Husdjur och allergier hos närstående

Hur är det relevant?

Det jag frågar efter är alltså hur andra personer har resonerat eller hur de teoretiskt resonerar kring att behöva "välja" mellan djur och umgänge med viss person.
Jag försöker fundera lite kring upplägg som kanske kan fungera. Och boendet är ju väldigt relevant. Bor ni i en etta så blir det ju tvärt omöjligt att ha din pappa över. Om ni däremot bor i villa har ni ju lite andra förutsättningar.

Jag vet inte hur du ska göra.

Som parallell kan jag säga att min pappa (också världens snällaste) pga funktionshinder inte kan gå i trappor. Jag har därför sett till att bo i ett hus med hiss. Inte helt jämförbart, för hissen är ju inte en förlust för mig som ett djurlöst hem är för dig. Ville mest bara visa att jag ser problemet

Vad jag skulle göra om en "drömbostad" visade sig vara otillgänglig för min pappa vet jag inte. Jag drömmer inte om bostäder.

Tror du inte @MiniLi att ni hittar nån annan bra lösning för att ses då? Jag tänker att just nu kanske det känns som att skaffa katt = pappa kan inte komma på besök = ses mer sällan/mindre spontant el dyl men att ni, när ni faktiskt hamnar i den sitsen, hittar en väg fram?
Hmm jo kanske! Är väl mest att jag inte vill sitta där och vara oförberedd om det blir besvärligt..
Vill iaf ha tänkt igenom saken från alla vinklar innan, och för mig ingår då ett visst mått av katastroftänk. Ingår liksom i processen :angel:
Och vad säger din pappa? Är kontentan "katten eller mig"? Eller kan ni på något sätt hitta lösningar för att det ska fungera?
Han skojade typ om att mamma får hälsa på utan honom. Han är världens snällaste min pappa men jag vet att just detta m katter oroar honom.

Tack för alla svar! Är värdefullt att få input kring allt möjligt när man funderar såhär!

Någonstans tror/hoppas jag att det skulle funka när det väl gäller, men vågar inte riktigt lita på det och sen stå här med panik över katt och allergier..

Har din pappa lust och möjlighet att komma med och kika på katter som kan vara aktuella? Då kanske man kan få ett hum om hur reaktionen blir tänker jag.

Jag skulle kontaktat intressanta uppfödare, kanske med lite olika raser och tagit med pappa dit, kanske kan få träffa en katt i ett rum alternativt åkt och gnuggat örngottet på lite olika raser för att se reaktion, finns det då någon ras han får mindre reaktion av hade jag valt den tror jag. Men förstår också delvis problemet, min bror var (/är) så allergisk att han fick ta allergimedicin för att kunna gå till skolan. Men sen tog han sånna sprutor i flera år och nu kan han vistas med katter i alla fall! Brukar ta allergimedicin innan han kommer hem till oss för säkerhets skull dock!

Någon som varit i liknande situation? Eller bara har funderingar?

Som några andra skriver så skulle jag absolut inte anpassa mitt hem och mina intressen/behov utifrån någon som inte bor under samma tak. Men samtidigt förstår jag dilemmat med att inte vilja välja i denna situation. Därför vill jag bara ge input på att det finns en lösning för att kunna både ha kakan och äta den så att säga.. Jag har flera i min närhet som är allergiska mot hund i mitt fall men jag skulle aldrig i mitt liv välja bort hund. Därför duschar jag henne i ett speciellt schampo som ska ta bort allergener och det funkar att använda på både häst, hund och katt. Nu kan alla som vill komma och hälsa på mig plus att jag kan ta med min hund hem till de som är allergiska också utan problem.

Kruxet är ju också ( i alla fall för hund ) att de utsöndrar 6 olika typer av allergen och man behöver inte vara allergisk mot de alla. Vilket allergen hunden utsödrar är högst individuellt och styrs inte över ras, kennel osv, så det med allergivänliga raser är en ren myt. I en och samma kull kan alla 6 olika allergener finnas och det skulle därför vara svårt att vid hundköp åka och träffa kenneln först för att se om det funkar.. vet dock inte om det är på samma sätt för katt.

Som några andra skriver så skulle jag absolut inte anpassa mitt hem och mina intressen/behov utifrån någon som inte bor under samma tak. Men samtidigt förstår jag dilemmat med att inte vilja välja i denna situation. Därför vill jag bara ge input på att det finns en lösning för att kunna både ha kakan och äta den så att säga.. Jag har flera i min närhet som är allergiska mot hund i mitt fall men jag skulle aldrig i mitt liv välja bort hund. Därför duschar jag henne i ett speciellt schampo som ska ta bort allergener och det funkar att använda på både häst, hund och katt. Nu kan alla som vill komma och hälsa på mig plus att jag kan ta med min hund hem till de som är allergiska också utan problem.

Kruxet är ju också ( i alla fall för hund ) att de utsöndrar 6 olika typer av allergen och man behöver inte vara allergisk mot de alla. Vilket allergen hunden utsödrar är högst individuellt och styrs inte över ras, kennel osv, så det med allergivänliga raser är en ren myt. I en och samma kull kan alla 6 olika allergener finnas och det skulle därför vara svårt att vid hundköp åka och träffa kenneln först för att se om det funkar.. vet dock inte om det är på samma sätt för katt.
De flesta katter är ju rätt negativt inställda till att duscha, tyvärr.

Min brors kompis är extremt allergisk mot just katt. Vi har alltid haft katt, vanlig bondvariant, och han kunde faktiskt vara hos oss utan att märka allergin. Varför? Mamma är pedant och städade hysteriskt, katten var ute när kompisen var här och katten fick i vilket fall aldrig vara i sängarna eller soffan. Det kanske inte funkar för alla, men för just den personen gick det. Hen kände av katter i andra hem.

Min mor är allergisk mot hundar och min fars nya också. Vi bor så pass långt ifrån att övernattningar är ett måste. Nu är det inte så allvarliga allergier att det inte fungerar, min mor bor till och med hos mig ibland. Men hade det varit så att hon absolut inte tålt mina hundar hade vi fått förändra vårt umgänge. Aldrig någonsin hade jag avstått mina djur, eller att skaffa nya.

Om han reagerar kraftigt kanske han kan använda andningsskydd?

Vi hade en familj i stallet som skaffade häst. Pappan hade rätt allvarlig allergi och astma, men löste det genin att använda andningsskydd i stallet. Ute gick det bra utan.

Jag hade absolut inte låtit bli att skaffa djur p.g.a. liknande orsaker

De flesta katter är ju rätt negativt inställda till att duscha, tyvärr.

Har/Har haft 3 "bondkatter" och 1 ragdoll. Alla har gått att duscha utan problem. Dom har kanske inte gillar det men att strimla matte har aldrig varit nåt alternativ så dom har stått ut :D Så jag tror mer det handlar om hur "tama" ens katter är.

Hmm... Jag har alltid haft djur omkring mig (inga husdjur just nu dock, "bara" två hästar) och skulle sakna djur enormt om jag inte hade några, de är en väldigt integrerad del av mitt liv. Och jag skulle inte avstå från att skaffa djur pga närstående som jag inte bor ihop med, så i mitt fall är det bara eventuell allergi hos min dotter som skulle kunna få mig att inte ha djur. Nu bor hon fortfarande hemma, men jag vet inte hur jag skulle ställa mig om hon t.ex. som vuxen och utflyttad skulle utveckla allergi mot djur - möjligen skulle jag avstå från just det djurslaget som är "värst" för att kunna umgås med min dotter... Jag hade nog inte visat samma hänsyn mot en förälder, dock.

Om jag tänker omvänt och att det skulle vara jag som är allergisk och min dotter som skaffade djur så skulle jag förstås bli ledsen om jag pga detta inte kunde umgås med henne, men ALDRIG att jag skulle försöka hindra henne från att skaffa djur eller förvänta mig att hon tog den hänsynen!

Hur ofta kommer din pappa över? Om han bara hälsar på någon gång varje/varannan månad skulle jag aldrig avstå att skaffa djur. Djuren förgyller alla dagar i veckan och jag kan inte göra avkall på mitt vardagliga välmående för att ta hänsyn till en förälder som kommer nu och då. I så fall hade jag sett till att träffas på andra ställen när de hälsar på, om det är absolut outhärdligt.

Han kanske inte jagar upp sig så mycket heller, som han verkar ha en tendens att göra (?), om han ser det som ett obestridligt faktum att här bor det katt och det är inget att göra något åt. Och därigenom kanske symtomen inte löper lika stor risk att förstoras då han försöker låta bli att känna efter, snarare än tvärtom som han gör nu.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 383
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar