Hur viktig är Wow känslan vid provridning?

border_kelpie

Trådstartare
Hejsan,

Hur viktigt är det för er att ni får en wow känsla när ni provrider?
Jag skulle iväg och provrida en riktigt fin häst och såg verkligen fram emot det. Men när jag provred så kändes det sådär. Inget dåligt sådär men inget wow eller den här vill jag verkligen ha.
Hästen var sjukt snäll och framåt - precis det jag vill ha! men den kan inte så mycket. Men en väldigt trevlig häst och snäll då jag provred i en paddock under mörker men lite belysning + att det ösregnade.

Jag fick ingen Wow känsla eller så när jag hade ridit men det har jag bara fått på 2 hästar under 10 års tid. Jag har provridit en del hästar och denna var en av dom bästa hittills.
Har pratat med en av mina tränare och hon tycker jag ska ta den då den är väldigt fin och att vi hade kunnat utvecklas tillsammans.

Men jag går bara och tänker på att jag vill ha den här Wow känslan som jag fått på 2 andra hästar.. Men hur stor är chansen? Och söker en foderhäst och finns inte så mycket att välja mellan.
Men sen så hade jag en häst som jag inte fick wow känslan med som jag kom att älska senare.

Så undrar, hur viktig är wow känslan för er innan ni köper en häst?

Jag fick inte wow-känsla när jag provred min häst, jag visste att den här ska jag ha. Jag fick rida fram och tillbaka på en grusväg på en unghäst nyss fyllda 3 och han brydde sig inte ett smack om ungar/hundar i buskarna. Dagen efter blev det träning hos en landslagstränare i närheten, de lastade och körde honom dit så mötte jag upp dem där. Inga problem med ny plats och ryttare utan det bara funkade och han gick toppen på passet. Det var inget wow men det kändes rätt och jag kände mig väldigt trygg på honom. Det var den första hästen jag mejlade på och den enda jag provred, det var bara rätt helt enkelt.

Det viktiga är ju hur ridbarheten är på hästen och hur den kan tänkas utvecklas. Många hästar är lite tråkigt ridna och visar sällan upp sig själva. Mycket måste man göra själv. Har hästen utstrålning och personlighet och potential så kan själva ridningen utvecklas otroligt.

Beror väl på vad man menar med wow-känsla.
Jag har varit bortskämd med några stycken hästar (mor + avkommor) som haft en alldeles fantastisk ridbarhet och om jag framöver ska köpa mig en ny häst så kommer jag inte köpa något som inte ger mig liknande ridkänsla.

Riktigt "wow" måste det väl inte vara, men det ska kännas rätt. Känns det inte riktigt rätt, trots att allt annat verkar perfekt skulle jag titta vidare efter jag kanske provridit igen. :)

Wow tycker jag inte att det behöver kännas. Det är nog ett fåtal hästar som ger en sån wow-känsla första gången man sitter på den, sånt kommer enligt min erfarenhet sällan gratis utan när man ridit ihop sig med hästen.

Däremot tror jag att det ska kännas rätt. Kändes ridpasset roligt? Kände du dig hemma på hästens rygg? Tyckte du om att hantera den? Skulle hästen passa det du vill göra med en häst?

Jag har ridit väldigt många hästar och fastnar för vissa redan första ridpasset. Det är en sån häst man ska köpa, tror jag. Det jag går på då är framförallt om jag, när jag rider, känner "jag vill inte sluta rida den här hästen!". Då vet jag att det är rätt.

Det kändes bra men blev lite sådär eftersom det var mörkt, hinder överallt och ös regnade .
Men blev riktigt imponerad av att han var så lugn och snäll trots regn, mörker och ny ryttare.
Sen att han var guda snäll i all hantering var ju bara plus.

Ska ditt och provrida på tisdag igen och ska känna efter hur det känns igen ☺
men är en riktigt fin häst!

När jag provred min medryttarhäst för fem år sedan så hade jag ingen wowkänsla, och i alla fall första halvåret/året så gick det inte ens särskilt bra för mig att rida honom. Fem år senare är hästen "mannen i mitt liv" och vi kommer jättebra överens i både ridning och hantering! Så glad att jag "nöjde mig" den där dagen för fem år sedan och lät det ta lite tid innan vi fann varandra!

