Huttrande hästar

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Svanhild
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 6 403
Sv: Huttrande hästar

Bara min egen erfarenhet:cool:

Har nog inte haft ngt sto som har skakat, men alla val.
min första fick korsförlamning- sommartid- hällregn i dagar på 80-talet.

då fanns det inga regntäcken.

Men du, i just denna tråden är det vad jag förstår ingen som "täcker jämnt och ständigt"? Ts pratar om 8 grader och ösregn mitt i sommaren :)

Både rätt o fel... jag talar inte om att täcka jämt o ständigt jag bara ifrågasätter hästar som huttrar o påståendet att en huttrande häst inte fryser...

Jag ser bara huttrande hästar när de just fryser eftersom det är kallt eller blött några 8 grader har jag inte talat om... jag säger bara att de huttrar när det är kallt... ex. iskalla vinterdagar, blötsnö o snålblåst eller ruggigt kalla sommardagar där det regnar iskallt i evigheter...

båda hästar och människor är däggdjur. när vi skakar är det pga exakt samma orsak som hästen gör det: kroppen försöker hålla varmen. men är det BRA att frysa så man skakar? är det skönt? nej!!

½KL
Det är ju samma mekanism som styr- som hos oss.

Det är inget vi hittar på eller styr över.

Nederbörd i kombination med vind- brukar påverka hästarna.
det kommer då in inunder pälsen iom vindflöjelpositionen- baken mot vinden.

:bow:
Sen tycker jag att ston är mindre känsliga iom mer underhudsfett- om de inte saknar sånt förstås

det kan nog vara något i det där. själv har jag bara ägt valacker, frusna sådana, men har skött om många ston och alla var mkt varmblodiga av sig och behövde inte särskilt tjocka täcken ens när dom var klippta.

Det är kanske ngn sorts energireserv för dräktighet och digivning eller vad det nu heter för hästar (=amningsfett för oss människor).

skulle det mkt väl kunna vara.
Fast min val. har fettdepåer på rumpan:o så fryser den mkt lättare än stoet som inte har såna.

den har dock i övrigt mkt konturerade muskler på rumpan. så fettet sitter bara på ömse sidor av ryggraden på korset. mer på hö. sen den var sned i ena SI-leden- går ej bort.

Men nu pratar jag om synbara depåer:angel:

Ska kolla stoet bättre. visst har hon oxå, men inte lika stora.

Har dock inte alls lika skarpa gränser mellan musklerna som val- som påminner om "Jaggen"- den dopade:crazy:

Jag kan nog inte påstå att mitt sto saknar fettdepåer! Även om jag verkligen tycker att de har minskat vilket vi har jobbat med!!! Men fryser gör hon inte.

Hur menar du med skarpa gränser mella muskleran ? (På riktigt eller..? och hur då??)

Inget fett- nästan som en bodybuilder:angel:
Skitlätt att se exakt hur musklerna går o då även hitta fästena lätt.

på stoet har jag ett hum bara

är vekara alla hålla koll på dethär med täcken... Jag har SÅ dåligt samvete för min häst!! Förra veckan va det ostadigt väder hela veckan och då gick min häst med täcke. Igår när jag hade tränat så hade jag läst tidningen ,kollat på vädret och hört på radio, och det skulle va fint väder fram till Onsdag. Så jag slängde inte på henne täcket. Men nu sitter jag vid datan innan jag ska iväg på körlektioner och inte kommer hem förren om ett bra tag.. och regnet står i backen, det är bara 13 grader ute, och efter att jag hittade min häst i hagen för ett tag sedan så dålig att hon knappt kunde så för hon va så nedkyld så är jag rädd att det ska hända igen!! Va något med nedkyld rygg och njurar.. !! Sen ksn jsg heller inte be min stallvärd att slänga på henne täcke för det kan jag GARANTERA att hon inte gör... Tach gode gud för att jag ska flytta från det stallet idag!!! :laugh: Men mår så dåligt för jag tänker på min häst i regnet!! :cry::cry::cry::cry::cry:

Har haft mina inne om natten för åskrisk för några nätter sen- inte en droppe regn:confused:
Sen har de haft regntäcke på i 2 nätter-uppehåll.:grin:

inatt har det regnat- inget täcke på, fast det är 15 grader- så det är nog bara skönt.

däremot var det 4 grader, blåst o hällregn hela natten för en 3 år sen i Juni- rena vintern. De hade täcke på men togs in mitt i natten.
Såg andra hästar som frös rejält på morgonen.

båda hästar och människor är däggdjur. när vi skakar är det pga exakt samma orsak som hästen gör det: kroppen försöker hålla varmen. men är det BRA att frysa så man skakar? är det skönt? nej!!

Lite det här svaret är jag ute efter i tråden:angel: Just det on det är skönt o bra att frysa för fryser gör de ju när de skakar... jag har som sagt aldrig sett en frossande häst i varmt skönt väder... alltid i kallt o äckligt väder o då fryser ju även vi o andra djur:idea:

Dina ord är det nog ord många som skulle behöva ta till sig o tänka till om en gång till innan de påstår att en häst inte fryser när den frossar:crazy:

Ja de som påstår annat- ska inte klä på sig om det är kallt. De kan gott skaka lite så de håller värmen:devil:

Förnuftigt tänk! Håller med.
Det är inte så svårt egentligen, har man häst utvecklar man snart ett sinne för hur den mår, och ser man att den inte mår bra så gör man något åt det, om det handlar om att lägga på ett täcke eller ta in i stallet eller vad det nu är.
Det är ganska lätt att se att en häst som står och huttrar inte känner sig vidare bekväm!

Det är ganska lätt att se att en häst som står och huttrar inte känner sig vidare bekväm!

Exakt. VARFÖR finns då påståendet så många här på buke kör med att hästen INTE fryser trots att den skakar:confused: att den visst mår finemang osv? Hur kan de påstå sådant?

Exakt. VARFÖR finns då påståendet så många här på buke kör med att hästen INTE fryser trots att den skakar:confused: att den visst mår finemang osv? Hur kan de påstå sådant?

Och var är dom bukefalisterna nu när man har något att fråga?? haha :angel:
Dom vill visst inte kännas vid sina påståenden.

8 grader har jag inte talat om

Ha ha ha nä det har du inte! Det ser jag ju nu! :D

Vet du, ibland blir det tokigt när man sitter och läser och skriver i två trådar samtidigt som handlar om liknande saker.

De där 8 graderna var det någon annan som skrev i en annan tråd! :rofl: :rofl: Sorry :o :)

Liknande trådar

Hästvård För en vecka sedan hände det dom inte fick hända. Hittade min häst med tillsynes lätt kolik men slutade med döden efter att veterinären...
Svar
18
· Visningar
1 981
Senast: Mint
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
23
· Visningar
2 804
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 769
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt... 2
Svar
24
· Visningar
5 018
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31