Hurdant staket..?

S

Seita

Hej!

Nu är det andra gången på 2 dagar som hästarna har sönder staketet... :crazy:
De är 3 hästar, de har stor hage med gott om mat, så de har ingen "anledning" till
att gå igenom tråden..
Men "gräset är grönare på andra sidan".:mad:
Vi har kraftiga trästolpar och "vanligt" ganska tunnt elband. Tyvärr är det inte så stark ström..

Så nu undrar jag:

* Vad har ni för staket? (Hurdana stolpar, tråd, ström osv..)
* Hur stora är hagarna?
* Vad gör ni, om hästarna smiter, så att det inte händer igen?

// Seita

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hurdant staket..?

Är ditt elaggregat tillräckligt starkt? Kanse räcker det med att byta mot kraftigare elband och starkare aggregat för att avskräcka från vidare smitningar. Akta så hästarna inte gör detta till en ovana. Då får du problem under vintern när hagen är trist och ointressant för dem.

svar på frågorna:Vi har i vinterhagen kraftiga trästolpar med elsnören. Lite för lågt staket dock, Samma sak med betet, men det brukar inte vara något problem. Vissa stora halvblodshästar har varit svåra att hålaa pårätt sida av staketet, även stallet är från början dimensionerat för hästar under och runt ca 160, så det är mest sådana inackorderingar vi har. Inga bjässar med andra ord.

Jag har tyvärr inga mått på hagarna, men det är rejäla rasthagarmed ordentligt med plats att springa omkring och leka, men tyvärr plana och tråkiga utan skogspartier. Sommarhagen vi brukar använda är ca 6 ha med ekbacke och äng. Perfekt sommarbete om du frågar mig:love:.

Smiter hästarna kollar vi staketet så att det är helt. Sedan åker de in i hagen igen. Upprepas det kollar vi hur hästen tar sig ut och försöker åtgärda det, tex genom att dra en eltråd till, kollar naturligtvis att vi har ström hela vägen.

Elagregatet är ganska nytt, borde vara tillräckligt starkt, och jordningen borde också vara bra.

Skulle hemskt gärna sätta kraftigare band, vet bara inte hurdana. Tips på hurdant man ska använda?

Hästarna har gått på samma sommarbete 2 år och detta har aldrig hänt förut.. :mad:

//Seita

Band och rep av alla sorter är sämre än blanktråd på att leda ström. Plus att de har sämre "livstid". Vissa behöver bara en storm för att ledarna ska gå av. Så om band eller rep har ett par år på nacken kan det vara dags att byta ut dem.
Har du kollat hur mycket effekt som det finns ut i trådarna och om det är ström runt om så det inte är något brott?

Har du putsat längs stängslet? Det gör stooor skillnad om man har gräs och buskar som kortsluter och i år har det vuxit mycket. På vissa sträckor har jag redan varit ute en andra gång i år - röjsåg med gräsklinga. Stängsel måste ses över och underhållas flera gånger under säsongen . Samtidigt mäter man upp spänningen på trådarna och kollar alla anslutningar.

Prova som Masse sa, vanlig stängseltråd istället för band. Du kan ju testa att bara sätta ström i den översta tråden- då kan det bli starkare ström om den inte måste gå igenom alla trådarna.

Jag har någon gång haft en unghäst som kröp under staketet. Då satte jag bara ström i den understa tråden och bara den sträckan där hästen gick ut. Då blev styrkan mycket större (jag kände själv efter) och sen gick inte hästen ut mer.

Hej!
* Hur stora är hagarna?

// Seita

Jag har inte haft några problem med hästar som har gått igenom stängslet.

Jag har breda bruna band och trästolpar i hagarna. Just nu har jag ingen ström i den hagen jag har till hästarna, men till de andra har jag ett litet aggregat och tror inte att det är så kraftig ström, men det är iaf väl jordat. I den utan ström har jag dessutom hägnat in lite med plaststolpar för att hästarna ska ha lite gräs att äta på dagarna.
Hagarna är 50x70 + lite extra inhägnat med gräs nu på sommaren, 15x30 och en som är 25x100.
Minahästar har bara gått igenom en gång och den var när jag hade min "gamla" häst hemma och hon var lite knäpp ibland. Hade dock ström i hagen och vet inte varför hon gick igenom.

Fast borde vara bra säger ju ingenting. Du måste ju testa stängslet samt jorden med en stängseltestare för att veta. Dessutom kan ditt aggregat vara i klenaste laget för din storlek på hagen. Ta reda på styrkan.

Ang bandena, elband i alla dess former kan visst vara bra, MEN frågan är om bandet har högt eller lågt ohm antal. Det är nämligen detta som spelar in.

Snabbstolp(plaststolp)50st och trästolp i grindhålet.vita elband två rader och ett AKO mobil power A 3000 Digital .
-Kraftfullt 12 Volt batteriaggregat. -Automatisk strömsparfunktion. -Indikerar vid låg batterinivå. -Lämplig för stängsel med vegetation. -Stängselkontroll LED. -Batterikontroll (LED lampan indikerar rött när batteriet har 40% kvar av sin kapacitet). -Anslutning av nätadapter är möjlig. . har jordat det rejält med spett som sitter ca 1m ner i backen

* Hur stora är hagarna?Den han går i nu är på ca 1 ha.Har haft det i en hage på 3 ha oxå det var inte heller några problem

* Vad gör ni, om hästarna smiter, så att det inte händer igen?Det har inte hänt ännu .han har varit på tråden en gång och fick sig en riktig tjockablängare sen des går han inte i närheten.
Är ett kanones batteriaggregat jag har för där han går nu är det bra mycket gräs under tråden och ändå går strömen runt och tråden är kapad på några ställen med och ihop knyten slarvigt men smäll får man ändå :rofl:

Hej!
Så nu undrar jag:

* Hur stora är hagarna?

// Seita

Vi kör med trästaket med strömtråd på en del hagar. Andra hagar är det elrep eller elband. Vi har alltid mest fyrkants ekestolpar men ibland "fyller vi upp" med andra stolpar.

En del hagar, hemmavid, är mindre ca 1 ha/styck. De andra är 4, 6, 9resp 10 ha.
Hästar som smiter händer då och då. Beror ytterst sällan på dåligt staket hos oss, iallafall.

Tex: Unghästar väljer av nyfikenhet att trotsa stötarna och hoppar lugnt vidare genom staketet.
eller: gamla nordsvenska stoet vars man isolerar för elen, och pälsen också för den delen
eller: när hästar som härjar på lek och missar var staketet är

Vissa hästar behöver inte ha el i, andra vet direkt om elen är avstängd och utnyttjar det.

Vi har haft en unghäst nu iår som inte ville stanna i en hage, hon gick mellan hagarna, mellan olika kompisar. Hon fick helt byta miljö och flytta en km hemifrån. Då slutade hon rymma.

Tack för alla svar! :)
Nu har hela hagen blivit igenomgådd, och vi har innförskaffa en manick som mäter strömen..
Blev nog en aning bättre ström av det, men som någon sa tidigare, trådarna kanske bör bytas ut.

Och jag kan ju tillägga att hästarna har hållits innanför efter det ;):D

// Seita

Tack för alla svar! :)
Nu har hela hagen blivit igenomgådd, och vi har innförskaffa en manick som mäter strömen..
Blev nog en aning bättre ström av det, men som någon sa tidigare, trådarna kanske bör bytas ut.

Och jag kan ju tillägga att hästarna har hållits innanför efter det ;):D

// Seita

Var då glad. För då gick dina hästar ut för att du hade dåligt staket. :angel:

Här frågade grannarna om vi skulle starta elefantuppfödning när vi stängslade in beteshagarna :angel: Men inte en häst har gått igenom så länge jag levat (17 långa år..)

-10*10cm stolp, sågade av telefonstolpar.
-3 trådar, den lägsta på 40cm ungefär och den högsta på 160.
-Trimmat gräs under trådarna, inga träd som hänger över eller buskar som står genom staketet.
-bra aggregat, 6000 volt brukar styrkan ligga på.

tre trådar tycker jag är optimalt för att hålla både små och stora inne. Vi har haft allt från shettisar till stora halvblod.

Man behöver inte "elefantstängsel" men det kan vara smart att sätta flera trådar. Det som kostar är stolpar och arbetet att få ner dessa i marken samt elaggregat. Vanligen sätter man två (tre) band eller elrep för hästar. Vi och våra grannar har mer och mer gått över till att sätta fyra hi-tensile järntrådar. Med den stängslingen kan man ha alla djurslag (häst, ko och får). Har sett något exempel där den översta järntråden är ersatt med vitt band.

Våra erfarenheter hittills:

Banden syns bra och fungerar för små hagar (upp till kanske några hundra meter stängsel) men slits snabbt och fladdrar i vinden. Vi använder band bara för tillfälliga hagar.

Elrep har vi runt en hage men trots att vi använde "dyra" rep så hör man att det knäpper där ledare skavts av vid isolatorer. Man får gå runt regelbundet och fixa och reparera. Fungerar hyfsat på stängsellängder upp till en kilometer.

Järntråd är litet bökigt att hantera när man sätter upp. Använder man Gripple skarvdon så går det snabbt att montera handtag och skarva. Bra ledningsförmåga och åldras inte. Har man satt upp det noga med strävor i hörnen så kan nog ett sådant stängsel hålla 25 år med minimalt underhåll.

Fast 6000 volt är ju en ganska oitressant information i stängselsammanhang. Det säger ju endast maximal stängsellängd. Ett värde som anger hur mycket aggregatet bör klara av. För att uppfylla 6000 volt måste ledarna ha extremt god ledningsförmåga. Jag vet att många försäljare anger den informationen, men man har inte speciellt mycket nytta av den.

En intressantare information är laddningsenergi (mät i joul) och impulsenergi (mäts i joul).

Vad bra, många glömmer bort att man MÅSTE ha mätinstrument till sitt stängsel. Man kan inte bara lita på en stöt i fingret.

Skaffa en testare till jorden med, det lönar sig.

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 075
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama