Husky HJÄÄLP!!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Flo-Jo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 11 705
F

Flo-Jo

Hejsan!
Jag är ute efter en Sibirien Husky men vill veta allt om rasen.
Jag har lånat böker hyrt filmer kollat på nättet men alla verkar såå negativa till att man ska köpa en.

Så jag frågar dig som verkar ha kunndskap!

Jag bor i en tvåa stor tvåa med balkong oh så.
Jag själv som preson älskar att motionera oh gör de gärna 2-3 gånger dagligen oh då även ett plus i stallet.

En anna sak som jag har fått höra är att dom inte trivs i varma klimat(förståligt med den pälsen) jag som bor i skåne då har lite varmare sommrar men kalla vintrar.
Kan man timma pälsen på sommaren då?
Hörde att man kulle va jurplågare för att jag vill ha ner en husky hit men har sätt många Husky:s här i Lund oh öven lite var stanns.
Mycket tacksam för alla klocka svar oh dom som inte har de behöver inte göra sej till besvär.

MvH/Frida

Sv: Husky HJÄÄLP!!

Enligt mig är Huskyn en DRAGhund och skall därför få syssla med detta. Samt att de är polarhundar, därefter den tjocka pälsen.

Jag skulle tänka mig att ha en slädhund, den dagen jag bor i ett kallare klimat och har slädintresse.

Vad ska du göra med hunden? Finns betydligt fler raser som också tycker om att motionera.

vet inte vad du menar med kloka svar men jag skulle inte ha en husky i en lägenhet...
dom ska ha stort utrymme och myckemotion o helst tillgång till att dra släde..eftersom de är de dom är avlade för.

Show-husky

Bäst mår nog alla siberian huskies på arktis och liknande ställen, men de anpassar sig och det finns nu kennlar i all världens länder som Australien, Afrika, Spanien, Italien där temperaturerna är varmare än i Skåne. om det är rätt eller fel att ha polarhundar i sådana varma länder kan man ju fundera över men som sagt de anpassar sig och på sommaren tappar de sin päls så du behöver inte trimma.
förresten så egentligen mår väl få hundar bra i stekhet sol?!

Jag tycker det går bra att ha siberian husky i lägenhet så länge man är ute mycket med dem. de kan tugga sönder saker om de får tråkigt inne. det allra bästa är om du har tillgång till någon inhägnad rastplats där du kan släppa hunden, kanske tillsammans med någon annan hund som den får springa av sig med utöver de promenader/joggingturer du gör.(de älskar nämligen att få känna sig fria och springa runt). på sommaren är siberian huskyn mycket glad om det finns svalkande sjö/vatten att bada i. ska man aktivera sin husky kraftigt på sommaren (promenader räknas inte hit) så bör det ske tidigt på morgon eller sent på kväll för de kan trots allt överhettas annars.
Bra och otroligt roliga motionsformer vintertid med sin husky är att ta på den sele och ställe sig bakom med skidor/pulka. detta är kanon kul! tro mig. och även show-huskyn gillar att dra.
motionsformer övriga året kan vara att spänna fast sig med rullskridskor bakom, aglility brukar de gilla och de är mega snabba!, de gillar ofta att spåra. att cykla med dom är bra om man inte har tillgång till rast hage där de får springa av sig.

att många är negativa till rasen beror nog på att det är en krävande ras som en del inte klarar av. och då menar jag inte krävande med aggresivt och stöddigt beteende eller liknande för denna ras är verkligen klok och vänlig. utan krävande för att de är så mycket mer hund än vanliga raser. men som sagt show-huskyn är lättare och de folk du pratar med tänker förmodligen på de ständigt springande drag/race-huskyna vi har mest av i sverige som är avlade för att springa. de är verkligen krävande motionsmässigt då de helst vill springa några mil om dagen. I Usa har många familjer Show-huskies som sällskaps/familjehundar har även sett de som har dem som ledhundar.

ja det var lite mer om Sibbar

fakta (mest om utseendet dock)

Hej Här kommer lite mer fakta om rasen, för övrigt så är det bara att söka på google eller liknande på Siberian husky så kommer det upp massor om dem .

SIBERIAN HUSKY!

ORIGINALSTANDARD
1990-11-28

FCI-STANDARD
1995-02-02; engelska

FCI-KLASSIFIKATION:
Grupp 5, sektion 1

SKKs STANDARDKOMMITTÉ
96-01-10

URSPRUNGSLAND/HEMLAND:
USA

ANVÄNDNINGSOMRÅDE:
Slädhund

BAKGRUND/ÄNDAMÅL:
Rasens ursprungliga funktion är att spänd för släde förflytta lätt last i måttlig hastighet över stora avstånd.

HELHETSINTRYCK:
Siberian husky skall vara en medelstor arbetande hund med ett snabbt, fritt och elegant rörelseschema. Den måttligt kompakta och väl bepälsade kroppen, de upprättstående öronen och den räv lika svansen påvisar dess arktiska ursprung. De typiska rörelserna skall vara flytande och lediga. En siberian husky skall röra sig till synes utan ansträngning och effektivt kunna utföra sin ursprungliga funktion. Kroppsproportionerna och kroppsformen avspeglar den grundläggande balansen mellan styrka, hastighet och uthållighet. Hanhundarna i rasen skall vara maskulina, men aldrig grova och tikarna skall vara feminina utan att vara klena i konstitutionen. Hundarna får inte vara överviktiga utan skall vara i god kondition med fast och välutvecklad muskulatur.
Det mest karakteristiska och viktiga för rasen siberian husky är att den är av medelstorlek, har moderat benstomme, väl avvägda proportioner,1ätta och fria rörelser, korrekt päls, tilltalande huvud och öron, korrekt svans och ett bra temperament.

VIKTIGA MÅTTFÖRHÅLLANDEN:
Sedd från sidan skall kroppens längd, mätt från bröstbens knappen till sittbensknölen vara något längre än avståndet mellan marken och manken.

UPPFÖRANDE/KARAKTÄR:
Det karakteristiska temperamentet skall vara vänligt och mjukt, men också alert och utåtriktat. Rasen skall inte visa något vakthundsbeteende och inte heller vara överdrivet misstänksam mot främlingar eller aggressiv mot andra hundar. Ett visst mått av reserverat beteende och värdighet kan förväntas hos den vuxna hunden. Rasen är intelligent, lätthanterlig och entusiastisk, vilket gör den till en trevlig och arbetsvillig slädhund.

HUVUD:
Skallparti: Skallen skall vara av medelstorlek och stå i proportion till kroppen. Den skall vara något randad upptill och från den bredaste delen skall den avsmalna mot ögonen. Fel är ett huvud som är för klumpigt och tungt eller som är för fin mejslat.
Stop: Stopet skall vara väl markerat. Fel är ett för otillräckligt markerat stop.
Nostryffel: Nostryffeln skall vara svart hos grå, röda och svarta hundar och leverfärgad hos kopparfärgade hundar. Den får vara rosa hos helvita hundar. Den skärstrimmiga "snönosen" accepteras.
Nosparti: Nospartiet skall vara av medellängd, dvs avståndet från nostryffeln till stopet skall vara detsamma som avståndet från stopet till nackknölen. Nospartiet skall vara medelbrett. Det skall gradvis avsmalna och får varken vara spetsigt eller tvärt avhugget. Nosryggen skall vara plan från stopet till nostryffeln. Fel är ett för snipigt eller för grovt nosparti,1ikaså ett för kort eller för långt nosparti.
Läppar: Läpparna skall vara väl pigmenterade och stramt åtliggande mot käkarna.
Käkar/tänder: Saxbett. Fel är andra slags bett än saxbett.
Ögon: Ögonen skall vara mandelformade, placerade på måttligt avstånd från varandra och en aning snedställda. De får vara bruna eller blå. Ett öga av var färg eller båda färgerna i samma öga accepteras. Uttrycket skall vara intensivt men vänligt, intresserat och spjuveraktigt. Fel är för snedställda och för tätt placerade ögon.
Öron: Öronen skall vara medelstora, trekantiga, tätt och högt ansatta på huvudet. De skall vara tjocka, väl bepälsade, svagt välvda på baksidan och helt upprättstående. Öronspetsarna skall vara svagt rundade och riktade rakt upp. Fel är öron som är för stora i förhållande till huvudet, för brett ansatta öron och ej helt upprättstående öron.

