Husdjur i boxen.....*bild*...

Sv: Husdjur i boxen.....*bild*...

Ta ett träckprov så behöver du inte oroa dig för om du väljer rätt/fel avmaskningsmedel. När är hästen avmaskad sist och med vad? Och hur gammal är hästen? (Jag är för dålig på att gissa på bild vad det är, men det finns ivermektinresistenta spolmaskstammar t ex)

Novomectin en månad före jag hämtade henne, dvs i sept. Sedan på hemmaplan Baminth då övriga hästar här hemma maskades ioktober. Hon är bara 1.5 år så jag har räknat med en avmaskning nu i januari. Men med vad? Hon är inte speciellt mager, (trots att hon redan är 1.75 i mkh!), och hon har ingen diarré. Förslag på lämplig avmaskning??

Ta ett träckprov först. Sen avgör du avmaskning utifrån det.

Med tanke på ålder skulle jag misstänka att det är spolmask, och då är det läge att avmaska nu. Det finns dock som sagr ivermektinresistenta spolmaskar och risken är att det är sådana du har.

Men börja med träckprov, utan tvekan. Och sen när du fått träckprovsvaret och vet hur mycket mask hon har så avmaskar du, och så tar du ett uppföljningsprov så du vet att avmaskningen tagit.

Men *tjat* träckprov! Du har sett en mask, men du kan ha flera. Och i det här läget ska du definitivt kolla så avmaskningen tar, och då måste du veta vad du hade 'innan' med!

(De flesta är inte magra etc av mask, min dam hade 1200 EPG, dvs skyhögt, med blodmask både som nybliven åring och nybliven tvååring, och det syntes INTE utanpå henne vad gäller hull, päls, osv! Utan det var träckprovet som avslöjade hur illa det stod till därinne)

Finns det fler unghästar på gården/i samma hage?

Ja, ett föl fött i somras, tre födda 05 och resten är alla över 5 år. Vi har aldrig haft spolmask här förr så det är klart man undrar vad det är för skånsk rackare som dykt upp...... Möjligen om jag skulle se något på henne så är hon något "glanslös" i pälsen. Vad är annars typiskt att spolmasken ställer till det med? (om du vet i huvudet, annars så får jag surfa lite....)

Du kan tyvärr räkna med att nu har du spolmask där, och kommer nog få dras med den ett tag =/

Jag måste åka och jobba nu så du får smurfa, annars får jag svara när jag kommit hem =)

Men - hoppa inte över träckprovet snälla! Det är jätteviktigt i det här läget.

Och du ska helst träckprova de andra småttingarna med.

Mitt förstahandsval vid denna årstid och en unghäst med spolmask hade varit Axilur. Axilur är en del arter av den lilla blodmasken resistent mot.

MEN, träckprov först ;)

HA HA Måste bara säga att det var rätt kul att läsa denna tråd. Inte kul att du fått ett nytt husdjur förstås men det verkar ju fört humor med sig iallafall!!!
Hoppas att du tar dö på den fulingen och hela hans familj kvickt.
Instämmer med träckprovet...

Jaha.............tänkte bara tala om hur det gick med masken (och hans vänner)...........

Ursäkta, men eftersom jag hatar allt som kringlar och krälar så skickade jag inget träckprov utan ville bara bli av med ev fler maskar SÅ FORT SOM MÖJLIGT!!!!!! Köpte Ivomec och herregud en sådant h*****e jag haft då jag mockat.......Så fullständigt ofattbart otroligt extremt supervidrigt!!!!! Minst 100 spolmaskar på 1 till 2 dm långa har formligen vällt ut!! Jag är fortfarande i chocktillstånd!!!

Hur...jag undrar bara HUR ÄR DET MÖJLIGT!!!! En pigg o fräsh häst, möjligen matt i pälsen, lite dammig eller mjällig....det är ALLT jag sett!

Hon fick Novomectin strax innan jag köpte henne. Sedan i oktober, samtidigt som alla andra här hemma, Baminth. HUR kan det då vara så mkt mask nu?? Hur fort blir de 2 dm långa?? Har de överlevt förra avmaskningen?.

Jag kommer skicka träckprov efter detta äckliga är "uttömt" för att gardera mig från att det finns någon liten djäkel kvar!

Ps. Jag drömmer på nätterna om maskar som krälar i sängen....Ds

Någon som varit med om något liknande??:eek:

Fast nu tar ju träckprov endast 1 dag..lite slapp tyckte jag allt att du var. Dessutom skulle jag hellre tagit Axilur pga viss resistens av lilla blodmasken, villket betyder...om dom gått i dvala så riskerar man mindre att väcka upp dom med detta medel. Också köper du Ivomec ändå :confused:

Ang mycket mask, helt enkelt för att ni nog har dåliga hagrutiner och dåliga maskrutiner. Ni maskar på ren rutin utan träckprov...en häst kan maskas efter konstens alla regler enligt bipacksedeln, men struntar man i närmiljön runtomkring så givetvis är ju smittgraden hög. Hästar kan ha enormt med mask, och det behöver INTE synas.

en fråga ? NÄR maskades hästen med Noromectin ? Varför användes Banminth i oktober ??

Slutligen, en spolmask ÄR en lång mask.

Skäll nu inte på mig, men hur gör man ett träckprov? Vem gör dte och vart skickas det? Kostnad?

Har nämligen velat göra det länge, men inte fått tummarna loss och alltid haft lite parasiter...

//E

Blir inte speciellt glad när jag läser ditt inlägg. Bad bara om hjälp. Inte bannor ! Vi har våra hästar i två hagar á 2 ha var . Sammanlagt finna 13 hästar på gården. Fem av dessa går i grusade vinterhagar som mockas varje dag. Alltså, 3-4 hästar i hagar á 2 ha och resten i grushagar.... När våren kommer så flyttas hästarna över i vår-sommarhagar á 20 ha. (gammal kogård så ytorna är obegränsade.....) Då harvas vinterhagarna, klipps 3-4 ggr per sommar men är absolut förbjudna att användas under sommaren. Alla grushagar virkonas och renoveras vid behov. Vad av detta tycker du är fel??? Du anser att våra hagrutiner är felaktiga!! Tala om hur!!!! Nu! Vad gäller hästen med mask antar jag att du läst hela tråden!! Hon var maskad då hon kom till mig. Jag köpte henne i sept. Eftersom vi ej haft en endaste mask här tidigare valde vi en snäll avmaskning (hästarna är träckprovade!!.) Men ej Baminth som jag skrev utan Ivomec!! rör ihop namnen. Då var det endast för att motverka styngflugans små telningar, så att jag skrev fel preparat, det kan jag leva med....Anledningen att jag skrev denna tråd var att jag haft hästar i 30 år och aldrig sett ett så äckligt resultat efter en avmaskning.!!! Kan du inte hjäloa mig vill jag inte heller ha dina åsikter, speciellt inte om hur vi sköter våra vinterhagar!! Men ni som kan hjälpa mig utan att skälla på mig för att jag sköter mina hästar på fel sätt, Tacksam för åsikter!!!!!

Jag tyckte först det såg ut som en vanlig daggmask :rofl: hihi!

Men.. det tycktes det ju inte vara.. :smirk:

Har inte läst alla andra svar men tänkte bara inflika att det kan vara bra med träckprov i alla fall så du försäkrar dig om att alla maskar är borta/att ditt avmaskningsmedel tog alla maskar..

Vi avmaskade tidigare med Ivomec och Banminth.. det visade sig att de inte tar blodmask... :o

Nu tar vi träckprov 2ggr per år och har behövt avmaska mot lilla blodmasken 1 gång på 3 år nu, inget annat alls. Det känns ju jättebra att inte behöva trycka i dem maskmedel i onödan! :D

Nu var det ju absolut inte i "onödan" i ditt fall(så man inte ridkerar påhopp om det) ;)

Lycka till med mask:devil: arna!!

Skäll nu inte på mig, men hur gör man ett träckprov? Vem gör dte och vart skickas det? Kostnad?

Har nämligen velat göra det länge, men inte fått tummarna loss och alltid haft lite parasiter...

//E

Vi använder oss av Vidilab, de har funkat bra!

Är det fler hästar som kollas kan man få mängdrabatt :)
Vi har nu 10 st hästar, brukar kosta runt 300:- /st inkl. porto. De ville ha ca 3 bollar per häst.. i dubbel plastpåse som är märkt med hästens namn och ålder(?)ägarens namn, adress tel.nr.

Men det bästa är väl att kontakta dem själv så allt blir rätt! :banana: :banana:

Hu vilken läbbig en...!

Då hoppas vi på en parasit-fri Luna i det snaraste!

Har du skickat träckprov? hade varit intressant och se analys.

Lycka till!

Jag kommer skicka då hon slutat "släppa ut" dessa vidriga, hemska äckliga ormliknande sliskmaskar.....Det kommer ut ännu! Hur har hon kunnat vara så fräsch??? Helt ofattbart!:eek:

Liknande trådar

Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 887
Senast: skuggi
·
Anläggning Bilderna i följande inlägg har jag hittat på googel - vet inte om det är okej, vi får väl se... Jag vet att iaf en av bilderna har...
2
Svar
21
· Visningar
5 485
Senast: Yrja
·
Islandshäst För länge sedan så fanns det en hemsida (isländsk), där kunde man söka och hitta bilder på gamla isländska ston och hingstar. Bild ur...
2
Svar
22
· Visningar
5 047
Övr. Hund Efter att idag ha mist min kära Boxer helt plötsligt tänkte jag att vi kunde ha en gemensam minneslund här på Hund. Man kan posta...
2
Svar
29
· Visningar
3 582

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring

Hästrelaterat