Hur viktig är kontakten med andra hästar?

T

Thes69

Det finns tre hästar i vårt stall, de två andra går tillsammans i hagen och har boxarna bredvid varandra. Vår går i egen hage och har boxen på andra sidan stallgången.
Jag ser ju de två som går i samma hage stå och klia varann osv, den kontakten får ju inte vår, mer än med oss då när vi pysslar om henne.
I vintras var hagarna "vägg i vägg", bara en tråd emellan så då kunde de nå varandra över tråden, men nu är det en smal hage emellan men de ser varann fortfarande.
Verkar inte som om hon lider av att gå själv, men det skulle vara intressant att höra era åsikter.

Anledningen till att vi har olika hagar är dels att vår är lättfödd och de andra går på kraftigt bete, dels att en av de andra hästarna är en stor valack och han visade lite för stort intresse för vår ponny ;) när vi testade att ha dem ihop i höstas. Nu kanske det problemet skulle funka, när de vant sig vid varann mera, då var de helt nya för varann.
Men jag tycker det känns skönt att slippa ha betesreducerare på vår ponny, men närkontakten med andra hästar är kanske viktigare? Iofs ska hon ha betesreducerare på sig om hon går ihop med dom andra så blir det ju svårare att vara "social" ??

Sv: Hur viktig är kontakten med andra hästar?

Hästen är ju ett flockdjur, så det säger väl sig självt att närkontakt med artfränder är mycket viktigt :cool:
Att det sedan börjat skrivas regler om hur ensam en häst ska få vara säger väl ytterligare en del.

Personligen anser jag att hästar ska få gå i väl fungerande flockar, då mår de bäst. Med ett ytterst fåtal som undantag.

Att låta hästen gå ensam av bekvämlighet anser jag är uteslutet.
Se till att fixa sällskap som passar hästen, både vad gäller matintag och övrig samvaro.

Det där låter ju fint men om nu TS inte har råd att ha 2 hästar eller brist på tid för det vad gör TS då? skjuter hästen? Det är inte alltid det går att fixa perfekt även om man skulle önska det.
Min stackars häst har stått ensam i stallet sedan februari och i egen hage med sikt till andra hästar sedan i april. Det är inte optimalt men då hästen är skadad får hon inte gå i stor hage för tillfället och stallkompis får hon efter sommaren. Förhoppningsvis får hon hagkompis nästa vecka även om jag inte är för possitiv om den utvecklingen (senskada).

Det är väl ganska stor skillnad på vad man gör med eller utsätter en skadad häst för. Naturligtvis kan en skada göra att hästen måste hållas på "otrevligt vis", jag fick tex ha min 1,5-åring på boxvila dygnet runt i 9 dagar... :(

Men vad jag förstår så är TS häst frisk.

Att skylla på att man inte har råd att köpa två hästar håller inte. Jag har heller inte råd att äga en hel hästflock, därför har vi letat länge och väl tills vi hittat ett stall som kan erbjuda bra förutsättningar med flock, rätt typ av bete/hagar osv.
Det är inte konstigare än så.

Det är ingen rättighet att ha häst, och jag anser inte att man ska hålla en häst under onaturliga förhållanden i onödan, bara för att man vill ha häst trots att man inte kan ordna en lämplig stallplats.
Det finns massor av folk med hästar som behöver gå på magert bete, stalla in hästen där, typ.

Ja men hur löser TS detta? Det finns 3 hästar i stallet varav det låter som en än betäckande valack. En munkorg på stoet och in i den hagen är inte så lämplilgt. Hur ser stallsituationen ut där TS bor? På många ställen så finns det inte så mycket att välja på och övriga stall kanske är totala katastrofer (tex dålig luft, utevistelse ca 6 h/dygn, smågrushagar ensamma osv). Jag tror nog TS vill göra så bra h*n bara kan för sin häst och då får man kanske ta för givet att TS valt det i nuläget bästa stallet. Resultatet av det du skriver är att TS måste sälja och med tanke på hur svårt det är att sälja så får TS altså skjuta hästen trots att h*n uppfyller lagstiftningen.

Bekvämlighet?? Det var det dummaste jag hört...

Tack för ditt stöd!

Stallet har bara tre boxplatser och det är på vår egen gård, så byta stall el skaffa en häst till är ingen lösning och det handlar varken om bekvämlighet el pengar som skuggi verkan antyda. Innan valacken kom gick vår ponny ihop med det andra stoet, men hon fick då gå med munkorg. Men eftersom vi inte vill riskera att valacken skadar henne eftersom han är stor och hon ponny så har vi valt att ha henne i egen hage. Ibland släpper vi in stoet till henne, men tycker inte att de bryr sig så mycket om varann utan vår ponny går gärna iväg för att beta för sig själv. Känns som om hon är en liten "ensamvarg" och verkar inte alls stressad av att gå själv och hon ser ju de andra hästarna och de rids ihop till och från. Eftersom det är svårt att ha alla tre i samma hage så blir det ju alltid en som får gå själv hur man än gör och eftersom de andra två hästarna har samma ägare är det ju svårt för oss att säga att stoet ska gå med vår :(

Senast ändrad av en moderator:

Får det plats fler hästar i ditt stall? Det bästa vore väl att få in någon som kan gå med din häst, om det finns tillräckligt med utrymme vill säga.

Man vill ju inte att sin lättfödda häst ska gå på värsta betet och dessutom kanske nån försöker betäcka henne. Det blir ett dilemma, då det är så viktigt med artfränder. Flockdjur som de är.

Edit: Missade ditt sista inlägg. Du känner ju henne bäst och hon är ju van att gå själv så om hon inte far illa är det nog bättre att hon fortsätter med det än går med de två andra.

Senast ändrad:

Om det är ert eget stall förstår jag inte varför ni hyr in hästar som inte kan gå med er häst? Det är väl ett enkelt krav kan man tycka.

Du gav oss viss information och bad om våra åsikter, du fick min.

Jag vill hålla med Skuggi i sakfrågan. En häst mår bäst av att umgås i flock med andra hästar.

Förstår att det ibland är svårt att fixa det så bra som möjligt, och jag vet ju inte hur det funkar i ert stall TS. Så den biten kommenterar jag inte.

Hästen är ju ett flockdjur, så det säger väl sig självt att närkontakt med artfränder är mycket viktigt :cool:
Att det sedan börjat skrivas regler om hur ensam en häst ska få vara säger väl ytterligare en del.

Personligen anser jag att hästar ska få gå i väl fungerande flockar, då mår de bäst. Med ett ytterst fåtal som undantag.

Att låta hästen gå ensam av bekvämlighet anser jag är uteslutet.
Se till att fixa sällskap som passar hästen, både vad gäller matintag och övrig samvaro.

:bow::bow::bow:

Jag har svårt att förstå varför någon skulle tycka det var mer bekvämt att ha sin häst stående själv. Sen är det kanske inte så lätt alltid att hitta en häst som funkar, då det bara är tre platser. Beror kanske på vart i Sverige man bor, på vissa platser krullar det av hästar och på andra ställen är det mer dött.
Jag skulle absolut försöka få att alla tre kunde gå tillsammans. Men har man en lättfödd häst och en som inte är det, redan där blir det ju oftast svårt. Har man hästarna inne på nätterna så kan de ju funka, lr betesreducerare, fast jag gillar inte riktigt dessa. daglig motion är ju annars en jätteviktig del för lättfödda hästar och se till att de inte får alltför energirikt foder.

Jag personligen tror att det är trevligare för hästen att gå själv än att behöva gå med betesreducerare och en betäckande valack. Kan ni inte byta box så hästen har en annan häst bredvid sig när den står inne?

Vi har inte inhyrda hästar, stallet ägs ihop med de andra hästarnas ägare och att hästarna inte funkade ihop visste vi ju givetvis inte när han köptes. När vi köpte vår ponny fanns en annan valack i stallet och de gick bra ihop så läget har ju ändrats efter att vi köpte vår häst och det är tyvärr inget vi kunnat påverka.

Vi har inte inhyrda hästar, stallet ägs ihop med de andra hästarnas ägare och att hästarna inte funkade ihop visste vi ju givetvis inte när han köptes. När vi köpte vår ponny fanns en annan valack i stallet och de gick bra ihop så läget har ju ändrats efter att vi köpte vår häst och det är tyvärr inget vi kunnat påverka.

Klart att det sociala livet för hästarna är viktigt:laugh: förstog inte riktigt, vad är det för problem mellan hästarna??

Det är lägre i tak i vår box och de andra är storhästar så den lösningen går tyvärr inte.

Valacken vill gärna betäcka vår ponny :(

Klart att det är viktigt med kontakt med andra hästar.
Men huvudsaken att din häst trivs och mår bra och det
verkar hon ju göra. :)

så långt har jag inte ens tänkt... min är väldigt lättfödd (läs tjock) och sen är det två hästar en som skulle behöva äta hur mycket som helst och en som är mer "normal". Min är ranghög och skulle jag dra på munkorg antar jag att dom andra två skulle passa på att spöa honom när han inte kan upprätthålla ordningen. Jag funderar på att göra en hage i hagen eller bredvid iallafall en del av tiden dom andra betar - känner att det är det enda alternativet:angel:

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 566
Senast: Stereo
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 113
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur