Huva på dressyrtävling?

J

janniehansson

Är det tillåtet att ha luva/huva på hästen på dressyrtävling?
Min häst har tappat päls i öronen och är överkänslig mot insekter, jag har fått rekommendationer av veterinär att alltid skydda öronen på sommarhalvåret.
Men får man använda den på tävlingsområdet och/eller under själva programmet?

Tacksam för svar:)

Sv: Huva på dressyrtävling?

I Dressyr-TR står det:

"Flughuva är endast tillåten efter given dispens, och då endast för att skydda hästen från insekter. Dispensen lämnas av överdomare eller domarordförande. Dispensen gäller då alla deltagande hästar."

Med andra ord är det tillåtet om överdomaren säger så, men dispensen gäller endast för den specifika tävlingen. Ny dispens måste ges för nästa...

:D

tack för ditt svar:)

låter som att det är smidigast att bara ha den på framridningen och sedan ta på den igen när man kommer ut från banan.

Ja, jag tror det... Fick hem Hansbros flyer med posten idag och där skrev de om en häst i ArabEM som hade "hoppmössa" på banan :)

Men det är ju långt ifrån säkert att det är samma regler på ArabEM som lokal/regional dressyr. Dessutom finns ju TR citerat längre upp i tråden.

Arabhästföreningen har inte alls samma bestämmelser som TR.

Ja men de var lite oklart i ditt svar och jag ville göra det tydligt.

men jag undrar om du inte kan få disoans från veterinären? att han skriver att hästen behöver det?

Vet enhäst som tävlade allsvenskan som hade dispens att ha fly över nosen för han fick panik av flugor runt mulen. så tror bara hon skikade in det till tävlingar hon skull epå/eller visa i sekretariatet så var det ok sen.

Skicka in en dispensansökan till förbundet, har du vet. intyg så borde det vara grönt sedan. Är du osäker på hur du ska göra kan du alltid ringa till förbundet. Lena Svensson tror jag det är som har hand om dressyr frågor.

Det är inget fusk, jag vet inte varför man inte får ha det. Men det är mycket man inte får ha i dressyren bara för att det ska finnas bestämmelser.

Tyvärr går det inte att stoppa bomull i öronen på henne, eftersom hon är kännslig i öronen blir hon irriterad och bara skakar på huvudet.

Min kompis hade huva på ponnyn hon red på en dressyr tävling och då kom funktionärer på framridningen och sa till henne att ta av den. Så vad jag vet får man inte ha det.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 301
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 510
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 002
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 289
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa ledtillskottet?
  • Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Uppdateringstråd 30