Som några andra skriver så skulle jag absolut inte anpassa mitt hem och mina intressen/behov utifrån någon som inte bor under samma tak. Men samtidigt förstår jag dilemmat med att inte vilja välja i denna situation. Därför vill jag bara ge input på att det finns en lösning för att kunna både ha kakan och äta den så att säga.. Jag har flera i min närhet som är allergiska mot hund i mitt fall men jag skulle aldrig i mitt liv välja bort hund. Därför duschar jag henne i ett speciellt schampo som ska ta bort allergener och det funkar att använda på både häst, hund och katt. Nu kan alla som vill komma och hälsa på mig plus att jag kan ta med min hund hem till de som är allergiska också utan problem.
Kruxet är ju också ( i alla fall för hund ) att de utsöndrar 6 olika typer av allergen och man behöver inte vara allergisk mot de alla. Vilket allergen hunden utsödrar är högst individuellt och styrs inte över ras, kennel osv, så det med allergivänliga raser är en ren myt. I en och samma kull kan alla 6 olika allergener finnas och det skulle därför vara svårt att vid hundköp åka och träffa kenneln först för att se om det funkar.. vet dock inte om det är på samma sätt för katt.