Ska jag köpa häst vill jag fastna för hästen. Många hästar är mysiga men inget man vill sitta på varje dag i fem år. Hur hästen känns att rida måste för mig väga upp -20 grader tre veckor i sträck, frusna vattenkoppar, trasiga staket i storm och en lång konvalecens.

har aldrig provridit mer än en gång och då var det en ponny jag redan tagit hand om 2 år tidigare så för mig var det wow känsla redan i stallet när jag såg henne igen och när jag provred henne blev det också wow fast mer att allt var som det skulle och var så lycklig. ponnyn hade tydligen hållit på att bocka och greja med dom andra som provridit under veckan så ja det var mycket wow hela tiden, för ägarna med för hon var en dröm att rida när jag red. lyssnade på allt och inte en enda bockning.
men viktigt tror jag inte att wow känslan är.
för mig är det viktigast att jag gillar hästarnas personlighet och vara med dom i stallet, sånt brukar jag dock känna när jag träffar dom första gången

Jag hade ingen wow-känsla när jag red min nuvarande häst första gången. Provridningen gick faktiskt ganska uselt om jag ska vara ärlig. Jag kände dock till hästen sedan tidigare och det var meningen att jag skulle ha henne på foder så jag tänkte att om det inte funkar med tränarhjälp så kan jag ju alltid lämna tillbaka henne enligt villkoren i kontraktet.

Insåg dock ganska snart att det var helt rätt häst för mig så jag köpte henne och har inte ångrat mig en sekund. Hon kräver en hel del för att komma till sin rätt i ridningen men är samtidigt väldigt snäll och det är alltid roligt rida. Det visade sig verkligen vara en häst som jag kan göra precis allt det som jag vill kunna göra tillsammans med min häst. Har fått den där wow-känslan vid några tillfällen sedan dess så jag vet att det finns där....om jag gör rätt. :)

Hejsan,

Hur viktigt är det för er att ni får en wow känsla när ni provrider?
Jag skulle iväg och provrida en riktigt fin häst och såg verkligen fram emot det. Men när jag provred så kändes det sådär. Inget dåligt sådär men inget wow eller den här vill jag verkligen ha.
Hästen var sjukt snäll och framåt - precis det jag vill ha! men den kan inte så mycket. Men en väldigt trevlig häst och snäll då jag provred i en paddock under mörker men lite belysning + att det ösregnade.

Jag fick ingen Wow känsla eller så när jag hade ridit men det har jag bara fått på 2 hästar under 10 års tid. Jag har provridit en del hästar och denna var en av dom bästa hittills.
Har pratat med en av mina tränare och hon tycker jag ska ta den då den är väldigt fin och att vi hade kunnat utvecklas tillsammans.

Men jag går bara och tänker på att jag vill ha den här Wow känslan som jag fått på 2 andra hästar.. Men hur stor är chansen? Och söker en foderhäst och finns inte så mycket att välja mellan.
Men sen så hade jag en häst som jag inte fick wow känslan med som jag kom att älska senare.

Så undrar, hur viktig är wow känslan för er innan ni köper en häst?

För mig är wow känslan allt. Jag "nöjer" mig inte med mindre. Vid ett tillfälle när jag letade häst, provred jag säkert 13-15 st. Tyvärr lyssnade jag för mkt på mina tränare som tyckte det ena än det andra men för mig kändes ingen av dessa hästarna wow, utan bara mja kan väl funka. Kollade annonser varje dag och föll klyschigt nog redan för annonsbilden på hästen. Åkte dit trots kommenterar om att den ser svår ut och outbildad ut. Fick wow känslan om och om igen. Kunde inte sova ordentligt fram tills besiktningsdags och jag svävat på moln sen dess då hästen givetvis blev min och vi passar varandra som handen i handsken. VARJE dag i flera år har det varit roligt att rida och pyssla med denna hästen och jag kommer aldrig någonsin sälja den. :love:
Så för att avsluta denna långa novellen så är det helt klart värt att leta vidare tycker jag och försöka hitta din wow häst! :D

Hej!

Min förra häst var en riktig WOW!! Jag var kär redan innan jag red och gick sedan över eld och vatten för henne (inte helt bra för min egen hälsa, tyvärr). Nuvarande pållan var mer en "det här var en rolig häst jag kommer ha skoj med" och nu älskar jag henne oavsett.

Det är svårt att veta om wow infinner sig senare eller inte alls. Jag brukar ha svårt att fästa mig vid hästar jag rider, men sen finns det dom där jag aldrig glömmer, oavsett om jag avskydde dom från början eller ej (ja, jag var yngre då, han var en hemskt ouppfostrad ponny jag blev tvingad att rida för jag var minst av personalen och till slut älskade jag honom och saknar honom fortfarande).

/Lavinia

Eftersom jag är totalt känslostyrd måste det klicka. Efter Geysir insåg jag att jag ändå vill fortsätta med hästar, det kan aldrig bli lika, men när jag satt upp på Adall från Sohlhem visste jag att jag var hemma. Han var sjätte hästen jag provade och jag hade börjat tro att jag kanske inte skulle träffa en ny kompis, men så många omständigheter så det inte kan vara en slump förde oss samman.
Så nu bor han hos oss, och han håller på att laga mitt trasiga hjärta <3

Dom gånger jag känt wow på provridningen så har det inte kännts lika bra hemma sen. Dom gånger det kännts som ett tveksamt ja så har det kännts bättre hemma. Det är min erfarenhet.

Jag har precis hittat HÄSTEN och hämtade hem honom förra veckan, men delger gärna hur jag har tänkt vid provridningar.
Jag har provridit uppemot 15 hästar de senaste 6 månaderna, de flesta 3-5 år men ett par äldre 10-12 år.
Jag går väldigt mycket på känsla och kommunikations"klick", känner jag att hästen slappnar av med mig och är intresserad av att kommunicera?
Framförallt när jag ridit 3-4 årngar har just den biten ju varit extra viktigt då man inte kan rida så mycket.

Två har jag hoppat av redan efter skritt för att de inte har känts "trevliga", jag är sökte en känslig häst så det är inte den biten som oroade mig i de fallen utan att de inte kändes justa och jag fick en känsla av att de inte var intresserade av att samarbeta.

Jag brukar inte "jobba" hästarna så mycket på provridningen utan träffar hästen, lyssnar allt som försäljaren säger medans jag snackar in mig med o tar lite på hästen ser hur den är att pyssla, göra iordning, hur den verkar när den rids/leds upp till ridbana/ridhus etc.
3-pringar har jag bara bett att få se i lina innan jag hoppat upp, vill inte att de rids o blir "trötta" innan.

De äldre rids oftast av försäljaren först, tittar då mest att den rör sig rent vid första anblicken (5 stycken har varit orena redan här, och 3 har inte gått igenom besiktning när vi kommit så långt så jag är lite kinkig...) jag tar det lugnt o känner av hur den svarar på kommunikation, låter den tänka framåt och rider runt mjukt o lugnt.
Efter att vi bekantat oss provar jag att se lite hur den svarar på att flytta för skänkel, hur den jobbar på böjt spår, absolut ingen avancerad dressyrridning utan mer hur den svarar, om den verkar fräsch och trevligt riden, om den är rak, skjuter ut någon bog, enkelt fattar galopp och gör fina övergångar etc om den tar för sig med båda bak o höjer upp manken eller gärna går på bogarna etc
När jag tittar på så unga hästar som jag har gjort söker jag mer en potential och vilja till samarbete, en nyfikenhet, och att jag gillar typen och kan "se" hur hästen kan utvecklas.
Min erfarenhet är att ofta kommer wow-känslan efter andra provridningen, vid första kan jag bli osäker o gilla hästen väldigt mycket men den kanske inte visar så mycket framåtanda eller inte är inom min "mall", då har jag provridit igen, bara grunden/potentialen finns där kan man ju ändra rätt mycket på en hästs ridbarhet.

Jag tror att man måste skaffa sitt eget system, det ska ju vara en häst som passar en som man känner att man vill leva tillsammans med i många år framöver. För mig är individen det allra viktigaste, sedan får det såklart gärna vara inom mallen vad man tänkt ha den till!

De gånger jag fått WOW-känsla så har det varit på hästar som varit proffsridna och i en alldeles för dyr prisklass.
Jag tycker inte det behöver kännas wow, och jag har som sagt inte köpt någon häst som det känts wow med, utan det jag känt på provridningen är att det är en trevlig häst som jag vill jobba med. Wow kommer med arbete och en häst som är relativt oriden och är wow känns för mig som ett stort frågetecken, för som någon innan skrev så kanske wow inte är så jäkla wow när man kommer hem för då kanske wow byts ut mot monster eller latoxe.

Det beror väl på vad för häst du letar efter. En foderhäst, ska de vara ett år då eller? Isf gäller det ju att hitta en häst som är kul att rida o sjysst med det du vill göra. För att få en wow känsla krävs det kanske lite mer. Ex om man letar mer färdig tävlingshäst.
Jag letade unghäst och fick ju kolla på annat än ridkänslan den gav för dagen. Sen finns det säkert unga där man får en bättre känsla, men det är ju lättare med en välriden och välskolad häst.

Jag har inte känt "wow" när jag provridit någon av mina hästar. Däremot har jag känt att "den här hästen känner jag mig trygg på och vi kan nog funka ihop" och det är vad jag letar efter, och det har blivit bra.
Ridskolehästar (som är min erfarenhet av att rida hästar flera gånger utan att äga dem) har jag ofta ändrat åsikt om efterhand, så jag tror heller inte det är nödvändigt med "wow" första gången man rider... för mig i alla fall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
682
Senast: miumiu
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag miste min häst akut för 2 mån sen. Världens snällaste, finaste och gulligaste kompis sedan 10 år tillbaka.Så älskad.Så saknad.❤️...
Svar
9
· Visningar
877
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras