M

MI5

Hej jag är skötare på en stor tjej som jag inte riktigt vet vad jag ska göra med:( .

jag och ägaren kämpar för att få henne mjuk å fin igen!.(förra ägaren red henne väldigt hårt) så nu är hon stel och hård i munnen och springer bara iväg när det är jobbigt.och utomhus är det nästan värre det är en mardrömm när resten av gruppen sticker iväg i galopp,då springer hon efter och ska tävla:p ..visst e ju kul med fart men kontrollerad..så till frågan är det någon som har någe bra övningar?..eller så?..snälla snälla snälla hjälp mig :confused:
 
Sv: Hur??????

Instämmer. En duktig istruktör är guld värd. Gärna en som du fått rekomenderad av någon. Och så är det viktigt att du känner att du kan lita på instruktören till 100%, så du inte hemmasnickrar egna lösningar, det blir sällan bra. Lycka till!
Ulrika
 
Sv: Hur??????

Till och börja med så undvik att rida i grupp om hon blir stressad av det. rid ensam eller ihop med endast en annan häst.
är hon alldeles hård i munnen kan man ju testa sidepull, är ni i en inhängnad så behöver ju ni inte vara rädda för att hon ska dra iväg.
Det kan vara bra med side pull för då kan hon vakna upp lite från sitt gamla beteende.

men annars håller jag med de som har skrivit ovan. Om inte ägaren är väldigt duktig, men då kan ni ju sitta ner och prata om en strategi. för att få henne att lugna sig.
 
Sv: Hur??????

tack för era svar:)..har börjat rida för en skit duktig lärare...så förhoppningsvis så blire bättre:angel:
 
Sv: Hur??????

Rid för tränare

Rid lugnt, kräv inte för mycket.

Bättre rida dressyr 10-20 min och hästen orkar helatiden än kämpa i 1h och hästen inte orkar.

Sluta när det går bra, så går både du och hästen från övningen positiva till sinnes :)
 
Sv: Hur??????

Lugna övningar i skritt. Flytta framdel, flytta bakdel. Ta ett steg frammåt och STOPP ett steg bakåt och STOPP.
Få hästen att lyssna på ryttaren.

Och som alla andra redan sagt: en bra tränare får du all hjälp du behöver av.

Lycka till!
 
Sv: Hur??????

Se till att du har ett snällt bett på en sån häst... Sen hade jag kört massor med övningar i skritt, ställa igenom, öppna, skänkelvikning, halt, rygga... var väldigt noga med att rida med sätet och INTE med handen.... det handlar just nu om att skapa ett förtroende där hästen lär sig att ridning kan faktiskt vara mjukt och trevligt....:)
Lycka till!
 
Sv: Hur??????

perfect:bow: .tack så mkt. nu har jag lite små ideer som jag ska försöka jobba med:banana:
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp