Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Miriam

Trådstartare
Har har för 2 veckor sen fått ett sto av en ägare som inte ta hand om henne. Men idag såg jag att hon gick hela tid runt i hagen i en liten cirkel. Jag tog in henne sen och då såg jag att där mjölken kommer ut var typ "svullen" och man kunde mjölkar henne! Hon är väldigt tjock men hos förra ägaren var hon bara i en hage med massa andra hästar utan att får motion. I hagen är hon väldig sur och sparka om de andra kommer för nära henne. Är det normalt? Vad ska jag göra? Kan ett sto håller på så ändå om hon inte inväntar ett föl?

Väldig tacksam för svar!
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Det går inte att svara på om ditt sto väntar föl. Det du kan göra är att be en veterinär undersöka henne. Då får du svar direkt. :)
Lycka till!
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Det är inte så att hon har ett föl redan och det är därför hon mjölkar? Det hela låter lite konstigt. Håller med - ut med en veterinär direkt och få henne undersökt. Skulle där vara föl behöver man veta så man kan vaka över henne när det är dags.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Hon har haft föl innan men det var för några år sen. Hur går det till när en veterinär kolla om ett sto är dräktig? Mitt sto håller bara på så på kvällen. Annars så brukar hon stå lite utanför de andra hästarna.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Mjölk kan dom ha utan att vara dräktiga, feta kan dom vara utan att vara dräktiga.
Kanske insekterna stör så hon går runt.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Efter betäckning kollar man med ultaljud, man för in handen i hästen och gör det direkt mot livmodern. När det gäller hästar där det närmar sig fölning, som borde vara fallet här om hästen är dräktig, så går man bara in med handen och känner om det finns något. En häst kan ha mjölk även om den inte är dräktig i synnerhet om den haft föl tidigare. Fetma och agrisivitet är inga direkta teckan på dräktighet.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Jag tycker absolut att du ska låta en vet. kolla henne, hon kan vara dräktig och redo för fölning, men det kan också vara så att det bara handlar om fetma och sådan mjölk som ston som haft föl tidigare kan ha.

Ston som ska föla vandrar ofta omkring, kan hålla på i flera dygn.

Men kolla henne!
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Vad gör man mot fetma? Kan hon få några skador?
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Bantar hästen.
Ja hästen kan få exempelvis fång och belastningsskador.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Samma som med människor, reglerat intag av föda och motion. Exakt vad beror på hästen.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Hej!

Idag har veterinären kollat på henne. Tyvärr kunde han inte avgöra om hon är dräktig elr inte för att hon är rätt så liten och han kom inte riktig in.

På dagen så går hon inte i en cirkel. Imorse vid 4 gick hon runt och runt. Veterinären sa att hon kanske är stressad men kan en häst bara vara stressad på kvällen-morgonen? På dagen går hon i samma hage med samma hästar som på natten. Någon som har förslag vad jag ska göra?
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Sätt dig ner och stirra på stoet en timme och se om du ser några fosterrörelser? Alternativt stå och krama buken på henne och se om du känner några rörelser.
Vissa kan man varken se eller känna något på sent i en dräktighet, så det är inget säkert sätt. Men får/ser du en rejäl spark vet du iaf ATT hon är dräktig.
Värt ett försök iaf? :)

Är bäckenbanden slappa? (behöver heller inte indikera något egentligen, vissa släpper inte innan precis före fölningen, och vissa kan man inte känna att de släppt på) Tror även det ska finnas ett blodprov man kan beställa hem som mäter hormoner, men hur sent i dräktigheten den ger ett trovärdigt resultat vet jag inte, prova googla på graviditetstest för hästar!
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Är det inte enklare att fråga den du fick hästen av om det finns en möjlighet att hon kan vara dräktig?
Att hon går runt runt på morgon o kväll kan ju bero på insekter.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

HUR liten är hästen om vet inte kunde göra en rektal undersökning?

Lyssnade inte denne efter fosterrörelser?:o
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Tack! Det ska jag göra. Min tränare kollade på henne och hon sa att hon är tjock där fölet brukar ligga i slutet av dräktigheten. När man ska kolla om fostret rör sig ser man det så tydlig? Men ska prova det!:)

Det med graviditetstest låter smart. Ska kolla om jag hitta någon som man kan köpa det hos.

Hennes förra ägare tog inte hand om henne alls, så han har nog inte så mycket koll.
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Hon är en stor shettis( liten B ponny ).

Nej det gjorde han inte. Han förde in typ halva armen i henne men sa att han inte kommer in riktig för hon är så liten. För de undersökningen som inte hjälpte mig någonting betalade jag över tusen kr!
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Men lyssnade inte veterinären på hästen? Kände på utsidan?
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Fosterrörelser kan variera kraftigt, mitt sto kunde man känna små sparkar på ganska ofta mellan månad 5-9 om man placerade handen mellan juvret och naveln på stoet och väntade ett tag.
Därefter avtog det, men istället kunde man om man hade lite is i magen och väntade tillräcklig länge se sparkar högre upp på sidorna på stoets mage. (alltså nedre delen av magen sett från sidan, och inte bara sparkar under magen)
En gång for fölungen runt så mycket att hela mammahäst gungade med i rörelserna (hon stod och halvsov, helt tillfreds). Många brukar kunna se någon spark i virveln på stoet, men där kickade aldrig min unge.

Och vissa ston går hela dräktigheten utan att ägaren nånsin ser eller känner rörelser, så det är ju inte helt lätt heller. :)
 
Sv: Hur vet om ett sto väntar på ett föl?

Veterinären gjorde ingenting sånt!

Tack det ska jag prova:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 292
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 491
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 043
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 503
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp