Huvudet i vädret

Sv: Huvudet i vädret

Problem med motorn (bakdelen)? (jobbar den inte bra med bakdelen får du inte heller några bra ryggmuskler)

Efter vad du skrivit om den här hästen skulle jag nog köra långa vägen med den.

Min treåring var ju sån, han orkade helt enkelt inte balansera sig själv utan så fort man tog i honom slängde han upp huvudet och vräkte sig på bettet.

I hans fall blev det ju promenader i backar som gällde i några veckor. Jag kör alla jobb utan käk så att han måste ta stöd på bettet och på relativt kort tid (8 veckor kanske) så ändrade han sin stil helt.

Jag tycker att en häst ska kunna gå minst 25 utan käk innan den är startklar. :angel:

Ja jag tror då inte att det är dags för start än om du tror det :) Hon gick ett jobb ganska så tidigt efter att jag fick henne där hon gick 1.30 på vår bana hemma utan käk hur lätt som helst... Så det är det nog inga problem med. Nu har hon ju dock vilat i 2 månader så jag tycker ändå att jag gått en ganska så lång väg med massage och kiropraktor osv osv.. :)

Nu har det ju framkommit lite till.. Säger som ghost gå den långa vägen precis som hon oich jag gjort. Du får en trevligare och hållbarare häst.
Börja om: Tömkör, longera rid och sen kör en mkt trevligare häst som "lyder" dig el kanske mer är så att hästen lärt sig vad som krävs av den i specifika situationer.= Rockard/Speedcar lugn o fin:p Sulky o Käk full gas!
Tog mig ca 6 mån så så rysligt lång väg var det inte!
Sen gick ju faktiskt hästen att köra i ledningen i lopp också!!:D (repris på Ons...)

Jag kör alla jobb utan käk så att han måste ta stöd på bettet och på relativt kort tid (8 veckor kanske) så ändrade han sin stil helt.

Jag tycker att en häst ska kunna gå minst 25 utan käk innan den är startklar. :angel:
:angel: Jag började med käk i banjobben när jag märkte vad kul vi tycker det är att avsluta i 12-13 tempo:cool: :D

det låter som h*n är irriterad i munnen oxå.. du kan ju kolla upp tänderna på henne/honom oxå för när dom har ont i munnen brukar dom kasta upp huvudet när man tar i dom :cool:

det låter som h*n är irriterad i munnen oxå.. du kan ju kolla upp tänderna på henne/honom oxå för när dom har ont i munnen brukar dom kasta upp huvudet när man tar i dom :cool:

Ja tänderna ska jag kolla upp, ska beställa en tid hos tandläkaren på ATG-kliniken så snart det går...

Nu har det ju framkommit lite till.. Säger som ghost gå den långa vägen precis som hon oich jag gjort. Du får en trevligare och hållbarare häst.
Börja om: Tömkör, longera rid och sen kör en mkt trevligare häst som "lyder" dig el kanske mer är så att hästen lärt sig vad som krävs av den i specifika situationer.= Rockard/Speedcar lugn o fin:p Sulky o Käk full gas!
Tog mig ca 6 mån så så rysligt lång väg var det inte!
Sen gick ju faktiskt hästen att köra i ledningen i lopp också!!:D (repris på Ons...)

Jo jag skulle gärna göra allt det där men det är inte så lätt när man är helt grön själv och inte har någon direkt som kan hjälpa. Jag har ingen lust att gå ut och försöka tömköra själv till exempel... Men jag ska höra mig för om någon har lust att hjälpa mig...

kom förbi nån dag så ska jag visa dig hur dom sak sitta.....
har för mig att du inte bodde så långt bort från mig...du kan ju pm mig om du vill ha hjälp

Om det finns tid och jag verkligen kommer ner till Sthlm nästa helg så kan jag hjälpa dig tömköra nästa helg.....Så du har lite backup iaf! :idea:

Du har fått vettiga svar. Håller också med om att du bör gå den långa vägen ELLER hjälpa till via tömkörning. Att pylta på hästen när du ska köra är ingen ide som vi diskuterade igår också....Och om det sen är i snabbare trav hon kör upp huvudet så gås ju vitsen med att jobba korrekt förbi iaf. Ska du lära henne jobba rätt med vagn,då är det i första hand skritt som gäller, skritt, skritt, skritt. För att sedan lägga in långsam trav. Och det är som Jari säger, det absolut mest oslagbara sättet. På det viset får du oxå en lugnar häst.
Med tanke på att du ännu inte vet hur din häst EG. ser ut bak så tycker jag absolut inte du ska longera, det sliter mer än vad det gör nytta. Speciellt på hästar som har problem bak, och skulle hon nu vara en häst med svaga eller dåliga bakknän så är det döden för henne att jobba på volt - så försök undivk det.....

Hoppas du får hjälp av någon annan annars med tömkörningen, för det borde väl någon mer i stallet kunna assistera dig med, annars prova själv - inom inhängnad. För du kan göra så mkt mer med tömkörning som tränar ryggen. Ett av exemplena är ju ut och knata i skogen utan stig,det ger jättebra hjälp till att få en häst som lär sig lyfta på benen, sänka huvudet och arbeta med bakparti.

Hoppas det går bra för dig vännen!:)

Om det finns tid och jag verkligen kommer ner till Sthlm nästa helg så kan jag hjälpa dig tömköra nästa helg.....Så du har lite backup iaf! :idea:

Du har fått vettiga svar. Håller också med om att du bör gå den långa vägen ELLER hjälpa till via tömkörning. Att pylta på hästen när du ska köra är ingen ide som vi diskuterade igår också....Och om det sen är i snabbare trav hon kör upp huvudet så gås ju vitsen med att jobba korrekt förbi iaf. Ska du lära henne jobba rätt med vagn,då är det i första hand skritt som gäller, skritt, skritt, skritt. För att sedan lägga in långsam trav. Och det är som Jari säger, det absolut mest oslagbara sättet. På det viset får du oxå en lugnar häst.
Med tanke på att du ännu inte vet hur din häst EG. ser ut bak så tycker jag absolut inte du ska longera, det sliter mer än vad det gör nytta. Speciellt på hästar som har problem bak, och skulle hon nu vara en häst med svaga eller dåliga bakknän så är det döden för henne att jobba på volt - så försök undivk det.....

Hoppas du får hjälp av någon annan annars med tömkörningen, för det borde väl någon mer i stallet kunna assistera dig med, annars prova själv - inom inhängnad. För du kan göra så mkt mer med tömkörning som tränar ryggen. Ett av exemplena är ju ut och knata i skogen utan stig,det ger jättebra hjälp till att få en häst som lär sig lyfta på benen, sänka huvudet och arbeta med bakparti.

Hoppas det går bra för dig vännen!:)

Ja du måste verkligen komma och hjälpa mig om du ska hit! Skulle vara jättekul! Då kan du ju känna igenom henne också...

Innan vilan då jag körde henne, körde jag väldigt mycket i sakta sakta trav.. och då sprang hon inte alls lika fort som hon gör nu... Hon låg inte på lika mycket...

Jag har fått för mig att hon är så frisk och ligger på nu för att hon känner att hon kan hantera det, att hon mår bättre i kroppen och är pigg och glad. Eftersom hon är så pass mycket finare i kroppen nu så får jag för mig det... Men jag kan ju ha fel så klart...

Jag håller med Zandrah där, min treåring ska snart med på tömkörningskurs bara föreningen får ihop tillräckligt mycket hästar. :idea: Tömköra över bommar och i slalom mellan bommar är super! Då behöver du ju inte köra direkt voltarbete utan kan köra lite "hur som helst".

Jag rider för instruktör i ridtravarföreningens regi och får mycket hjälp därifrån med mina snedmusklade pållar...

Funkar ypperligt trots att varken hästarna eller jag är speciellt duktiga.

Och för att bygga rygg och bakdel, det spelar ingen roll hur sakta du travar. Skritten är det som ger snyggaste rumpan och ryggen! :love: Sen ska de givetvis kunna jogga avslappnat också (vilket inte min lilla racer fattat ännu :D ).

Och det passar ypperligt att varva såna jobb mellan snabbjobben. :idea:

Senast ändrad:

Jag håller med Zandrah där, min treåring ska snart med på tömkörningskurs bara föreningen får ihop tillräckligt mycket hästar. :idea: Tömköra över bommar och i slalom mellan bommar är super! Då behöver du ju inte köra direkt voltarbete utan kan köra lite "hur som helst".

Jag rider för instruktör i ridtravarföreningens regi och får mycket hjälp därifrån med mina snedmusklade pållar...

Funkar ypperligt trots att varken hästarna eller jag är speciellt duktiga.

Och för att bygga rygg och bakdel, det spelar ingen roll hur sakta du travar. Skritten är det som ger snyggaste rumpan och ryggen! :love: Sen ska de givetvis kunna jogga avslappnat också (vilket inte min lilla racer fattat ännu :D ).

Och det passar ypperligt att varva såna jobb mellan snabbjobben. :idea:

Jo jag har också förstått att skritt är bra, och tro mig, jag har skrittat ganska så mycket. Och gör fortfarande, iaf om man jämför med de andra i stallet ;)

Jag brukar skritta på slingan där det är sand för att hästen ska jobba igenom kroppen ordentligt. Såhär års är det ju också väldigt lerigt och geggigt där, och jag har fått för mig att det ger extra mycket. Rätta mig om jag har fel :)

Dock blir jag galen de gånger hon fått för sig att hon inte vill skritta och bara kör upp huvudet högt och taktar och steppar iväg... Grrr! Då känns det som om det inte ger någonting istället...

Ja du måste verkligen komma och hjälpa mig om du ska hit! Skulle vara jättekul! Då kan du ju känna igenom henne också...

Innan vilan då jag körde henne, körde jag väldigt mycket i sakta sakta trav.. och då sprang hon inte alls lika fort som hon gör nu... Hon låg inte på lika mycket...

Jag har fått för mig att hon är så frisk och ligger på nu för att hon känner att hon kan hantera det, att hon mår bättre i kroppen och är pigg och glad. Eftersom hon är så pass mycket finare i kroppen nu så får jag för mig det... Men jag kan ju ha fel så klart...

Ja nåt Sthlm borde det bli iaf, har ju även Jimmys hela släkt där nere....:) Nån expert är jag absolut inte, men man har ju hållit på en del iaf...jag och mina trashankar...:love:

Ja efter en sån vila som hon fått så brukar ju hästar bli rätt pigga oxå, så hon är säkert jätteglad och pigg! Och att hon är finare i kroppen är ju ett jättebra tecken!
Att du kör i mkt skritt är superbra, och det kommer ju lugna henne oxå, så blir hon förhoppningsvis mer avslappnad och kan ta ner huvudet inom sinom tid....det är ju så ibland, eller hmm rätt ofta, att det enda som gäller är övning övning.....;)

Jag vet precis hur du menar, jag har hållit på med min sen i januari och det går bättre och bättre men de gånger han VILL springa har vi små krig och då får han gå bäst han vill.

Från början var han sån att han inte ORKADE skritta i "utdragen" form längre än några minuter. Han kan fortfarande dra ihop sig och köra upp huvudet i uppförsbackar men det vet jag beror på att han inte orkar skjuta på med bakdelen. När det planar ut hittar han tillbaka i rätt form så jag skrittar i backar och tungt underlag och hoppas på att styrkan kommer även i det svaga benet.

Jag vet precis hur du menar, jag har hållit på med min sen i januari och det går bättre och bättre men de gånger han VILL springa har vi små krig och då får han gå bäst han vill.

Från början var han sån att han inte ORKADE skritta i "utdragen" form längre än några minuter. Han kan fortfarande dra ihop sig och köra upp huvudet i uppförsbackar men det vet jag beror på att han inte orkar skjuta på med bakdelen. När det planar ut hittar han tillbaka i rätt form så jag skrittar i backar och tungt underlag och hoppas på att styrkan kommer även i det svaga benet.

Det jag tycker är konstigt med min häst är dock att hon skrittar i "utdragen" form när det tex är sand eller lera... men inte lika gärna där det är plant och slätt. Man tycker ju att det vore lättare att skritta rätt där det är plant... om det har med orken att göra. Eller vad tror du?

Hon är ju lite äldre än vad min är och har lärt sig under längre tid, det är mycket inlärt hos dem när de kommer från träning till oss som försöker bygga om dem innan vi ger oss ut och tjänar miljonerna.

Min lägger sig snällt i grejerna när det går lite trögt men man märker på honom när han blir trött, det trippas rätt bra då. Jag fick promenera en hel del med honom för att lära honom att skritt inte bara ska vara järnet med huvudet rakt upp i luften, när jag kunde börja släppa handstropparna utan att det blev trav var det världens grej. Även om det bara var någon minut. Men nu är det ofta skritt utan handstroppar.

Jag vet ju att jag har ett muskulärt problem runt höft/knä på honom och jobbar med det men jag har fortfarande inte fått ut baksteget riktigt så mycket som jag vill. Lyckas jag inte så vet jag vart jag tänker åka.

Det kan vara vanans makt som gör att hon kör upp huvudet och trippar (det gör de ju när de har huvudet i vädret) eller annars har du något som gör att hon tycker att hon bara jobbar rätt när hon måste.

*knapprån*

Men vad ni krånglar! :D
Longera med huvudet inspänt/nedspänt några gånger och kör med springrem. Det behövs ingen doktorsavhandling för att komma tillrätta med detta om problemet inte är fysiologiskt.

Slut från Närke-Nordin......:p

*knapprån*

Longera med huvudet inspänt/nedspänt några gånger och kör med springrem. Det behövs ingen doktorsavhandling för att komma tillrätta med detta om problemet inte är fysiologiskt.

Men vad i... Ni är ena latmaskar :rofl: hela högen, schas ut o tömkör för hand och jobba ner hästen i rätt form... Finns aldrig genvägar, bara senvägar :devil:

*knapprån*

Nej, nej och åter NEJ. :angel:
Gud vad folk håller med detta med longering. VARFÖR slita på hästen med dessa longeringar? Det är ju redan konstaterat att det sliter på hästarna, och speciellt hästar som redan HAR problem med bakpartiet. Och som dessutom ev. har svaga bakknän. Det är DÖDEN för sådana hästar! :eek:

Montéryttare: PRISA DIG :bow: :bow: :bow:
Couldn't agree with you more. Tömkörning! Du sliter inte på hästen med att låta den gå gå volten och jobba, och du kan göra sååå mkt mer. Tänk, att folk inte kommit på det...men det är nog precis som du säger....latmaskar. ;) :devil: ( För 101 gånger av 100 blir man själv mer svettig än hästen!)

Och då ska jag tillägga att jag kommer från "ridsidan" och ÄNDÅ förkastar jag deras förkärlek till longering, speciellt när man sett vad som kan hända, och många "experter" är ju numera oxå av den åsikten att man ska undvika detta om man kan.

Denna lathet, denna lathet :devil:

Men jag förstår att man drar sig... Nog allt blir man svettig!!! :eek: :rofl:

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 563
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
969
Senast: igbest
·
Hästvård Behöver tips om någon varit i liknande situation. Har en häst med väldigt fina hovar, dock sulöm. Tidigare ägare hade red mest på...
Svar
14
· Visningar
1 368
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Födda-24