Husdjur och allergier hos närstående

MiniLi

Trådstartare
Vi har ett dilemma här hemma och jag blir inte riktigt klok på hur jag känner i frågan. Vet ju att ingen annan kan avgöra men ibland blir det lättare att fatta beslut efter lite input och diskussion.

Jag omplacerade min hund för några veckor sedan och har nu för första gången på evigheter inget djur..
Jag har haft hund(ar) i princip i hela mitt vuxna liv, som tonåring/ung vuxen har jag haft egen häst och innan dess ni vet levt i stallet oavsett egen häst eller ej.
Har alltid haft hund/häst som familjemedlem och bästis.
Att nu vara utan gör att jag känner mig helt tom.

Egentligen vill jag köpa häst men det går inte, behöver lägga mina pengar på annat närmsta tiden (bostadsrätt och troligen ny bil).
Vill nog inte köpa ny hund just nu, men däremot vill både jag och sambo väldigt gärna köpa en katt!

Problemet - min pappa är allergisk mot pälsdjur och katt är det djur han är mest allergisk mot. Vi har haft släkt som han inte ens kunnat vara hos mer än en kort stund pga katter.

Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Känner att jag är olycklig utan djur men min pappa är ju viktig för mig och jag vill att han ska kunna hälsa på oss.
Vi kan ju köpa ras som sägs vara mindre allergen men har förstått att det är en chansning. Kanske inte hjälper alls.

Någon som varit i liknande situation? Eller bara har funderingar?

Känns som att jag måste välja mellan pappa och egen trivsel :(

Vi har ett dilemma här hemma och jag blir inte riktigt klok på hur jag känner i frågan. Vet ju att ingen annan kan avgöra men ibland blir det lättare att fatta beslut efter lite input och diskussion.

Jag omplacerade min hund för några veckor sedan och har nu för första gången på evigheter inget djur..
Jag har haft hund(ar) i princip i hela mitt vuxna liv, som tonåring/ung vuxen har jag haft egen häst och innan dess ni vet levt i stallet oavsett egen häst eller ej.
Har alltid haft hund/häst som familjemedlem och bästis.
Att nu vara utan gör att jag känner mig helt tom.

Egentligen vill jag köpa häst men det går inte, behöver lägga mina pengar på annat närmsta tiden (bostadsrätt och troligen ny bil).
Vill nog inte köpa ny hund just nu, men däremot vill både jag och sambo väldigt gärna köpa en katt!

Problemet - min pappa är allergisk mot pälsdjur och katt är det djur han är mest allergisk mot. Vi har haft släkt som han inte ens kunnat vara hos mer än en kort stund pga katter.

Jag vet inte vilket ben jag ska stå på. Känner att jag är olycklig utan djur men min pappa är ju viktig för mig och jag vill att han ska kunna hälsa på oss.
Vi kan ju köpa ras som sägs vara mindre allergen men har förstått att det är en chansning. Kanske inte hjälper alls.

Någon som varit i liknande situation? Eller bara har funderingar?

Känns som att jag måste välja mellan pappa och egen trivsel :(

Vill ni verkligen ha en katt eller vill ni bara fylla tomrummet efter hunden?
Kanske är det värt att vänta lite och landa i den nya, djurlösa situationen?

Har pappa nån allergimedicin? Måste pappa hälsa på, kan ni inte ses hos honom? Om ni begränsar katten till ett rum och städar ordentligt när han kommer? Hur ofta ses ni? Jag hade inte anpassat mitt hem efter nån som inte bor där.
Jag är allergisk mot katt och kan inte vara hos folk med innekatt utan att ha med halva apoteket. Är det katt som även brukar vara ute så går det oftast bra.

Vill ni verkligen ha en katt eller vill ni bara fylla tomrummet efter hunden?
Kanske är det värt att vänta lite och landa i den nya, djurlösa situationen?
Vi vill verkligen ha katt!
Min sambo har haft katter nästan hela livet och han saknar det jättemycket. Jag älskar katter, men som barn fick jag inte ha katt (eftersom pappa är allergisk) och sen har jag haft hund som vuxen.

Är din pappa så allergisk som du beskriver så tvivlar jag på att det kommer att gå, hur mycket uppfödare av en del raser än skulle hävda motsatsen.

Har pappa nån allergimedicin? Måste pappa hälsa på, kan ni inte ses hos honom? Om ni begränsar katten till ett rum och städar ordentligt när han kommer? Hur ofta ses ni? Jag hade inte anpassat mitt hem efter nån som inte bor där.
Jag är allergisk mot katt och kan inte vara hos folk med innekatt utan att ha med halva apoteket. Är det katt som även brukar vara ute så går det oftast bra.
Ja han har allergimedicin men det brukar inte räcka för katt.
Men han har kunnat hälsa på hos mig och hundarna tack vare allergimedicin.

Jag tänker att det väl blir allergener överallt om man har katt hemma? Hjälper det verkligen att katten just då inte är i samma rum?

Vill ju helst att pappa ska kunna komma hit. Det blir mkt lättare än om vi blir begränsade till att ses hos dem. Vi bor inte i samma stad och jag hinner inte åka till dem så ofta, så att mamma och pappa kan titta förbi på fika när de ändå är i närheten underlättar vårt umgänge enormt!

Är din pappa så allergisk som du beskriver så tvivlar jag på att det kommer att gå, hur mycket uppfödare av en del raser än skulle hävda motsatsen.
Det är svårt att veta hur allergisk han är. Jag vet ju att han är allergisk men han är också ngt av en hypokondriker och blir lätt orolig, ibland tror jag att han förvärrar för sig själv..

Det är svårt att veta hur allergisk han är. Jag vet ju att han är allergisk men han är också ngt av en hypokondriker och blir lätt orolig, ibland tror jag att han förvärrar för sig själv..
Dom där jäkla hypokondrikerna :rage: morsan var en stor hypokondriker och spelade över när hon var sjuk. Så när hon väl blev allvarligt sjuk sen så var det ingen som trodde henne förrän hon blev inlagd.
Svårt med den typen

Har ni någon med nakenkatt/rexkatt i er omgivning sol ni kan hälsa på och ta med din pappa till? Det kan ju vara värt att träffa några sådana kanske för att se om han reagerar mindre på någon av de "allergivänliga" raserna?

Min syster snorar ihjäl sig här hos mig, men det finns inte att jag skulle vara kattlös pga det. Inte ens om hon bodde nära och var här betydligt oftare. Hon petar i sig allergipiller och får en toarulle i näven typ :D

Prata med din pappa och hör hur han tänker kring det. Jag har ju svårt att tänka mig att han skulle tycka att du bör avstå från något som gör dig glad, får dig att må bra.

Vissa blir ju så allergiska att allergimedicin inte hjälper, om din pappa är av den sorten kan han kanske inte ens träffa er utanför ert hem för att ni har katthår på kläder och i håret? Jag vet åtminstone två som är så pass allergiska mot just katt.

Jag tycker att nakenkatter kan vara värt att testa. En kompis som är väldigt allergisk mot pälsdjur tål sin systers nakenhund som har päls.

Dom där jäkla hypokondrikerna :rage: morsan var en stor hypokondriker och spelade över när hon var sjuk. Så när hon väl blev allvarligt sjuk sen så var det ingen som trodde henne förrän hon blev inlagd.
Svårt med den typen
Alltså nu menade jag verkligen inte att han "spelar". Han är bara orolig över att få symptom och om han vet att han tex ska hem till någon som har katt så blir det nog automatiskt att han liksom känner efter lite extra.
Jag tror också han kopplar dofter mkt till allergierna för han blir orolig om han känner en doft (tex starka blommor) som brukar innebära att han blir dålig.

Jag tycker inte det är konstigt och inget jag på något sätt klandrar honom för. Jag konstaterar bara att det ibland är svårt (för honom själv tror jag) att sortera i vad som är vad.

Har ni någon med nakenkatt/rexkatt i er omgivning sol ni kan hälsa på och ta med din pappa till? Det kan ju vara värt att träffa några sådana kanske för att se om han reagerar mindre på någon av de "allergivänliga" raserna?
Den typen av katt är inte aktuellt. Ser ju jätteotäcka ut :D

Vi funderar på en bengal. Vissa påstår att den är lite allergivänlig men det verkar högst oklart.
Känner en som har bengal, men hon bor lite för långt bort för att det ska bli smidigt..

Vissa blir ju så allergiska att allergimedicin inte hjälper, om din pappa är av den sorten kan han kanske inte ens träffa er utanför ert hem för att ni har katthår på kläder och i håret? Jag vet åtminstone två som är så pass allergiska mot just katt.

Jag tycker att nakenkatter kan vara värt att testa. En kompis som är väldigt allergisk mot pälsdjur tål sin systers nakenhund som har päls.
Så allergisk är han inte :)
Han kan absolut umgås med folk som har katt utan att bli dålig. Är mer att komma hem till någon där det finns allergener överallt.
Så var det hos min moster när hon hade katt. De hade dock flera långhåriga katter och det var mkt katthår överallt. Vi funderar på en korthårig och jag tror inte vi vill ha den som innekatt.

Min syster snorar ihjäl sig här hos mig, men det finns inte att jag skulle vara kattlös pga det. Inte ens om hon bodde nära och var här betydligt oftare. Hon petar i sig allergipiller och får en toarulle i näven typ :D

Prata med din pappa och hör hur han tänker kring det. Jag har ju svårt att tänka mig att han skulle tycka att du bör avstå från något som gör dig glad, får dig att må bra.
Jag har pratat lite med honom. Han är världens snällaste och skulle aldrig hindra mig men han har själv sagt att det inte är säkert att han kommer kunna komma och hälsa på.
Vi kommer ju inte veta förrän katten isf väl är här om det funkar eller ej, är det som är så svårt.

Han är ju allergisk även mot hundar men det har varit hanterbart med hjälp av medicin och att han försöker undvika att klappa osv. Men han kattallergi är lite värre.

Han får svårt att andas så är lite värre än att behöva snyta sig mkt..

Kolla upp olika "allergivänliga" raser. När det kommer till kattallergi brukar det vara antingen pälsen eller saliven man är allergisk mot, därför kan det finnas enstaka raser som passar. Vet att när det kommer till sibbar så går det att ordna så man får komma hem till någon med en eller flera sibbar för att testa om det fungerar. Kanske finns med andra raser också?

Ja han har allergimedicin men det brukar inte räcka för katt.
Men han har kunnat hälsa på hos mig och hundarna tack vare allergimedicin.

Jag tänker att det väl blir allergener överallt om man har katt hemma? Hjälper det verkligen att katten just då inte är i samma rum?
Nä det hjälper inte.
Dobbis/ katt o kanin allergiker

Jag har någon slags koll på vilka raser som anses vara allergivänliga så det behöver vi inga tips kring. Det jag skulle vilja höra är hur andra har resonerat när ni behövt välja på det sättet.
Oavsett ras kommer jag inte kunna vara säker på att det funkar för pappa, köper vi katt måste jag alltså vara beredd på att han kanske kommer reagera så pass att han inte kan hälsa på. Det är detta jag inte riktigt vet hur jag ska tänka kring..

Han får svårt att andas så är lite värre än att behöva snyta sig mkt..

Om han får svårt att andas så låter det för mig som en allvarlig konsekvens av allergi.

Om katten är långhårig eller inte spelar nog mindre roll, det allergikern reagerar på är proteiner som katten utsöndrar i t ex urin och saliv.

http://www.astmaochallergilinjen.se/allergi/olika-typer-av-allergi/kattallergi/

(Där finns också info om de "allergivänliga" raserna - de finns inte, däremot finns det individer bland allergiker som tål individer bland katter)

Ni kan inte få din pappa att följa med till olika "allergi testhem"' för att se om han reagerar eller inte?
Annars kan ni ju testa "örngottsmetoden", dvs ta med örngott/kudde/filt/annat tyg som katterna får gosa med som ni sen tar med till din pappa.

Klippt från sibiriskkatt.se - allergi
Ett tips är att ta med ett örngott då du besöker testhemmet. Kattägaren kan, om katten tycker att det är okej, gnugga katten med örngottet, och på det viset får du med ”lite extra allergener” hem. Många testare lägger sig på örngottet på kvällen för att förstärka testet. Det är inte vetenskapligt bevisat att detta stärker testet, men många har ändå valt att göra detta.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 384
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 384
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar