Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

J

Jenny054

Min dam gillar INTE & stå trångt och det blev ett jäkla liv och skrubbsår när vi åkte sist.
(första gången vi åkte transport hon och jag)

Nu i efterhan fick jag tips om att ta bort mellanväggen eller sätta den snett så pållan kan stå mera brett.
Problemet är att ingen har en lång bom..

Pratade med en kompis som håller på mycket med travhästar och han kläcker ur sig att dom och hans bekanta aldrig har en bakbom på sina släp!
Dom i stallet sade att jag absolut inte skulle åka utan bom.. :confused:

Hur sjutton gör man? Vi ska ju börja tävla och åka iväg på träningar är det planerat och inte en käft har en lång bom.
Att hyra släp och betala flera 100 kr är nått min ekonomi inte tillåter.

Sv: Hur viktigt är en bakbom på ett släp?

Jag skulle inte åka utan bom. Tänk om hästen skulle slänga sig bakåt medans man tar upp/ner rampen..

Det finns ingen möjlighet att köpa en längre bom då? :idea:

Kan ju bara se till mig själv och min häst skulle inte kunna vara utan bakbom. Själva åkandet skulle kanske funka, men inte urlastandet. Så fort han hör att man grejer med lämmen (lemmen?) försöker han backa ut. Skulle troligtvis resultera i att jag skulle få luckan på mig och en utskuttande häst. Alla hästar är olika, men jag skulle som sagt inte våga prova ens med min.

Finns det inte så att man kan köpa en lång bom nånstans?

man kontaktar en svetsfirma och ber dem tillverka en lång bom. Brukar bara kosta ett par hundralappar

"Förr" var det vanligare att inte ha bom bakom, i bästa fall satt det en kedja där. Jag tycker att det är jätteskönt att det inte är så längre, jag har dörrar bak och skulle inte vilja vara utan dem eller en rejäl bom. Jag har en häst som är bredåkare och två som är smalåkare, och oavsett är det tryggt att veta att man inte får hästen över sig när man öppnar luckan (för att inte tala om hetsen som var med att stänga luckan förr) Släptillverkarna brukar sälja "helbommar" och "trekvartsbommar".

kruxet är att jag har olika släp varje gång och hålla på och krångla med bommar hit och dit blir både kostsamt och struligt.

Får helt enkelt ge upp alla planer tills man själv köper sig ett eget släp.

Vad har du för släp? Jag ahe ett trane och på min är det så att jag kan flytta hela mellanväggen till höger och har därför en lång och en kort bom.
Så visst måste det gå att få tag på långa bommar. Men jag köpte min kärra begangnad och tänkte aldfrig på att fråga om bommarna.

*KL*

Det dör folk nu och då, oftast en ponnyförälder, just pga avsaknad av bakbom. Luckan påväg upp, hästen bestämmer sig för att gå ut och resultatet blir en mosad människa.

Vad åker du för släp, å ena sidan har du inte råd att hyra släp och betala flera hundra kronor, å andra sidan åker hästen olika släp var gång så ingen möjlighet köpa/tillverka bom?

Trekvarts och hellång bom finns till nästan alla märken, brukar kosta 800 - 900 kr. Kan annars tillverkas egendesignat. Så om du lånar samma märke var gång är det ju lätt löst? Men du får nog berätta mer då det låter som du hyr men du säger du inte gör det?

Men det är VÄLDIGT VIKTIGT med bakre bom. Dels för mellanväggens stadga, och dels för säkerheten.

Får helt enkelt ge upp alla planer tills man själv köper sig ett eget släp.
Inte då! Kör du utan bakbom. Huvudsaken du använder ditt förstånd när du lastar in och lastar ur. Plus fostrar din häst att stå still tills du ber den att röra sig.

Vi har aldrig haft någon bakbom, har aldrig behövt eller saknat det och kommer aldrig att använda någon. Vi använder heller inte mellanväggen vilken är undansatt och väntar tills vi säljer transporten. Våra hästar föredrar nämligen också att stå brett och hålla balansen själva.

Det finns tidigare trådar i ämnet med stundtals ganska heta diskussioner. Leta och läs! :)
Jag vet att prylnissarna kommer att skrika i högan sky när dom läser det här, men det får jag ta.

LIA

Hej!

Jag har själv åkt utan mellanvägg med min förra häst- som jag litade stenhårt på. Nu åker jag aldrig utan eftersom jag oftast har med mig oerfarna "medhjälpare" som trots påpekanden gärna ställer sej under lämmen.. Och jag vill inte ha mosad människa på mitt samvete- även om hästen är snäll!

Jag tycker som övriga att se till att skaffa en lång och en kort eller varför inte iaf en kedja med typ isolering på som går att byta mellan olika släp. Lite säkrare än ingenting alls.

/ Lavinia

Men utan mellanvägg behöver ju inte innebära utan bom? Jag har aldrig väggen i, men alltid bom. Köpt en hellång helt enkelt.

Hej du! :)

Jag har själv åkt utan mellanvägg med min förra häst- som jag litade stenhårt på. Nu åker jag aldrig utan eftersom jag oftast har med mig oerfarna "medhjälpare" som trots påpekanden gärna ställer sej under lämmen.. Och jag vill inte ha mosad människa på mitt samvete- även om hästen är snäll!
Orsaken till att vi inte använder mellanväggen, är att hästarna vill åka brett. Dom får bestämma.

När det gäller dina medhjälpare, ta i med hårdhandskarna!
Man står/går ALDRIG under hängande last, luckor som öppnas etc! Det är så självklart att alla måste inse det! Man gör det bara inte!!
Sedan spelar det ingen roll om man i det här fallet har all slags "säkerhetsutrustning", bommar och grimmor och gummifjädrar och säkerhetsknutar och allt annat en del här ser som nödvändigt i hästsammanhang.
En bakbom kan inte vara ursäkt för att tillåta ett korkat beteende.

Rita upp ett förbjudet område på marken bakom transporten och lär alla vad det kan innebära att gå innanför. Står man bredvid luckan när den öppnas, så kan inget värre hända än att man tappar den. Samma sak när man stänger.
Att hästen är snäll, har inget med det här att göra, däremot att den är rätt uppfostra/lärd. Vilket kanske är vad du menade?

LIA

Jag skulle aldrig åka utan bakbom, för mig är det en säkerhetsfråga både vid lastning och körning. Nu är ju inte risken så stor att luckan skulle gå upp under körning, men det känns ändå bra att ha en extra säkerhet baktill. Speciellt om man har en häst som står och trycker/väger mot luckan.
Men även om jag ser bakbommen som en självklarthet vid lastning, skulle jag aldrig t.ex låta hästen stå kvar i transporten med luckan nere och bommen på under en längre tid (har varit med om en otäck olycka vid en sån situation). Jag fäller alltid upp luckan direkt efter att bommen är på / tar av bommen när luckan är nere.

Jag kör min pålla utan mellanvägg och har en kraftig kedja istället för hel bom. Hon kan försöka backa ut när hon hör att man fäller ner baklämmen, men kejdan bromsar upp henne.

Kan tillägga att det är en mycket kraftig kedja. Har också sett knäckta bommar efter hästar som slängat sig ut trots bom.

Har du en kraftig kejda med rejäla karbinhakar så kan du använda kejdan till de flesta trailers.

/Lizzie

Vad åker du för släp, å ena sidan har du inte råd att hyra släp och betala flera hundra kronor, å andra sidan åker hästen olika släp var gång så ingen möjlighet köpa/tillverka bom?

Jag brukar hyra privat från folk jag känner till.
Då kommer man väldigt billigt undan.

Hade samma problem med min ponny. Hon stod och sparkade jättemkt med mellanvägg i, när vi tog den åt sidan blev hon helt lugn! Vi brukar göra så att vi tar en lång lina till hjälp, istället för en lång bom då vi inte har det. Det är alltså 2 pers. bakom som står med linan och sen lyfter upp rampen. Har funkat bra, försöker hon backa ut är det bara att ropa/säga NEJ och ev. röra lite med linan. Viktigt är ju att jag som är där framme är tyst, ska varken smacka eller ropa. Funkar bra detta på min ponny iaf, men det är ju så olika på alla hästar.

Kör du utan bom tills du hittat något bättre.

Jag kör varken min nuvarande häst eller den jag hade hand om tidigare med bom. (Lr i vår transport finns bara snöre, men oavsett så gör jag inte det).
Den förra hästen var sjukt bakskygg och när hon kände snöret /bommen bakom sig så fick hon mer eller mindre panik.
Att stå bakom en sådan häst och ta loss en bom är kanske inte det bästa (Om hästen ens står kvar..)
Min nuvarande häst tycker också det är väldigt obehagligt med det. Det GÅR men jag vill inte ta den risken. Hon står kvar säkrare och lugnare om folk inte håller på och fipplar med massa saker bakom henne i 'hundra år.'

Däremot kör vi unghästen och gamlingen med bakbom/snöre.

Att det skulle vara en säkerhetsrisk att inte ha bom köper jag inte. Folk ska absolut INTE under några omständigheter stå bakom lämmen.
Och dessutom så har jag varit med om en häst som kastade sig i full fart under bakbommen innan rampen var nere helt.
Ett under att hon inte knäckte ryggen :p

Det enda som är någelunda säkert är ju dörrar.

Hmm. Är inte själva poängen med en person framme, att hästen ska lyssna på DEN personen och inte på andra? :p
Det är ju alltid du som förare som ska styra, sas...

Känner du din häst och vet att den med all säkerhet står kvar lugnt och stilla när du fäller ner luckan? Skippa bakbommen

Känner du dina medhjälpare och litar på dem till 100% vid på- och avlastning? Skippa bakbommen.

Om du INTE känner dig 100% säker på varken häst eller medhjälpare så tycker jag du ska göra som andra här skriver - försök låna samma släp varje gång och skaffa en lång bakbom till det släpet. Och börja träna hästen till att stå kvar ...

Jag skulle aldrig våga åka utan bom. Tänk om hästen kastar sej bakåt när man tar upp/ner lämmen? Min herre har ibland väldigt bråttom ut, om jag inte har en bom då kan det gå riktigt illa. Min kompis köpte en lång bom så att mellanväggen kunde stå 'brett', kostade inte mer än en femhundring.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 912
Senast: Tennessee
·
Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 863
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Igår var jag och hämtade älskade nordis från hingsten! Hon har alltid varit snäll att lasta och åkt jättesnällt, dock gillar hon att stå...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 310
Senast: Sar
·
Träning Hästen lever jävul i släpet, jag vågar inte köra henne i släp pågrund av min, hästens och andra säkerhet då det är en livsfara att...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 700
Senast: Ecalyptuz_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar