om munnen, men se till att du har kontroll när det behövs.
Jag har alltid repgrimma och ledrep när jag är ute och går, både med unga och äldre hästar. Har ett ledrep på 4,5 m som jag gjort själv. Hur bra som helst. Förra unghästen fick lite fnatt ibland och rätt var det var försvann han rätt in i skogen. Jag tappade honom aldrig eftersom jag hade så pass långt rep. Han hade också en period när han ställde sig på bakbenen. Repgrimman blir rätt vass när man håller emot och när han ställt sig några gånger och jag ryckt tag i repet så slutade han med de dumheterna. Det blev för obehagligt för honom.

ehm blir lite lätt nervös av att läsa den här tråden! En 10 månaders bebis är inte stor och stark du bör utan problem kunna få igenom det du vill med grimma. Men är du rädd att tappa hästen använd longerlina. Mycket mer än att gå till hagen och tillbaka behöver väl knappast en sån liten behöva kunna.

Hm,stämmer ju inte riktigt att de inte är så starka! Ett föl på några veckor är starkare än en vuxen karl så nog kan de dra iväg om de vill :grin:

Som alltid handlar det mer om teknik än om redskap.

Och i min värld är även en repgrimma ett redskap för mycket fin kommunikation eller för ren korrigering. Jag hoppas att alla i tråden anser sig vara tillräckligt kunniga för att använda den. Själv tycker jag det är hemskt att den rekommenderas/används så flitigt på buke :(

Jag ser på repgrimman så som jag ser på ex graman: den som är tillräckligt kunnig att använda den behöver den heller inte.

Senast ändrad:

Hej allihopa, det var jag som skapade tråden. Har läst o begrundat era svar. Bett av alla de slag är helt uteslutna för mig, de ska vi använda när det blir dags för "finare" kommunikation. Har nu testat repgrimma o långt grimskaft o det funkar ganska bra, hon kollar ibland om jag är med på noterna genom att ta lite skutt men har inte rest sig rätt upp nåt mer o lugnar ner sig väldigt snabbt, efter tillsägelse. Igår hände dock en incident, nytt 4 meters grimskaft från BÖRJES, GICK SÖNDER!!!!. Som tur var hemma på gården o hon sprang rakt in i stallet till kompisen som tur var. Törs inte tänka på vad som hänt om vi varit längre bort, nu gör vi iofs inga långa promenader utan mest runt på gården o ut till vägen o tittar på bilarna.
Tack för alla tänkvärd råd:laugh::laugh:
Hälsningar Maria

Liknande trådar

Hundhälsa Min blandrastik Tikka som är 12 +(2/10) har blivit gammal ! Har alltid varit en allert, pigg och glad hund men åldern tar ut sin rätt...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: dpmatte
·
Hästhantering Hej, har ett fjordingsto på 1.5 år. allt har gått bra men sista tiden har hon börjat stegra o busa när det kommer bilar eller händer nåt...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: yasmineA
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 697
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar