Huvudlag till 1-åring?

yasmineA

Trådstartare
Hej, har en liten tjej på 10 månader som jag håller på att lära "promenadvett". Det funkar bra för det mesta men i bland får hon fnatt o reser sig. Hon vet att man inte får men ibland så händer det ändå, tror mest att det beror på bus o livsglädje. Hon lugnar ner sig snabbt när jag säger till. Har hittills endast haft grimman men det känns lite osäkert. Jag är rädd att tappa henne om jag är ute på byn tex. Min fråga är därför vad jag ska ha för huvudlag, träns? repgrimma? Alla förslag o tips mottages tacksamt.

Påskhälsningar Maria :)

Sv: Huvudlag till 1-åring?

Repgrimma tycker jag fungerar jättebra när jag går med mina, men vill du vara på den säkra sidan så tycker jag du ska ha ett träns.

Mvh Emma

Jag hade satsat på en repgrimma, den är "skarpare" än en vanlig grimma, men utan att gör hästen illa.

Att hålla fast en så ung häst i träns är inte så bra. Innan de lärt sig att hantera bettet och är säkra på hur det känns är det lätt hänt att de blir MER upprörda och kanske t.o.m. får panik för att det gör ont i munnen när de busar. Spara munnen tills ni ska kommunicera mer finstämt den vägen! ;)

Hej o tack för råden, ska ut o försöka knyta in repgrimman lite o sedan ta en promenad i solen, få se hur det går.:laugh:

Håller helt med pinky! Du kan ju ha ett träns över grimman så hon får börja vänja sig att ha bett i munnen men ha grimskaftet i grimman:)

brukar man inte ha grimman över tränset???

Om hästen är väldigt bångstyrig, så kan du testa med stigbett, som är speciellt utformat för stegrande hästar (inte vid ridning).

Ja, om hästen blir okontrollerbar, alltså farlig, så anser jag att det är ett alternativ. Dock inte sålänge hästen går att ha kontroll på, då skulle jag nog hålla med dom tidigare, och säga repgrimma, ev. grimma+träns. ;)

Ja, om hästen blir okontrollerbar, alltså farlig, så anser jag att det är ett alternativ. Dock inte sålänge hästen går att ha kontroll på, då skulle jag nog hålla med dom tidigare, och säga repgrimma, ev. grimma+träns. ;)

Kan man inte hantera en 1-åring utan stigbett, ska man nog inte hantera unghästar alls.

Jag hade inte använt bett på en ettåring. Vänta med bettet tills du ska börja lärar den att ta tygeltag - inte för att hålla fast den.

Ett långt grimskaft samt en lite längre löstagbar kedja, sk hingstkedja och grimma tycker jag istället är bäst. Är hästen riktigt stark sätter du kedja över nosen ( knäpp fast i ringen över "sidostycket" på höger sida, ner genom ringen vid nosen på höger sidan, över nosen och genom ringen på vänster sida så sitter den utan att kasa ner). Är hästen inte så stark så sätter du kedjan under hakan ( fäst i höger ring och dra under hakan genom vänster ring). Det räcker med några lätta men bestämda tag för att hästen ska veta att kedjan finns där! Var varsam - kedjan är skarp över nosen - så att du inte gör hästen illa! Du ska inte gör den illa - bara lära den lite respekt!

Ja det kan man också ha men jag har mitt träns över grimman nu. Eftersom efter ett par gånger vill dom gärna protestera när man ska sätta bettet i munnen och då är de lätt att hålla fast henne i grimman medan man trär in bettet:) Men de finns säkert 100 sätt att lära dom ha träns på sig.

*kl*

Jösses! Jag blir rent förskräckt när jag läser svaren i tråden :eek:

Att använda bett/repgrimma/kedja/stigbett för att få mer kontroll på en unghäst som ännu inte ens lärt sig gå i grimma är för mig totalt ofattbart! Men med denna tråden och svaren i den förstår man ju varför folk behöver ta till bett/repgrimma/kedja/stigbett för att korrigera problem längre fram i livet hos hästarna :mad:

Ja det kan man också ha men jag har mitt träns över grimman nu. Eftersom efter ett par gånger vill dom gärna protestera när man ska sätta bettet i munnen och då är de lätt att hålla fast henne i grimman medan man trär in bettet:) Men de finns säkert 100 sätt att lära dom ha träns på sig.

Det är ju oxå ett sätt att lära dem bli tränsade på. Eller så introducerar man bettet lugnt och metodiskt så hästen inte behöver ens tänka på att protestera eller dra sig undan bettet. Förslagsvis genom att man först lärt hästen att stå still med grimman fäst runt halsen och genom att spänna upp sidostycket så man kan lägga tränset till rätta, bjuda hästen bettet och sedan fästa sidostycket utan att störa hästen när den undersöker bettet.

Ja men de är så jag gör men ibland vill hon backa och då tycker jag det är lättare att stanna henne om jag håller emot i grimman. Hon får alltid mat som belöning efter. Hon har dock inga problem i att stå still eller uppbunden. Sen har det väl inte så stor betydelse om man har tränset utanför eller innanför grimman? Det sitter ju på i kanske 5-10min på promenaden.

"Att använda bett/repgrimma/kedja/stigbett för att få mer kontroll på en unghäst som ännu inte ens lärt sig gå i grimma"

Problemet är väl just att många hästar testar vad som går och inte går emellanåt! Min två åring gick fint i grimma som föl och ettåring ... sedan var hon bete över sommaren och när jag skulle börja hantera henne igen efter betet tyckte hon att hon var stor, stark och kaxig och skulle inte alls gå fint ....Hon backade och reste sig och försökte dra! Vad ska man göra då tycker du? En häst på 400 kg i grimma som reser sig och drar håller man inte så lätt! På med en kedja, ett ordenligt tag när hon försökt dra och hästen gick snällt igen! Problemet löst ... Att ta till hjälpmedel för att få lite mer att sätta emot 400kg än sina egna 70 kg är inte någon form av bristande hästhantering som jag ser det! Du ska däremot inte använda ett hjälpmedel som du inte är säker på att du vet hur du ska hantera utan att skada hästen!

Grimman över tränset stör betydligt mindre tycker jag, än att lägga tränset utanpå eftersom tränset ligger så intill huvudet.

Om du behöver trycket över nacken för att ta fram din häst så har hon ju inte fullt ut lärt sig att stå still, eller gå fram på kommando (där du har hjälp av grimman runt halsen).

Men du gör självklart det som passar er bäst, det finns inga generallösningar! Jag vände mig mest emot att hästen kommer protestera och att man då kommer behöva ha grimman på vid tränsning, vilket jag inte alls upplevt :)

Helt klart! Dock är jag fortfarande övertygad om att hästar inte alls testar gränser i den utsträckningen som "de flesta" tror. Trotsperioder finns inte i min värld öht. En vettig grundläggande träning med ömsesidig kommunikation tror jag gör att många av dessa problemen inte uppkommer öht.

Plus god avel såklart, jag kan aldrig påpeka det tillräckligt mycket :bow:

Ja det har du säkert rätt i jag har inte ens prövat att ta av henne grimman för att sätta på tränset, av bekvämlighetsskäl. Hon har dessutom inte haft tränset på sig särskilt många gånger heller ca 3-4 kanske. Hon har varit jätte duktig att gå fram och även stanna men i en veckas tid nu har hon kommit på att man bara kan stanna och stå still. Sen står hon bara där mina smackningar funkar inte, så jag får helt enkelt vänta ut henne. Men självklart är målet att hon som vuxen ska kunna tränsas utan att man måste ha grimma på:) Det finns nog lika många tips på hur man ska tränsa unghästar som de finns hästmänniskor, nästan ialla fall:P

Jag säger absolut inte att de jag gör det mest framgånsrika sättet, i min värld blir man aldrig fullärd och det finns alltid massa bra tips att suga åt sig av:) Man måste bara kunna skilja på dom dåliga och bra tippsen:P

Liknande trådar

Hundhälsa Min blandrastik Tikka som är 12 +(2/10) har blivit gammal ! Har alltid varit en allert, pigg och glad hund men åldern tar ut sin rätt...
Svar
2
· Visningar
905
Senast: dpmatte
·
Hästhantering Hej, har ett fjordingsto på 1.5 år. allt har gått bra men sista tiden har hon börjat stegra o busa när det kommer bilar eller händer nåt...
Svar
4
· Visningar
1 205
Senast: yasmineA
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 345
Senast: Appetax
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 697
Senast: 333
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar