Husvagnsköp!

vippan

Trådstartare
Vi ska köpa husvagn! :bump:

Ingen ny utan en bättre begagnad så vad ska man tänka på när man tittar på husvagnen? Tips mottages tacksamt! :laugh:
 
Sv: Husvagnsköp!

Fukt!

Kolla alla skarvar, kolla oxå golvet ordentligt.

Jag anser att det är viktigt att kunna köra kylen på el (det går inte i min vagn) och inte bara gasol.

Det är bra om det finns papper på att gasolen är provtryckt nyligen. Idag görs inte detta på besiktningen.
 
Sv: Husvagnsköp!

För 4år sedan köpte vi Kabe briljant -78, i kanon skick!! Den hade stått i garage hela tiden och om jag inte minns fel så är det bara 2ägare förutom firman som haft den före oss.
Finns inte en fläck vare sej i tak eller skarvar.
Så kolla efter vagnar som stått under tak eller i garage!
Numera har vi dock inte behov av den länge.. Står mest och tar plats på svärfars loge.
Men som sagt köp inte en som står nerväxt i gräset bak ladan!!!!!!

/LL
 
Sv: Husvagnsköp!

Fukt!

Kolla alla skarvar, kolla oxå golvet ordentligt.

Jag anser att det är viktigt att kunna köra kylen på el (det går inte i min vagn) och inte bara gasol.

Det är bra om det finns papper på att gasolen är provtryckt nyligen. Idag görs inte detta på besiktningen.

Det här med fukten verkar vara det största "problemet". Ska kolla det extra noga!

Det där med kylen var ju bra! Verkar lättare om den kan gå på el om man står uppställd någonstans.
 
Senast ändrad:
Sv: Husvagnsköp!

För 4år sedan köpte vi Kabe briljant -78, i kanon skick!! Den hade stått i garage hela tiden och om jag inte minns fel så är det bara 2ägare förutom firman som haft den före oss.
Finns inte en fläck vare sej i tak eller skarvar.
Så kolla efter vagnar som stått under tak eller i garage!
Numera har vi dock inte behov av den länge.. Står mest och tar plats på svärfars loge.
Men som sagt köp inte en som står nerväxt i gräset bak ladan!!!!!!

/LL

Det är ju något sådant man vill ha, stått under tak, en ägare, pedantskött osv... :laugh:

Säljtankar? ;)
 
Sv: Husvagnsköp!

Vi sålde vår tabbert contesse(?) från 1991 som faktiskt var pedantskött. Hade alltid stått under tak på vintern och tvättad samt vaxad ofta. Inga problem med fukt och liknande vilket vi upplyste köparen om. Han var dessutom här och tittade två gånger på den :D

Naktdelen var väl att den hade åkt sverige runt i 15år dvs varje sommar :D
 
Sv: Husvagnsköp!

Men det är ju jättebra att den hållt så bra om ni har använt den flitigt! :laugh: Ska kolla upp det märket...
 
Sv: Husvagnsköp!

Hej!
Vi har nu efter att ha hyrt husvagn i 2-somrar beslutat oss för att köpa en egen.
Vi har varit o tittat på massor av beg. husvagnar, och det finns massor som har fuktskador lite överallt.

Jag tror att man först skall bestämma sig för om man vill ha för en vagn med långbäddar eller dubbelsäng.
Barnkammarbäddar mm.
Hur mycket den väger. Tung husvagn o icke motorstark bil kan vara jobbigt.

Vi är bara 2 personer med 2 hundar o för oss är det helt klart att vi vill ha långbäddad eller dubbelbädd.
Är så skönt att slippa bädda upp varje dag, och kunna sätta sig direkt o äta frukost.

Finns flera bra hemsidor om husvagnar o tester.
Där står också för o nackdelar med vissa vagnar.

Just nu så är det helt klart 2 märken som vi är förtjust i.
Hobby
Adria


Lycka till!

Vi vill inte ha en husvagn som väger mer än 1300kg, eftersom bilen får dra 1400kg.
 
Sv: Husvagnsköp!

Hobby har vi också fastnat för... :laugh:
Vi har inte tittat på någon än men det är nog bra se en hel del, då blir man ju lite klokare för varje titt. Var är det vanligast med fukt förutom skarvar i ex taket?
 
Sv: Husvagnsköp!

Får jag låna din tråd lite ?
Hur är det med boggie. De flesta äldre vagnar som väger lite är ju enkelaxlade. Hur stor skillnad är det när man kör eller ska ställa vagnen plant?
 
Sv: Husvagnsköp!

Jag tycker det är en rejäl skillnad att dra en husvagn med 1 axel mot att dra tex en hästtrailer med 1 axel. Husvagnar e svajjiga som tusan i jämförelse, boggie är stor skillnad. De ligger mkt stabilare på vägen. Ryser bara jag tänker på när jag fick snigla ner för hallandsåsen med enkelaxlad husvagn bakom bilen, minsta lilla jag lät bilen rulla på började vagnen småvobbla:crazy: Vidigt! Sambon körde före med en huvsvagn med boggie och det va bara raka spåret.

/LL
 
Sv: Husvagnsköp!

Det kan inte vara så att den husvagnen du körde var fellastad?
Har för mig någon nämnde någon gång att det kan börja vobbla om man hivat in en massa grejer t.ex bak så blir vagnen fel i viktfördelningen.:confused:
 
Sv: Husvagnsköp!

Nope, det fanns ingen last förutom en resväska som var fastspänd längst fram i husvagnen. Så det berodde inte på det. Det var dessutom knappt något i väskan. Så det var helt enkelt bara så att den inte ville ha rakt spår.. Gammal vagn ifrån 78 men med bra däck. Så det borde inte spela någon större roll, inte så värst stor husvagn heller.

/LL
 

Liknande trådar

Fritid Som rubriken lyder. :D Vi ska bila från Ålesund till Stockholm i mitten på juli, och planerar en övernattning på vägen hem. Några...
Svar
1
· Visningar
159
Senast: lil-sis
·
Mat Jag (som de flesta) äter 3 gånger per dag, d v s 21 måltider i veckan. Frukost kan jag lätt göra vegetarisk om jag tar ost på mackan. Då...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 177
Senast: Badger
·
Hemmet Det står helt still i huvudet, men visst finns det väl ett begrepp för dörrar som har det här mönstret/strukturen? Hade dörren haft...
Svar
7
· Visningar
504
Hemmet Jag behöver köpa en ny stekpanna ASAP men det verkar vara en djungel. Helst vill jag nog ha en gjutjärnspanna men vill inte ha en som...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 576
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp