Sv: Hur?

Hur lär man hästen ökad trav och galopp?
:)

Man rider i en balanserad trav/galopp med hästen på tygeln. Ser till att ha bra bjudning (annanrs lär inte hästen gå på tygeln... ;)), när det är "läge" så trycker man på/lättar lite i handen och det viktigaste av allt: håller takten med sätet. Hästen ska alltså behålla samma takt.
Som all ridning med lite "finess" så krävs det känsla. Det gäller att bromsa (sätet igen...) innan hästen trillar isär. Bara att testa. Ökad trav/galopp blir det inte på en gång, det tar flera år för hästen att träna, så den orkar bära sig i form. Man får sas öka lite i taget, känn när hästen blir trött, för det är jobbigt.

Ett tips är att använda cavalettibommar, men med lite längre avstånd än vanligt och samtidigt som du rider an mot dom så lägger du på lite lätt skänkel och lättar lite på handen, så att hästen sedan förknippar dessa signaler med att öka. Det har fungerat för mig... :)

Ökad trav är inget man gör på en häst som inte är tillräckligt välutbildad och stark för sin uppgift. Den behöver så pass mkt påskjut bakifrån och orkar den inte kommer den bara att slängtrava.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det blev aningen förvirrat i dressyrmomentet på Arbottna Horse Show på lördagen. Plötslig rusar nämligen en älg in och levererar en ökad...
Svar
0
· Visningar
153
Senast: Gunnar
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Dressyrryttaren Lina Dolk gör nu debut i tävlingen Hästarnas Mästare – som avgörs i dag. Hon ser fram emot att utmana sig själv i den...
Svar
0
· Visningar
102
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad

Hund, Katt, Andra Djur