HALS:
Halsen skall vara medellång, välvd och stolt buren när hunden är i stillastående. I trav sänks halsen så att huvudet bärs något framåtsträckt. Fel är för kort och grov hals, men även för lång hals.

KROPP:
Rygglinje: Rygglinjen skall vara plan mellan manken och korset.
Rygg: Ryggen skall vara plan och stark. Den skall vara medellång, ej för kort, ej heller svag till följd av överdriven längd. Fel är för svag rygg eller svankrygg,1ikaså karprygg och en för sluttande rygglinje.
Ländparti: Länden skall vara stark och fast. Den skall vara smalare än bröstkorgen.
Kors: Korset skall slutta från rygglinjen, men aldrig så brant att detta begränsar bakbenens steglängd.
Bröstkorg: Bröstkorgen skall vara djup och stark men inte för bred och med den djupaste punkten strax bakom och i höjd med armbågarna. Revbenen skall ha god välvning upptill men bli flatare utefter sidorna av kroppen för att tillåta fria rörelser. Fel är för bred bringa, tunnformad bröstkorg och för f1ata och klena revben.
Underlinje: Buk linjen skall vara lätt uppdragen.
Svans: Svansen skall vara väl be pälsad och räv lik till formen. Den skall vara ansatt något under rygglinjen och vanligen bäras över ryggen i en elegant båge när hunden är uppmärksam. När svansen bärs på detta sätt får den ej vara rullad mot någon av kroppens sidor eller ligga an mot ryggen. Hängande svans är normalt när hunden är i vila. Fel är svans med knyck eller som är för hårt ringlad. Svans med överdriven fana, för lågt eller högt ansatt svans är också fel.

EXTREMITETER:

FRAMSTÄLL:
Sedda framifrån skall frambenen stå måttligt brett isär. De skall vara parallella och raka. Frambenens längd från armbågen till marken skall vara något större än avståndet mellan armbågen och manken. Benstommen skall vara kraftig men aldrig tung. Sporrar får tas bort. Fel är för tung benstomme liksom för trång eller för bred front.
Skulderblad: Skulderbladen skall vara väl tillbakalagda. De muskler och ligament som håller skuldrorna mot bröstkorgen skall vara kraftiga och välutvecklade. Fel är raka eller lösa skuldror.
Överarm: Överarmarna skall vara vinklade bakåt från skulderbladen till armbågarna och får aldrig vara lodräta mot marken.
Armbåge: Armbågarna skall ligga väl an mot kroppen och får varken vara inåt- eller utåtvridna. Fel är utåtvridna armbågar.
Mellanhand: Sedda från sidan skall mellanhänderna vara lätt vinklade med starka leder. De skall vara fjädrande. Fel är svaga mellanhänder.
Tassar: Framtassarna skall vara ovala men inte långa. De skall vara medelstora, sam1ade och väl be pälsade mellan tår och trampdynor. Trampdynorna skall vara härdiga och tjocka. Tassarna får varken vara inåt- eller utåtvridna när hunden står stilla. Fel är lösa eller platta tassar, även för stora och klumpiga såväl som för små och späda tassar. Utåt- eller inåtvridna tassar är också fel.

BAKSTÄLL:
Bakbenen skall, sedda bakifrån i stående, vara måttligt brett ställda och parallella. Eventuella sporrar skall tas bort.
Lår: Låren skall vara väl musklade och starka.
Knäled: Knälederna skall vara väl vinklade. Fel är för raka bakbensvinklar, likaså för smalt eller för brett bakställ.
Has: Hasorna skall vara väl markerade och lågt ansatta. Fel är ko hasighet.
Tassar: Bak tassar, se framtassar.

RÖRELSER:
De typiska rörelserna hos siberian husky skall vara f1ytande och lediga. Rasen skall röra sig till synes utan ansträngning,1ätt och snabbt. Hundens överlinje skall förbli fast och plan även i rörelse. I utställningsringen skall hunden visas med löst koppel i måttligt snabbt trav, demonstrerande god steglängd fram och gott driv bak. Siberian husky är s k "singel- tracking" dvs när farten ökar, placeras tassarna längs med en enda rak mittlinje. Fel är för korta, struttande eller bundna steg, likaså tunga och rullande rörelser samt korsande eller krabande rörelser.

PÄLS:
Pälsstruktur: Pälsen skall vara dubbel och av medellängd. Den skall ge hunden ett välpälsat utseende, men får aldrig bli så riklig att den döljer hundens konturer. Under ullen skall vara mjuk och tät och av tillräcklig längd för att stödja täckhåren. Dessa skall vara raka och ligga tämligen tätt mot kroppen. De får aldrig vara sträva eller stå ut från kroppen. Pälsen på svansen skall vara medellång och ungefär lika lång på ovansidan, sidorna och undersidan så att svansen får formen av en rund borste. Det skall noteras att avsaknad av under ull under fällning är normalt. Trimning av pälsen mellan tårna och runt tassarna, för att ge ett prydligare intryck, är tillåtet. Trimning av pälsen i övrigt är absolut för bjuden.
Fel är för lång, sträv eller raggig päls, även för sträv eller mjuk pälsstruktur.
Färg: Alla färger från svart till rent vitt är tillåtna. På huvudet förekommer en mångfald olika teckningar, vilka bildar iögonenfallande mönster som sällan ses hos andra raser.

STORLEK/VIKT:
Mankhöjd: Hanhund 53 - 60 cm, tik 51- 56 cm
Vikt: Hanhund 20 - 27 kg, Tik 16-23kg
Vikten skall stå i proportion till mankhöjden. Måtten ovan betecknar ytterligheterna och inget av dem skall föredras framför ett annat. All förekomst av överdriven benstomme och överdriven vikt skall dömas ned.

FEL:
Varje avvikelse från standarden är fel och skall bedömas i förhållande till graden av avvikelse.

DISKVALIFICERANDE FEL:
Hanhundar över 60 cm och tikar över 56 cm.

TESTIKLAR:
Hos hanhundar måste båda testiklarna vara fullt utvecklade och normalt belägna i pungen.

Hur gammal är du Flo-Jo? vet du vart du ska ha hunden om du jobbar/studerar heltid?

Hade en kille med korthårig huskey på min brukskurs. De ÄR speciella. Pga deras nyckfullhet så har han jobbat i tre år för att få hunden hyfsat vardagslydig. Vår instruktör sa att om han lagt ned så mycket tid på en riktig bruksras så hade de varit i elit nu.
De ÄLSKAR att springa och drar gärna iväg på små repor. Han tränade lite drag på vintern då det är snö (vilket inte är så ofta här). Bor i lägenhet men har tillgång till stoooora fält att springa på samt har sin hund på jobbet vad jag förstått.
Frågade honom om han skulle rekommendera en huskey som "vanlig" sällskapshund, men han log snett och sa att om han vetat innan vilken tid och jobb det krävts av honom så hade han nog tänkt en gång till.

Tack för bra info.
Jag är 20 år snart 21 och min sambo är 25 år.
Min sambo jobbar helltid*Mån-Fre*
Jag är tim anställd i vården jobbar för de msta 3-4 gånger i veckan.
Jag har även tillgång att ha med hunden till jobb oh så.
Bor i en två:a på 70 kvm oh har stor balkong.

Jag motionerar mycket vi har stadparken oh öven stora rast gårdar.
Brukar åka ut på landet till hästarna.

Jag har haft två¨hundar sedan innan en Colle-bordercollie korsning som min mamma nu har hos sig pg av att hon är född på landet då jag inte tror hon skulle trivas i stan.
Sen har jag även ha en Rottis men han fick jag avliva pg av att han hade stora höft problem han blav inte mer än 2 år.

Så klart är inte dom är hundarna på något sätt lika vare sig i psyke eller liknade.

Såg Huskyn på en utställning i mlmö nu i höstas oh blev STÖRRT förälskad.

Har tänkt på en sak om man ej är hema kan man inte ha dom i hund bur?
Hade var Rottis i en där uppföddare uppmanade oss att de var bra.

Huvud saken med utrymet är väl att man försöjker lära hunden att ute är de lek oh motion oh hema är de lungt.

Hur mycket motion behöver dom per dag??
Jag motionerar ca 3-4 gånger per dag oh då cyklar oh springer jag min sambo är oxå en aktiv kille.

Jag har inte hittat någon uppföddare här i skåne helelr bara stött på Korsningar, men jag vill ha en renrasig då jag är intresserad av att ev ställa ut.

Jag vill verkligen ha dena ras älskar att bara se på den:love:
Har funderat fram oh tillbax nu i 4 månader så de är ingen slupp att jag vill ha rasen.
Tråkigt bara när man får så många negativa reaktioner=(

Vilka har du fått negativa reaktioner av? Uppfödare? Hundkunniga människor? Om du bara har fått negativa reaktioner kanske du borde fundera lite på varför det kan vara så. Jag menar inte nåt taskigt med det, hoppas att du inte blir stött. Vad jag förstår är de väldigt speciella, krävande hundar. Här på buke har du väl bara fått råd vad jag har läst.

Tycker själv att det är fantastiskt vackra hundar, allra vackrast när dom gör det dom är födda att göra, dra! Min personliga åsikt bara.

Du får negativa svar just på grund av att rasen är en DRAGHUND som kräver ofantligt mycket motion och de faktum att Huskys är en av få raser som generellt INTE trivs i lägenhet

Och jag som många andra anser att de skall få dra och arbeta i spann så mycket som möjligt för att må så bra som man vill att sina djur ska må..

Jag förstår inte varför man måste skaffa en hund när man inte har de förutsättningar för att hunden ska få ut maximalt i sitt liv.

Du gör som du vill,,
Men jag råder dig att tänka om, det finns ju så många hundraser och även de som "liknar" Husky men inte är draghund..

Jag har snackat rätt mycket med folk som har lång erfarenhet av husky och enligt dessa kräver de mer motion än vad en medelsvensson är beredd att ge. Om de kör två mil med sina hundar så anser de att det är en lätt runda och något som de ska ha dagligen. Fyra-fem mil är inget för dessa hundar och ska de verkligen jobba dem så ökar de på några mil till.

Därför brukar de ofta le lite överseende när någon stadsbo säger att denne motionerar mycket och därför kan ha husky. Det är inte många vanliga människor som ägnar sig åt att springa flera mil om dagen och det i rejält tempo. Hundarna joggar inte alls så långsamt som vi gör.

De här människorna har också sina huskies ute så mycket som möjligt och de bor ofta i hundgård. De vill inte vara inne utan trivs i djupa snödrivor och med övriga hundflocken. Huskies har mycket stark flockkänsla och väl bevarade instinker. Jakten är stor hos dem. Därför är de här hundarna aldrig lösa utom på inhägnat område, men de behöver heller inte gå lösa direkt mycket eftersom de löper i spannet.

Tittar jag på dessa hundar och jämför det med de huskies jag ser i stan så vet jag vad jag föredrar. De huskies som får leva som draghundar har ne helt annan livsglädje och uppvisar sällan några av de felbeteenden som man kan se hos sällskaps-huskies.

Välj en annan ras om du inte är intresserad av drag. Det finns ingen mening med att göra om en sådan extrem ras när det finns sällskapsraser och liknande som passar aktiva stadsbor bättre.

Tänkte på en grej, du skriver att du har balkong.
Är det så att du tänkte att vovven kunde ligga på den?
Isåfall råder jag dig att tänka om.
Vår granne har sin hund på uteplatsen (den är vid ytterdörren)
och det är ett helsicke, han skäller på allt och alla
som rör sig. Att gå förbi är ett chanstagande eftersom dom
har så låg grind. Den är mer ett psykiskt hinder än ett fysiskt.

Det är ju långtifrån säkert att din hund blir sån, men skulle
han bli det så lovar jag att du inte får så goda vänner till
grannar längre. ;)

Jag är inte så överdrivet förtjust i huskeys, iofs så är det
väl mest fördomar kanske :angel:

Men om du är riktigt insatt i hur dom fungerar och vet att
du har tiden som krävs för en lång period framöver så köp en.
Men är du minsta tveksam.. ex, om du får ett fast heltidsjobb
då kanske du ska tänka om och skaffa en mindre krävande ras.

En annan idé är ju att besöka en kennel flitigt och fråga om du
får hjälpa till så att du lär känna hundarna och rasen bättre.

Jag har 2 st hundar hemma, 1 av dom är en huskygrabb på 7år. Jag bor också i en stor 3:a. Våran husky är väldigt sällan ensammen hemma, han är alltid bort lämnade hos svärföräldrarna som går minst 3-4 timmar i skogen med honom är vi jobbar. Det är en hund som man inte han ha lös, han drar direkt efter vilt i skogen. Är väldigt dominant mot andra hundar. Har man en husky måste man ha en hund till för att dom ska trivas, dom tyr sig till andra hundar inte till oss människor. Han gick inte att lämna ensammen i lägenheten innan vi flyttade ihop, utan han ylade hela tiden vi var borta samt tuggade på det mesta i hemmet. Husky är en jätte trevlig hund som trivs bäst att vara ute med andra hundar. Vill du veta mera så hör av dej.

Vi har ett par som hyr våran sommarstuga (gård). De har 22 stycken huskys och grönländare. Nu har inte jag någon mer erfarenhet av rasen än den jag fått via honom, men med tanke på hur hårt han tränar sina hundar (sysslar med hundspann på heltid) så har jag svårt att tänka mig att en husky skulle kunna få nog med motion i stan.
Han siktar på att de vuxna hundarna ska dra 300 mil under vintern. De månader de går att köra här ger ett snitt på ca 2 mil vid spann om dagen - men då kör han inte alla hundar varje dag. De yngre hundarna går på inkörning och arbetas såklart inte lika hårt som de vuxna osv.
Han är skeptisk till att hålla såna hundar i stan då han säger att de mår bäst vid hårt arbete. Dessutom är det hundar som trivs i flock, så kommer hunden att lämnas ensam?

Jag förstår att folk är negativa - men sen kan väl huskys som så många andra raser utvecklas i olika riktningar med draghundar och rena utställningshundar.

Hoj..
Jag har en siberian husky kille på 7 månader.. DEt finns TVÅ Linjer inom huskyn "Draglinjen" Och "showlinjen" Showlinjen är oftast lite finare.. Draghuskyn är lite kortare päls och passar bäst i de kallare klimatet..

Jag har showhuskyn och han är väldigt lättlärd och är väldigt duktig..

Det jag tycker man ska tänka på när man skaffar hund,är att inte välja den hundras som man gillar mest.Utan den hundrasen som gillar ens livstil och kan komma att trivas bäst ihop med den.
/Lines-som fick ändra sig.

jag vill börja med att säga att jag inte är det minsta kunnig... :p

men jag känner en tjej som bor i en lägenhet, en tvåa med sin husky och det går alldeles lysande... förstår inte varför de skulle vara så farligt om man är mkt ute med den så den får röra på sig! skulle det vara konstigare än att man klär på småhundar en massa kläder och bär runt på dom i väskor? :idea:

Skulle mer än gärna ha en/två huskey. Men jag har inte den möjligheten. Har svårt att tro att mina 2-3 promenadtimmar/dag, 1h trav/galopp efter häst/dag och övrig hjärnaktivering räcker för att huskeyn ska må bra. Därför avstår jag dessa extremt vackra hundar.

Drag skulle vara kul, men inte så pass mycket som en huskey kräver. Och jag är av den uppfattningen att de måste få dra mer eller mindre varje dag året om för att trivas.

Lines skrev:
Det jag tycker man ska tänka på när man skaffar hund,är att inte välja den hundras som man gillar mest.Utan den hundrasen som gillar ens livstil och kan komma att trivas bäst ihop med den.
/Lines-som fick ändra sig.

:bow: Precis!

Tänk om alla tänkte så, vad lite "problemhundar" vi skulle haft då.

Nu menar jag absolut inte trådskaparen utan bara hundköpare helt generellt.

Snäjkie skrev:
jag vill börja med att säga att jag inte är det minsta kunnig... :p

men jag känner en tjej som bor i en lägenhet, en tvåa med sin husky och det går alldeles lysande... förstår inte varför de skulle vara så farligt om man är mkt ute med den så den får röra på sig! skulle det vara konstigare än att man klär på småhundar en massa kläder och bär runt på dom i väskor? :idea:

Då kan jag förklara för dig :
För det 1:a så kan man inte anta att Huskys rent generellt trivs i lägenhet bara för att man träffat på en enda individ som trivs.. De flesta Huskys trivs INTE i lägenhet och det har inget med deras motion att göra..

För det 2:a:
Vem har sagt att det är ok att klä på hundar och bära runt dem i små väskot är ok? Merparten av folk här inne tycker nog att båda alternativen är dumdristiga ...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka