Hur vet man vilken ras som är den "rätta"?

Aliide

Trådstartare
Kommer nu förmodligen skriva ett rätt förvirrat inlägg. Jag vet i huvudet vad jag undrar men har svårt att få ut det i ord och text :crazy:

Hur vet ni att det är den rätta rasen? Jag vill själv ha hund Nr.2 och har två olika raser i mitt huvud. Så svårt att bestämma mig! Jag tänker på det hela dagarna. Nu har jag iofs träffat 3 stycken av den ena rasen. Oootroligt söta, arbetsvilliga och helt gudomliga. Men jag känner mig så osäker.

Det jag söker är; otroligt mycket arbetsvilja och motor, följsamhet, något förarvek, stabil, ingen konstig päls som kräver trimning osv. Om jag flyttar härifrån (vilket jag förmodligen gör) så ska jag även testa på Skydd med ett bra gäng i Göteborg. Alltså inget "buskskydd". Då räcker inte ena rasen till. Men sen finns även rädslan att misslyckas. Jag är rädd att få en likadan individ som jag redan har. Med en hel del rädslor osv.

Hur vet man att rasen är rätt? I min sits så kanske rasen jag har är bra, men individen brister.

Hur vet ni att det är rasen ni har som utspeglar RASEN och inte individen?

Gud vad svårt jag har att förklara :(

Raserna jag står mellan är Kelpie och Belgisk Vallhund/Malle. Ska jag ha en Kelpie så ska jag hitta en kull där föräldradjuren är MYCKET arbetsvilliga. Om det blir Malle så ska jag noga leta efter kullar där föräldradjuren har stor tillgänglighet.

Sv: Hur vet man vilken ras som är den "rätta"?

du vet vad jag tycker ;)

men innan hund nr 2 kommer kan det vara en idé att låta nr 1 bli lite äldre och mer problemfri först. visst kan det vara tråkigt när den första inte uppfyller alla ens förväntningar, men han är ju inte så gammal att han är färdig ännu. vänta och se hur han utvecklar sig först.

Jag känner igen mig, jag är lite i samma situation som du. Jag vet att det finns bra individer i min ras, men det är alldeles för svårt att hitta, därför kommer jag att välja en annan ras nästa gång. Funderar också på kelpie. Bv/terv finns också med i funderingarna (malle är för mycket för mig, är inte intresserad av skydd heller) men jag gillar inte den stora jaktlusten som belgarna har.

Blir det kelpie för mig kommer jag att kolla på stabilitet och koncentrationsförmåga. Belgare skulle jag precis som du kolla tillgängligheten.

Jag har gjort bedömningen att rasen jag har nu inte passar mig (längre) efter att noga ha iakttagit andra hundar och pratat med andra ägare till samma ras. Även om min tik inte är någon bra representant av rasen, så finns det inte så många som är så pass mycket bättre heller, att jag skulle vilja köpa en. Jag har endast träffat två som jag skulle kunnat tänka mig, därför letar jag en hund med mer motor i. Jag ser det som så, att de raser jag kollat på nu har liknande nackdelar som min nuvarande ras, men större fördelar…!

Även om din nuvarande hund är ung(?) tycker jag att det är bra att du börjat fundera på nästa ras, det tar ju ett par år att sätta sig in tillräckligt i den ras man vill ha.

För att veta om det är rastypiskt eller ej så ska man träffa många hundar från olika uppfödare med olika slags ägare. Om jag bara träffar hundar från uppfödare X med samma slags förare så blir det en rätt så ensidig bild. Man kan så klart inte träffa alla hundar, så nästa steg blir att se hur det faktiskt går på prov. Vart brister det? För Labrador har vi ju den stora fördelen att vi har jaktprov. Något som enligt mig säger så mycket mer om en hund än vad man får ut av bruksproven.

Jaktproven ger snabbt en överblick om hur apporteringsvilliga och samarbetsvilliga hundarna är. Vill den inte jobba alls, går den ur handen, stress, etc etc. Det går liksom inte att dölja på ett jaktprov. Säg nu att Retrieverdoktorn lyckas med vilken hund som helst, men det är ju lätt att se vilka hundar han äger...

Med brukshund så är det snarare hur de fått hunden dit den är och inte resultatet. Hur mycket tid har de fått lägga ned på att få sina meriter? Spårar de 6 dagar i veckan för att få hunden att spåra och har de suttit 5 pers på den för att få den att lyda? Hur duktig är föraren? Är det Kalle som kör upp sin 5:e hund till SM så är det kanske svårt att jämföra...

Så träffa många vanliga hundägare och hör vad de har att säga om sina hundar. Hundägare är ofta mycket mer "ärliga" än uppfödare och de kan också tänka sig att prata om hundarnas negativa sidor.

Hundar som är SM-ämne är kanske inte alltid den lättaste hunden för en grön hundägare. Även om man drömmer om att nå dit, så lovar jag att det finns mycker mer hinder på vägen än en hund som inte har kapacitet för SM. Det är mycket att träna och tänka på och väldigt mycket att lära. (Nu tog jag bara SM som ett exempel för att jag tycker att det är lätt att förstå ;))

Bara att lära sig alla moment och ta dig upp i klasserna kommer att vara en utmaning i sig första gången man gör det. Att tävla skydd innebär 50-11 moment till. Sen är det bra att figga en hel del själv för att förstå hur man ska lägga upp träningen redan från det de är valpar för att inte göra fel. Antar att stadga är lika viktigt inom skyddet som inom jakten. Det gäller att man inte tillåtit något och tränat in ett visst beteende som sen är helt hopplöst att träna bort.

Själv har jag suttit som sekreterare på oräkneliga jaktoriv och efter ett tag så lär man sig även att känna igen typerna från olika uppfödare etc. Jag har även hunnit med en 2-3 hundar under samma förare eftersom att jag gjort det under så lång tid :) På bruksprov är det så klart intressant vad som sker på planen. Men det är bra mycket roligare att se hur hundarna beter sig när de kliver ur bilen, när går på parkeringen, värmer upp etc etc. Det säger nästan mer om hunden...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 992
Senast: Åsa A
·
Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Hundavel & Ras Jag postade en rasväljartråd för nån vecka sedan där jag från början var nyfiken på Malle. Efter den tråden har jag/vi vänt blicken mot...
2
Svar
39
· Visningar
3 617
Senast: AraSlei
·
Hundavel & Ras Vill ha hund inom ett år! Och är så otroligt valpsugen! Dreglar efter varje hund jag ser på gatorna.. Men har beslutsångest gällande...
Svar
14
· Visningar
1 872
Senast: Lejonelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama