Husdjur och allergier hos närstående

Kan ni låna någon katt?

Tänker bara för ett möte. Då kan ni testa att köpa allergishampoo (skulle om jag vore er testa det schampoot som pälsdjursallergi-forskaren Hans Grönlund har varit med och utvecklat). Det ska tydligen minska allergenerna djuret bär på. Rätt säker att det ska finnas för katter, vet att det finns för hundar.

Då märker ni om det finns en liten möjlighet att faktiskt kunna ha katt utan att er far blir berörd.
Annars får ni helt enkelt ses hos honom bara och göra er själv så kattfria som möjligt ;)

Det jag skulle vilja höra är hur andra har resonerat när ni behövt välja på det sättet.
Oavsett ras kommer jag inte kunna vara säker på att det funkar för pappa, köper vi katt måste jag alltså vara beredd på att han kanske kommer reagera så pass att han inte kan hälsa på. Det är detta jag inte riktigt vet hur jag ska tänka kring..

Men om de nu så gärna vill ha katt och pappan verkligen inte kan vara hos dem när de har katt så är det väl den utvägen de har. Annars kan de ju inte ha katt. Punkt.
Jag tolkar TS som att hon är väl införstådd vad de faktiska alternativen är och istället vill resonera kring dem. Men jag kan ju ha missförstått.

Vad är det för typ av besök det handlar om? Bor han långt bort och behöver sova över eller är det mer "över dagen" besök?

Du har förstått helt rätt :up:

Men som vanligt så fastnar lätt buke-trådar i konkreta lösningar..
Jag tror det är för att de flesta av oss vill hitta lösningar och hjälps till för att slippa välja mellan närstående och husdjur. :)

Men i ditt fall då - har du pratat med din far om problemet? Tänker att det är ett bra första steg och höra vad han tänker?

De enstaka gångerna jag har behövt väga umgänge med allergiker gentemot mina djur brukar det oftast innebära minskat umgänge eftersom umgängesformen förändrats (typ träffas på café istället) och det har blivit svårare att få ihop med mitt eget liv. Men det har inte varit nära vänner eller familj så då är det väl enklare att välja bort umgänge.

Jag tror att du har svårt att få riktigt konkreta svar. Oftast handlar det väl om ett befintligt djur som någon blir allergisk mot med tiden. Och beroende på hur nära personen är så fattar man väl beslutet utifrån det. Blir ens barn allergiskt mot hunden så är ju utgången given, det är inte barnet man omplacerar.

Men ditt scenario, en besökande släkting vs ett ännu inte införskaffat djur - det tror jag är mycket ovanligare.

Jag tror att du har svårt att få riktigt konkreta svar. Oftast handlar det väl om ett befintligt djur som någon blir allergisk mot med tiden. Och beroende på hur nära personen är så fattar man väl beslutet utifrån det. Blir ens barn allergiskt mot hunden så är ju utgången given, det är inte barnet man omplacerar.

Men ditt scenario, en besökande släkting vs ett ännu inte införskaffat djur - det tror jag är mycket ovanligare.
Det kan väl inte vara så ovanligt?
Finns väl massor m folk som har djur/skaffar djur/vill ha djur som också har närstående m allergier?

Vi skaffade katt trots allergisk syster och några andra familjemedlemmar. De kunde komma och hälsa på hyfsat ändå om vi städade och vädrade noga.

Jag förstår ditt dilemma, det är skitsvårt.

Det kan väl inte vara så ovanligt?
Finns väl massor m folk som har djur/skaffar djur/vill ha djur som också har närstående m allergier?
Ja fast ändå tycker jag mig inte ha stött på din frågeställning? Är det familjemedlemmar, alltså som bor tillsammans, så låter man väl bli att skaffa djuret. När det gäller en besökande anhörig, jag har bara aldrig stött på det. Men visst, det kanske är jättevanligt.

Jag tror det är för att de flesta av oss vill hitta lösningar och hjälps till för att slippa välja mellan närstående och husdjur. :)

Men i ditt fall då - har du pratat med din far om problemet? Tänker att det är ett bra första steg och höra vad han tänker?

De enstaka gångerna jag har behövt väga umgänge med allergiker gentemot mina djur brukar det oftast innebära minskat umgänge eftersom umgängesformen förändrats (typ träffas på café istället) och det har blivit svårare att få ihop med mitt eget liv. Men det har inte varit nära vänner eller familj så då är det väl enklare att välja bort umgänge.
Jag tror ju inte att det finns någon jättebra lösning, och vill tänka noga utifrån worst-case innan jag gör ngt :)

Japp har pratat lite m pappa!

Jag tror ju inte att det finns någon jättebra lösning, och vill tänka noga utifrån worst-case innan jag gör ngt :)

Japp har pratat lite m pappa!
Och vad säger din pappa? Är kontentan "katten eller mig"? Eller kan ni på något sätt hitta lösningar för att det ska fungera?

Jag har varit i liknande situation och valde katterna, de är en del av min vardag och jag umgås med dem så mycket mer än med den allergiska familjemedlemmen. Katterna gör mig glad varje dag, de är en viktig del av vår familj, den allergiske familjemedlemmen träffar vi inte lika ofta och då kan vi lika bra göra det någon annanstans än hos oss.
Har aldrig haft dåligt samvete över detta, inte heller har det någonsin ifrågasatts av resten av familjen.

Tror du inte @MiniLi att ni hittar nån annan bra lösning för att ses då? Jag tänker att just nu kanske det känns som att skaffa katt = pappa kan inte komma på besök = ses mer sällan/mindre spontant el dyl men att ni, när ni faktiskt hamnar i den sitsen, hittar en väg fram?

Det är svårt att veta hur allergisk han är. Jag vet ju att han är allergisk men han är också ngt av en hypokondriker och blir lätt orolig, ibland tror jag att han förvärrar för sig själv..
Har inte läst hela tråden.

Min morbror är såååå allergisk mot hund, om han vet att det varit hund i huset nyss. Vet han inte om att det vistats något djur i huset går allt jättebra. :grin:

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar