Kanske är nytt numera, ett par bekanta har fått bränna ner sitt hus och betala allt själva, ett annat par har fått lägga ut närmre 1 mille på renovering eftetsom bolaget inte betala och ett tredje par har tilläggsförsäkrat för att va på säkra sidan...
Vi kommer nog hamna på närmare en mille innan vi är klara
Köket hade vi inte tänkt göra om nu, men har inget val än att göra det på en gång och då ville vi ha ett vitt kök istället för ekfärgat. Nu är allt ek! Skåp, luckor, stommar, bänkskivor och dessutom ganska slitet.
Man hade kunnat stå ut med det något år för att spara ihop mer pengar och planera hur vi verkligen vill ha det. Men nu var vi tvungna att riva ur hela köket så får göra om direkt.
Hrm... Det var just det.
jag har aldrig hört att man kan renovera bort hussvamp - att enda alternativet är att elda upp skiten....
Så det är smått fantastiskt glädjande att det faktiskt GÅR att få bort det!
Vi fick inte vårt hus utdömt. Vet dock att det finns många fall där det är såpass utbrett att man inte kan rädda genom att riva bort det skadade och sanera.
Min tanke med.... En granne fick elda upp huset, men fick å andra sidan ett nytt. Dock trist eftersom det var föräldrahemmet
Tydligen gick det inte ens att ta tillvara på möblerna av risk för att det kunde finnas svamp i dem med
Är på sätt och vis glad att huset inte blev utdömt. Vi köpte det pga den äldre charmen. Sen hade vi dessutom inte fått pengar till att bygga upp ett nytt heller eftersom FB inte står för saneringen.
Vi hade inte hunnit flytta in i huset innan vi upptäckte svampen + att den inte var aktiv för tillfället så släppte inga porer (brunt kakaoliknande pulver) så behövde inte vara oroliga för möblerna.
Jag hade hussvamp i en del av det vattenskadade badrummet. De rev bort så mycket som gick och det som inte gick att riva fick torka ordentligt (med fläkt) och behandlades med borsalt (Boracol).
Det tar inte bort allt men så länge fuktigheten hålls i schack fungerar det (iaf enligt saneringsfirman). Tydligen hade de installerat många fläktar i husgrunder just för att få ner fuktigheten.
Försäkringsbolaget rörde inte en min vad gäller saneringen, de täckte också elkostnaden för fläkten (jag har Länsförsäkringar).
Tvätteriet som jag har som gäststuga var också angripet och sanerades när jag var liten. Av förklarliga skäl vet jag inte vad som gjordes men den har inte kommit tillbaka (jag kommer väl ihåg hur det såg ut!).
Vi skulle ta bort allt det skadade träet + 50-60cm in på det friska. Sen på backen gräver man ur så mycket som det går. Dock är det svårt att få bort varenda partikel så det ska saneringen ta död på.
Skönt att höra att ni fick bukt på det och att det inte har kommit tillbaka.
Vi kommer göra alla åtgärder som behövs för att det inte ska komma tillbaka igen. Detta är ett rent helvete kan jag lova!