Linisen

Trådstartare
Vi har hittat ett hus vi är intresserade av. Det har varit ute länge tillsalu. Kan man lägga ett bud 100.000kr under utgångspriset utan att det betraktas som skambud? Vi tänkte vi skulle erbjuda att de slipper städning då vi ändå vill totalrenovera huset?

Allt beror på utgångspris givetvis, men är det ett bud som känns rimligt för er hade jag chansat. Antingen så tar dom budet, eller inte. Då får bi antingen höja budet eller leta vidare. Lycka till!

1.600 000kr är utgångspriset. Vi kan höja mer, men tänkte om man kunde lägga under utgångspris utan att vara oförskämda.

Klart att ni kan lägga 100.000 kr under. Huset är inte värt mer än vad någon kan tänka sig att betala. Har huset legat ute ett bra tag tycker jag att man med fog kan lägga ett bud under utgångspriset. Dock kan ju säljaren tycka att det är ett skambud i alla fall. Vissa säljare bestämmer sig för vad huset är värt och vägrar sälja till ett lägre pris, även om ingen kan tänka sig att betala det säljaren vill ha.

Jag hade nog lagt mig mer under utgångspriset, om det är så att huset legat ute ett tag. Jag har nyligen sett en budgivnings om började 500 000 kr under utgångspriset (som var ungefär i er härad prismässigt), det var sist jag tittade upp i 200 000 kr under utgångspriset och pågående budgivning.

Köpte nyligen fastighet för 32 % av begärt pris.

1.600 000kr är utgångspriset. Vi kan höja mer, men tänkte om man kunde lägga under utgångspris utan att vara oförskämda.

Isf hade jag nog lagt med är 100 000 under utgångspris. Vårt hur låg ju ute för 100 000 totalt, så där var det mindre prutningsmöjligheter...

Vi la ett tartbud som var 150.000 kr under utgångspriset, o då var utgångspriset 550.000 kr. Och det var redan nersänkt ed 200.000 kr, för gubben som ägde huset försökte sälja medan han levde (8mån innan vi köpte huset), sen dog han och dödsbe la ut huset till försäljningför 550.000 kr.

Sen sa dom 475.000 kr o vi gav höjde till 455.000 kr, vilket dom gick med på så 95.000 kr under utgångspriset fick vi huset för.

Vi har hittat ett hus vi är intresserade av. Det har varit ute länge tillsalu. Kan man lägga ett bud 100.000kr under utgångspriset utan att det betraktas som skambud? Vi tänkte vi skulle erbjuda att de slipper städning då vi ändå vill totalrenovera huset?

Prova kan man alltid.

Tex min sambo ska sälja sitt hus då det ligger för långt bort för oss. Hans önskemål är 500´så han går +/- på affären. Än har han bara fått spekulanter via djungeltelegrafen då huset inte ligger ute hos mäklare än. Sista spekulanten ville sänka med 100´men sambon vägrade då huset inte ligger offentligt ute. Han säger själv att han kan acceptera skambud beroende på vad summan är, då huset i vårt fall bara står tomt sen 1 1/2 år tillbaka och tickar pengar :wtf:

Vi la ett bud på 700 000 kr under utgångspriset och fick sedan köpa det för 500 000 kr under. Får tacka min sambo för den hårda prutningen, själv är jag mesig och tyckte vi skulle lägga ett betydligt höre bud från början. Tur vi inte gjorde det!

Så ni kan nog förska pruta mer än 100':)

Vi la också ett mycket lågt första bud på huset vi köpte i höstas, utgångspris tror jag var 1 375 000 och vårt första bud var 950 000 säljaren sa nej fler visningar blev det tiden gick men till slut fick vi köpa det för 1 150 000. Så visst kan du lägga ett lägre bud och se vad som händer, lycka till :)

vi la ett bud 25% under utgangspris (slutpris 300 000kr) och fick huset, det hade också legat ute ett tag och vi visste att det inte fanns nagra andra spekulanter :)

skambud och skambud, har dem inga spekulanter ar det val trevligt for dem att ha nagot bud att tänka pa i alla fall ;)

Hänger inte riktigt med varför det heter skambud, ett bud är ett bud och säljaren väljer om den vill acceptera eller inte.
Allt handlar om förutsättningarna och vad folk är villiga att gå med på.

Ett skambud är ett bud som anses så lågt att det inte alls räknas.
Så det är ju ingen mening med att lägga ett sådant.

Men ett rimligt bud för någon kan vara ett skambud i någon annans ögon. Jag som tittat på så himla mycket hus har sett en del som legat ute för sexsiffriga och även sjusiffriga belopp över vad de rimligtvis kan vara värda, men ägaren har något emotionellt band eller en förhoppning om en orealistisk bostadskarriär och huset förblir osålt och skulle man lägga ett bud som motsvarade marknaden skulle de nog anse det vara "ett skambud."

Jag har inga problem med uttrycket skambud. Det får ligga i betraktarens avgörande. Att buda 10 000 kr på en ny XC70 med 500 mil på mätaren - det är ett skambud. Det är skamligt att ens framföra det. Och det får ju jag tycka om jag vill.

Vi lade ett skambud på fastigheten vi tittade på, det var ändå det högsta budet och vi köpte till det priset (säljaren prutade själv ner ytterligare 10 000 kr p g a ett förkommet pantbrev). Vi visste att det var ett skambud, men det var vad vi ansåg att det var värt och kände att mäklaren nog är mer proffsig än att bli sur och bränna relationen. Samma bud till ägaren direkt hade nog inte tagits lika väl, men det var inte vad det var fråga om.

När jag t ex tittar på häst, bjuder jag inte långt under utgångspriset. Det tycker jag är skamligt. Jag kan nöja mig med att säga att jag nog inte tycker hästen för mig är värd det utgångspris som är satt. Frågar då säljaren om jag vill lägga ett bud, säger jag att det nog skiljer sig väl mycket för accept. Vill de ändå höra säger jag som det är.

Jo men alla bud räknas ...
Nej inte de som säljaren inte accepterar.
Vissa behåller hellre.

Jag hade spekulanter på min gård i samband med flytten.
Men jag ville ha ett "skamutgångspris" (fantasipris) för att det skulle vara värt att sälja för min del.
Ingen ville betala och vissa blev sura över priset.
Men för mig så hade affären varit ordentligt dålig med de priser de ville betala.

Just nu så hyr jag ut och väntar på att marken skall kunna exploateras om 10-20 år.
En lysande affär!

Liknande trådar

Hemmet Ska titta på ett hus som är 110 år gammalt. Har ingen källare utan krypgrund. Behov av att bytas fönster på ovanvåningen. Mäklaren...
7 8 9
Svar
173
· Visningar
8 273
Senast: Lisen82
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 238
Senast: Presto
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 455
Senast: Thaliaste
·
Hemmet Någon med erfarenhet av att lämna ett hushåll med stor familj för att istället leva i ensamhushåll? Vad finns det för fallgropar som är...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 710
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar