P

pippi27

Tålamod lönar sig, det är ett som är säkert.
Idag gjorde Alex mig väldigt glad :love:
Har ju testat klickern ett tag och häromdagen infört även laserpekaren.
Övade peka-klicka med godis idag och efter några vändor tog vi en paus. Jag tog en kaffe och hundarna fick lägga sig på sina filtar.
Efter fikat tog jag åter upp pekaren och klickern. Lade ut ett par godis på golvet, sa åt Alex att stanna på sin filt och till min stora glädje så gjorde han just det, jag pekade med lasern på godiset, sa inget, och han går fram och tar sitt godis :bump:
Han kommer att bli en suverän assistent med tiden!

Sv: Hurra!

Alltid kul när det går bra :) .

Måste få fråga; vad gör man egentligen med dessa laserpekare som alla pratar om? Vad är poängen? :confused:
(utom att valla in kattungar som jag sett en göra)

Glee- Alex är en hittehund, hittad vid ett område där det finns "aktiva" kamphundar. Han har troligtvis använts som trasdocka/tuggleksak/uppl'rningsobjekt av dom som har kampare :(
Det går ju inte att exact säga ved för blandning han är men av hans utseende och temperament så tror vi att han är border collie/dobermann. Runt 1 1/2 år.

beda- Jag använder laserpekaren för att visa mina hundar vad jag vill att dom ska hämta, vilken låda/skåp som ska öppnas eller vad som ska plockas upp. En för mig helt ovärdelig hjälp då mina egna händer inte funkar som dom ska.

pippi27 skrev:
Glee- Alex är en hittehund, hittad vid ett område där det finns "aktiva" kamphundar. Han har troligtvis använts som trasdocka/tuggleksak/uppl'rningsobjekt av dom som har kampare :(
Det går ju inte att exact säga ved för blandning han är men av hans utseende och temperament så tror vi att han är border collie/dobermann. Runt 1 1/2 år.

Ofattbart att människor kan göra så. Skönt att han blev räddad till ett riktigt liv. :)

var dte inet du som var klen?

har du provat in hunden än?

Om inet så tycker jag du skal göra det snarast,i det område där du bor har ni ju en hel del bra instruktörer..laserpekarenär suverän,men glöm inte att namnge,det kan rädda dig fortare än du anar,tex i badet eler när du ramlat

man kan oftast lär ain mer än man tror när de är unga,min var ju färdig när honvar 1 år gammal.

se till att -tänk till i förväg-o planera för när du blir sämre.

grattis till en liten s marting!

Thina

HEj Thina
Jodå, det är jag som är klen :-)
Jag kommer inte att ta hjälp av någon instruktör, jag har ju den kunskapen själv :). Har arbetat med hundar i många år innan jag blev dålig. Hållit kurser själv.
Jo, jag kommer att använda både pekaren och namnge, jag vill att han ska svara för både och.
Jag måste ta det långsamt med honom då han i vissa situationer inte reagerar som en "normal" hund. Exempelvis så när han tycker att det blir för svårt/jobbigt/läskigt/konstigt eller så, så blockerar han sig och går inte att få kontakt med. Så tills dess att han blir helt säker i sin nya situation så tar vi det låååångsamt.
Det nya jag börjar med nu är att föröska visa honom att öppna lådor. Vi har ett gammalt kök med gamla träskåp. Vissa lådor är tröga att öppna och när händer/armar krånglar kan jag inte dra ut dom själv. Nu har jag hängt repstumpar i dessa lådor.
Se´n så ska han lära sig att stötta mig i trappan. Jag har redan börjat lite smått med att be honom vara nära mig i trappan men han har intekopplat att han ska gå som stöd. Jag kommer så smått att ställa lite högre krav på den delen med honom.

Glee

Jo, nu är jag väldigt glad att jag tog honom.
När jag först blev kontaktad sa jag nej eftersom han var av "den" typen hund och jag inte har ork. Dessutom så har jag ju mindre barn och vi visste ju inte då hur han var i psyket.
När dom ringde andra gången och bad mig ta honom så var han testad med barn och fungerade kanon med dom. Då hade jag just tagit bort gammeltiken så det passade bra.
Visst, han kommer nog aldrig att funka med andra hundar och han reagerar kraftigt mot vissa människor. Men han är underbar mot mig och min familj.
Jag tog honom mest för att jag fick berättat att han var glad mot folk och väldigt alert och vaken. Dessutom så eftersom han är bc-korsning så antog jag att arbetsglädjen fanns vilket för mig är ett måste. Dessutom så är han stor nog att kunna hjälpa mig med balansen, stödja upp mig när jag går. Sedan visade det sig ju att vi passar som hande i handsken han och jag så då var det inget att tänka på mer!
Är så otroligt nöjd med honom :love:

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 615
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hoppas på uppehållsväder i eftermiddag. Permon på laddning, spinnande katt i knät... Jag ska ta en sväng mot Hovsta i em (utan...
Svar
0
· Visningar
615
Senast: IngelaH
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 666
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka