Huskattsavel

stumpan

Trådstartare
Jag vill med denna tråd ,höra lite av era åsikter.
Eftersom det finns så många hemlösa katter ,kattungar som inte blir sålda osv.
Hur kommer Sverige tillrätta med det problemet ,eller är det så här vi vill ha det.
Eller är det dom frivilliga gratisarb på katthemmen som ska lösa problemet,tror jag hört en siffra på 1000 st katthem till i sverige ,för att lösa problemet.

Jag har varit ute på många djurskydds sidor ,där läser man mycket elände ,en kartong med kattungar 6-14 v som någon glömde i skogen ,på bussen ,på tåget ,i vägkanten ihoptejpad för säkerhets skull,katter man glömde ta med sig när man flytta,levande katter några människor sätter eld på i ett bostadsområde ,för man hade väl inget att göra.

Jag blir ibland väldigt förvånad när jag är inne på buke ibland,ofta i trådarna står hur många kullar kattungar man får o fått på sin eller sina katter.

Jag trodde att man som djurmäniska såg sådana här stora problem ,som det stora överskottet på huskatter ,och inte ville medverka till att göra problemet värre.
Men jag har också förstått att varje kattägare tycker just sin katt är helt unik ,och generna måste föras vidare.

Finns det någon möjlighet att vi alla kan hjälpas åt att sluta avla på våra unika katter ,övertala kompisen att kastrera......eller hur löser man problemet,om vi vill ha en ändring.

Sen vill jag också skriva att jag läst många trådar om underbara människor som tar hand om någon stackare någonstans.

Sv: Huskattsavel

Jag tror tyvärr att en väldigt stor del av svenskarna inte ens vet att det finns ett överflöd av huskatter. Sedan finns det alldeles för många som vet om, men som inte bryr sig och man kan tyvärr inte få människor att börja bry sig heller.

Jag har slutat tjafsa med folk som tar kullar på sina huskatter så länge de gör det på ett schysst sätt. Går det inte att få dem att bry sig om dagens "kattläge" är det bättre att stötta de som sköter sig iaf.

Utan huskattsavel hade jag inte haft min underbaring Doris!

I kontrollerade former tycker jag att huskattsavel är OK
Problemet är att man tycker att det är för dyrt att kastrera en katt som "bara" går som utekatt
Folk som skaffar en förstakatt tycker jag har för lite erfarenhet av katter för att kunna hantera en som har blivit illa behandlad.
Dessa personer är inte heller tillräckligt insatta för att veta att det finns ett stort överskott av katter.

Håller med i en del du skriver.

Har jufförsig två stycken huskatter själv, men de har inte varit planerad utan vi har fått dem, de fanns redan så att säga :)

Tror Sverige tycker raskatterna är för dyra, många än har ju "katterna för att hålla undan mössen"...det ända som finns att informera om är väl egentligen överflöd¨på katter i Sverige, varför en raskatt kostar mer osv.
Information, information....

Intressant fråga.

Jag har varit anställd på katthem, har kämpat på fritiden för hemlösa eller vanvårdade katter och har sett och läst om mycket elände.

Det är en svår fråga, huskattsaveln.
JUST NU och säkert många år framåt anser jag att det är egoistiskt och väldigt destruktivt med huskattavel. Just därför att jag vet hur läget är i Sverige, därför att jag stått där och fått telefonsamtal om 16 kattungar i nöd på en och samma vecka, utkastade, övergivna, dumpade.

Vad är seriös huskattavel?

Är det seriöst att släppa ut sin okastrerade huskatthona och låta henne para sig med vem hon vill och få kattungar som man oftast inte ens vaccinerat innan de säljs?

Är det seriöst att som lantbrukare ha ett antal okastrerade honkatter som får ungar på löpande band, varav hälften "försvinner" och hälften skänks bort till första bästa som ringer på gratisannonsen?

Hade det bara funnits seriösa människor som ville skapa en planerad avel utav huskatter, likt raskattaveln, där katterna testas för ärftliga sjukdomar före, samt där man VÄLJER en hane åt sin hona, ej tar så många kullar, samt vaccinerar, avmaskar och sköter ungarna väl, så tycker jag det vore bra, jag vill inte utrota huskatter.

MEN
så ser inte verkligheten ut.

Man måste ta ställning.
När det dryper utav annonser med huskatter som skänks bort så är det inte seriöst att sätta fler huskatter till världen. Det skulle ingen seriös raskattuppfödare göra, det måste finnas ett BEHOV, en efterfrågan.

Det finns runt 100 000 hemlösa katter i Sverige.
99,9% utav dem är huskatter.
Är det inte vårt gemensamma ansvar att hjälpa dem i första hand?
Vem ska annars hjälpa dem?

Jag har på katthemmet flera gånger varit i situationen att så länge det finns gratis kattungar från bonden, så väljer många en gratis, snabb affär med honom istället för att ta sig tiden att besöka katthemmet, faktiskt BETALA för en katt samt ställa upp på vissa krav på bra skötsel.
Skulle inte så många huskattuppfödare ha annonser ute på blocket skulle fler människor tvingas köpa från katthem, kattföreningar och faktiskt tänka till ett par gånger innan de köper katt och bli varse ansvaret som kattägare.
För det är en hel utav dessa snabba, gratisköp som sedan hamnar ute på gatan, hemlösa, när familjen tröttnat på dem.

JA, det finns seriösa människor som köper gratiskatt också.
Men det finns också väldigt många fel människor som tar dessa katter också.

För några år sedan ringde ett par tonårskillar på en annons i Malmö om gratis kattungar. "uppfödarna" ville bara bli av med dem, killarna kunde åka dit och hämta en kattunge direkt.
Killarna hängde upp kattungen i ett rep och bussade sin hund på kattungen.

ANSVAR
Alla människor måste förstå att det är ett ansvar att sätta nya liv till världen.
Katter är värda lika mycket som hundar eller hästar.
Det är de inte i dagens samhälle.

Jag har sett kattungar dumpas i en igentejpad kartong i skogen.
Jag har sett kattungar dumpas vid bensinmacken.
Jag har sett kattungar (tama innekatter) dumpas mitt på en cykelväg där de darrande suttit förvirrade och rädda.
Jag har sett familjer med barn och räddningstjänst till yrket, flytta och bara lämna kvar sin familjekatt, givetvis okastrerad.
Jag har hört människor sparka och slå efter hemlösa katter som dykt upp i deras bostadsområde, för "det är ju ingen som vill ha den här!"
Jag har fått samtal från människor som argt tycker att det är självklart att jag ska ta deras katt som sonen blivit allergisk emot, själva har de varken frågat vänner, annonserat eller lyft ett finger för att hitta ett nytt hem, mycket ansvarsfulla djurägare.
Jag har sett människor kasta ut sin katt mitt inne i stan och aldrig mer släppa in den.
Jag har sett lantbrukare ha enorma antal okastrerade katter som parar sig hit och dit, slåss, skadas, får ingen vård för "jag skulle inte lägga en spänn på en KATT, dör den så dör den". Det finns alltid fler.
Jag har sett hemlösa katter som bott i industriområden som haft kluven tunga och trasig käke pga skador de ådragit sig i sin "hemmiljö" medans de får kull efter kull efter kull som växer upp i samma farliga område där de antingen svälter ihjäl eller blir överkörda.

Det finns så många oönskade katter.
Katthemmen är överfulla i hela landet, många vuxna katter får sitta flera år innan de får ett hem för "ingen vill ha dem".

Det är verkligen så.
Det lever en otrolig mängd underbara huskatter just nu som ingen vill ha.

Varför ska man då sätta fler till världen?
Har man någon gång träffat dessa underbara katter som inte får en chans, då förstår man varför.

LÖst tänkande från mig..

Det finns inget som heter kontrollerad huskattavel..
Hur man än vänder och vrider på det, så nej..

Jag tycker att vi alla ska tjata oss blåa på alla med fertila katter, att de ska kastreras.
Det är enda sättet att minska huskatt beståndet. För är alla kastrerade, kan det omöjligt bli fler..

Jag tex, kastrerade grannens husis, en tio årig hankatt, undrar hur många avkommor han har lyckats få genom åren innan kulorna rök... :(
Jag tom betalede ingreppet, då de själva var för snåla..
(Jag tröttnade på att ha honom pissandes i mit hall när dörren stod öppen, han markerade åt mina raskatt töser som är innekatter... )
Det var den sista fertila katten i våran lilla by, så vitt jag vet.
Men i grannbyn bar några km här ifrån finns det en massa katter som får kattungar varje år.. :(

Kan man övertala alla man känner som har fertila husisar att kastrera, bidrar man med så mycket! Ingen kan göra allt, men alla kan göra lite, tillsammans är vi starka.

Håller med i en del du skriver.

Har jufförsig två stycken huskatter själv, men de har inte varit planerad utan vi har fått dem, de fanns redan så att säga :)

Tror Sverige tycker raskatterna är för dyra, många än har ju "katterna för att hålla undan mössen"...det ända som finns att informera om är väl egentligen överflöd¨på katter i Sverige, varför en raskatt kostar mer osv.
Information, information....

Jag älskar huskatter ,har bara det själv ,vad jag reagerar på är varför människor inte bryr sig,utan föder fram kattkull efter kattkull ,fast man är kattälskare.
Jag tolkar dom som kattälskare eftersom man i detta fall på en katt tråd på buke.

Det krävs ju så lite från var o en ,att kastrera sin katt ,att övertala kompis eller någon annan om kastrering.

Alla katthemskatter har inte blivit illa behandlade ,på så vis att dom är besvärligare än en vanlig katt ,det finns många kattungar som blivit övergivna eller som kommit in i magen hos en dräktig kattmamma.
Katter som någon tröttnat på ,eller flyttat ifrån ....osv det finns helt ljuvliga katter som din o min Mina katter är i och för sig fd avlivningshotade o hittekatter, men inga katthemskatter .

Jag kan bara hålla med !
Om alla kastrerade sina katter i år och inte födde fram mera katter på 10år så kanske vi kom i kapp med hittekatt problemet.
Jag har själv tagit hand om 10st katter både från katthem och sånna som folk dumpat.

Vi har våra 5 katter kastrerade .
Men visst kan jag ändå tycka att det kan vara bra att låta en hona få en kull så hon fått använda sin kropp innan hon kastreras (förutsatt att man har hem åt ungarna)

Jag kommer nog få ta hand om en kattunge till inom en snar framtid av en släkting ...men jag kommer att kräva att dom betalar en kastrering av henne först .

Kan bara skriva under på vartenda ord.

Det finns liksom ingenting som försvarar "huskattsavel" i dagens Sverige. Jag har som många vet två katthemskatter och jag är givetvis överlycklig för att de kommit att bo hos mig, men det hade ju varit trevligare om de hade fått hamna bra hem från början och inte behövt vara hemlösa i ett halvår-ett år bara för att huskatten har så äckligt låg status.

Jag har blivit så förvånad över att det är så pass många som vill ta en kull på sin katt, fast de vet att det finns massor av hemlösa katter.
Även om man är seriös och säljer till ett som man tycker bra hem för ett bra pris vet man inte hur det kommer se ut i framtiden för katten.

Vi måste kunna få ta hand om de katter som redan är hemlösa, istället hinner vi aldrig ikapp för andelen hemlösa späs på hela tiden så hur man än jobbar känns det som man aldrig hinner ifatt.
Det vore väl trevligt med t.ex en höst då katthemmen inte bombarderas av samtal från personer som har hittat övergivna kattungar för att det helt enkelt inte finns några.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 297
Övr. Djur Vi har ett litet problem. Visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden men jag provar här. Vi har ett ank-problem. Vi skaffade...
2
Svar
26
· Visningar
5 872
Senast: jemeni
·
Katthälsa Har en 5årig huskatt som varit kastrerad sen 5-6 månaders ålder. Han kom hit som kattunge, men antagligen för tidigt för att lämna...
Svar
16
· Visningar
2 359
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?

Hästrelaterat