attempt

Trådstartare
Är det någon som har något recept på huskurer man kan göra till hästen? Det kan vara allt från sårsalvor, eksemsalvor, myggmedel, hovolja, ja vad som helst. ;)
Även hemmagjorda naturfodertillskott och växtre som är bra för vissa endamål skulle vara roligt att få. (tex om det är någon speciell blomma eller växt som är bra för tex hovarna, pälsen eller något annat)

:rofl:
 
Sv: Huskurer.

blanda 2 dl ren jodopax med 1 msk honung och blanda ihop perfekt för mugg på hästar ett tips från en hovslagare!!:rofl: ;) :bump: smeta sedan på det och låt sitta i i några dagar!!
 
Sv: Huskurer.

Tack för tipsen, min häst får ibland mugg på sommaren. Ska testa din huskur :)
 
Sv: Huskurer.

inte ens jodblister är "rent" . det är väldigt vävnadsretande om det är för koncentrerat...(direkt farligt) sårtvätt får vara HÖGST 4% blandning, men brukar rek. 1-2%.(dvs.1-2 ml/liter vatten)

det borde ge blisterskador......:eek:
 
Sv: Huskurer.

Har du provat det själv?
Låter väl starkt att lägga på koncentrerad jodopax (även om det är utspätt med lite honung.....). Jag skulle rekommendera att prova något annat. Är det svår mugg, diskutera med vet!
 
Sv: Huskurer.

på röta
använder jag tjära, har funkat kanon på mina som fick rikigt illa förra sommaren!! gör rent och kleta på ca varanan dag sedan minska !

för mugg använder jag

äppelcider vinäger i vatten ca 2 msk i 1 liter vatten, slabba på ordentligt, låt sitta en stund, torka och på med någon mjukgörande salva på muggen! eller låt det vara kvar alltså inte torka bort! brukade gör varanan dag när det var som värst! alltså salva ena dagen bara vinäger vatten nästa!

fler kurer någon??
 
Sv: Huskurer.

Äppelcidervinäger funkar även bra som mygg/flugmedel...
 
Sv: Huskurer.

jag brukar göra egen flugspray/fästingspray. funkar jättebra!

ingredienser:
½ L vatten
½ paket timjan (går även med färsk)
½ krm vitlökspulver
6 droppar saft av en citron

koka upp vattnet, när det bubblar rikligt så sätter ni ner en tesil med timjanen. låt det stå och svalna en kvart med tesilen i. häll sedan i vitlökspulvret & citronsaften och rör om. klart!
luktar gott, inget giftigt och flugor, mygg å fästingar flyr fältet..:bump:
 
Sv: Huskurer.

"insektsmedel"
Blanda 1/2-1 liten behållare teatreeolja med 1 flaska barnolja och stryk på utsatta områden med en bomullstuss. Inte populärt bland flugor, mygg och knott! och det är ganska drygt.
 
Sv: Huskurer.

Rebeccah skrev:
Är det någon som har något recept på huskurer man kan göra till hästen? Det kan vara allt från sårsalvor, eksemsalvor, myggmedel, hovolja, ja vad som helst. ;)
Även hemmagjorda naturfodertillskott och växtre som är bra för vissa endamål skulle vara roligt att få. (tex om det är någon speciell blomma eller växt som är bra för tex hovarna, pälsen eller något annat)

:rofl:

Bandage med A-fil är mitt bästa recept mot mugg!
 
Sv: Huskurer.

En som jag jobbade hos förut gav hästarna vitlök och honung om hon tyckte att de började bli "förkylda".

Fyra matskedar honung ungefär och ett par tre klyftor vitlök tror jag att hon gjorde.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 105
Trädgård & Växter Har sett de superlånga trådarna om rumsväxter men känns lite mastigt att läsa igenom dem för mina väldigt specifika frågor innan jag...
Svar
11
· Visningar
1 778
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp