Sv: Huvudlag till 1-åring?
Håller i grunden med om hästar inte har trotsperioder, men testar vad som är ok menar jag att de gör - vissa mer och andra mindre!
Jag har t ex en ursnäll och urtrygg halvblodshäst på 27 år. Han kan ridas av vem som helst och jag skulle kunna rida honom i grimma med förundna ögon om jag ville, men om han han känner att ryttaren är mesig gör han lite som han vill. Det betyder inte att han slänger av, sticker, reser sig eller ngt sådant utan han stannar och äter gräs eller vänder och går hem! När en ryttare har ridit honom två-tre gånger så kommer han med 100% säkerhet att se om han kan stanna, vända och gå hem igen! Om ryttaren inte säger ifrån, dvs ger en ordentlig skänkel eller ett lätt rapp med spöet på bakdelen - det behövs inte mycket - så är det kört, dvs han går lugnt hem igen! Med en ryttare som han har respekt för kommer han inte ens på idéen! Vad gör han om inte testar? Det är samma sak med de flesta unghästar. De kommer under träningens gång att utmana dig och testa vad som går och inte går - en del lite andra mer. Ibland är det givetvis fråga om en kombination av att testa och att vara lite upphetsad och ofokuserad - som när min 2- åring inte vill gå ifrån kompisarna utan försöker resa sig och slita sig istället för att snällt gå med matte i grimman!