Hurdant staket..?

Sv: Hurdant staket..?

men det är ju den uppmätta styrkan, inte vad aggrergatet "ska" klara. Utan det är vad vi har mätt upp runt hagarna.

Vi har trästaket med bånd på alle vore hagar.

Det virker fint inge af vores hästar går igennem det kun vores shettis som kravler under :crazy:

1_26128_26128-831295237_831690698.jpg

JA det kunne godt forestille mig han ville :smirk:

Min gamle fälttävlings häst Cavall har sprunget/hopped over det en gang :p men ellers har vi ikke haft problemer :)

* Vad har ni för staket? (Hurdana stolpar, tråd, ström osv..)
Långa trästolp "hemmagjorda" som en fjärdedels stock ungefär, elrep. Sen har vi plaststolpar att dela av med och sätta provisoriskt, på dem använder vi elband.
En tråd i sommarhagen, två i vinterhagen. Ström i vinterhagen när hästarna går där.
Ström går att koppla på i sommarhagarna, just nu är där ingen ström. Jordning och hur stark el det är har jag inte koll på.

* Hur stora är hagarna?
Jag kan inte uppskatta riktigt men rätt stora är dom.

* Vad gör ni, om hästarna smiter, så att det inte händer igen?
Vi har haft smitningar ur vinterhagen, varje gång var det den 180+ stora pillermojsaren som lyckades knata ut när han tyckte det var tråkigt.. Och de andra hängde på.
Som provisorisk lösning då satte man upp en planka på platsen där han gick ut samt knöt en bit eltråd som hängde ner i marken (= skapar ett klickande ljud när strömmen pulserar) och då gick han inte ut mer :D
I år blir det nytt högre stängsel med två trådar och bättre el på, de förra staketet var rätt gammalt.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Anläggning Vi har redan ett hagsystem över knappt 1 ha och reglerar gräsintaget hyfsat ok med att öppna olika tider på dygnet till främst 7 st...
Svar
6
· Visningar
1 893
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 248
Hästhantering Hej! Vi har en häst i mitt stall, ett sto som är väldigt aggressiv i hagen mot andra hagar. Häromveckan sprang hon igenom en tråd in...
Svar
11
· Visningar
2 075
Senast: Karoliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama