Hur vill ni ha era hästar skodda?

L

lilla_edvardsson

Eftersom alla är olika om det här med skoning undrar jag hur ni skor era westernhästar. För hopp och dressyr vill ha olika.

Korta eller långa fötter? Höga eller låga trakter. Eller utan skor?

:p

Sv: Hur vill ni ha era hästar skodda?

lilla_edvardsson skrev:
Eftersom alla är olika om det här med skoning undrar jag hur ni skor era westernhästar. För hopp och dressyr vill ha olika.

Korta eller långa fötter? Höga eller låga trakter. Eller utan skor?

:p
Barfota, korta runda hovar och rätt låga trakter...så naturligt som det bara är möjligt för bästa funktion och cirkulation.

Jag med.

När dem är barfot kan du ser hur dem naturligt :crazy: ( kan inte hitta ord) "ware down" deras hovar. Då tycker det är lättare att forma hovarna till deras behov. 6 hästar, friska hovar och ingen tap skor, ingen problemer.:D

Jag litar på hovis så han skor som han tycker passar Harry bäst:D

Men han har korta tår och låga trakter det vet jag;)
Och dom är små o runda på alla ledder, hans små 00:love:
Han är skodd med ridhäst skor (brukar alltid ha travar skor men hovis stoppade mig:o ) och 4 broddar runt om...
På 2 v ska han även få snösulor:banana:

Förresten låga trakter är väl ett måste på alla hästar, annars kan ju inte strålen pumpa runt blodet:confused:

Jo, jag litar på min hovis med som verkar mina tjejer;)...han gör ett utmärkt jobb med en intervall på ca 4-5 veckor, däremellan raspar jag lite själv vid behov...:p

Och CaliforniaSweed...gör inget att du inte hittar orden ibland, vi förstår dig ändå;)

Jag har min häst barfota och verkar honom själv enligt AANHCP. Jag kör på så länge det funkar. Är lite fundersam ifall det funkar att göra slidingstops och spin barfota, jag kan tänka mig att de kanske gräver ner sig för mkt i underlaget då. Ja ja vi är ju inte där ännu.
Någon som har erfarenhet av detta?

Whalor skrev:
Jag har min häst barfota och verkar honom själv enligt AANHCP. Jag kör på så länge det funkar. Är lite fundersam ifall det funkar att göra slidingstops och spin barfota, jag kan tänka mig att de kanske gräver ner sig för mkt i underlaget då. Ja ja vi är ju inte där ännu.
Någon som har erfarenhet av detta?
En tränare jag känner till har haft barfotahästar i 11 år och när hon tävlar i såna grenar där det behövs skor, slår hon på en tunn alu-sko som åker av direkt efter klassen är genomförd. Hon är nöjd, som det lät;)

våra hästar går barfota, och är vekade efter hovens naturliga form.

Liknande trådar

Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 594
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
457
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 211
Senast: Görel
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar