Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns en grupp på FB som heter #dagenskelfie där folk lägger upp bilder på sina kelpies och vad de hittar på. Där får men en inblick i hur det är att leva med kelpie.
Vi har tänkt oss en valp om 2 år ca. Så då borde jag väl hitta lämplig kennel nu tänker jag?
Angående skottet så är det inget jag skulle reagerat på.Drar igång denna gamla tråd då det känns lite onödigt att starta en ny enbart pga mina frågor.
Jag tänkte höra lite hur ni tänker kring att köpa en kelpie från rena vallnings alternativt blandade linjer trots att den primära sysselsättningen för hunden blir lydnad/bruks? Onödigt och varför då kanske en kan fråga sig, men säg att anledningen är t.ex. god kontakt med/nära till uppfödaren.
Skulle vilja veta lite mer ingående hur ni upplever skillnaderna mellan rena vallnings-, bland- samt brukslinjer. Är de så stora att en gör sig själv en otjänst genom att köpa "fel"?
Angående skott, en individ i en kull får 3:a på MH, resten av syskonen får 1: or och 2: or, föräldrarna till kullen 1:a eller 2:a. Ok att använda syskonen i avel eller ej?
Anropar @MigoDrar igång denna gamla tråd då det känns lite onödigt att starta en ny enbart pga mina frågor.
Jag tänkte höra lite hur ni tänker kring att köpa en kelpie från rena vallnings alternativt blandade linjer trots att den primära sysselsättningen för hunden blir lydnad/bruks? Onödigt och varför då kanske en kan fråga sig, men säg att anledningen är t.ex. god kontakt med/nära till uppfödaren.
Skulle vilja veta lite mer ingående hur ni upplever skillnaderna mellan rena vallnings-, bland- samt brukslinjer. Är de så stora att en gör sig själv en otjänst genom att köpa "fel"?
Angående skott, en individ i en kull får 3:a på MH, resten av syskonen får 1: or och 2: or, föräldrarna till kullen 1:a eller 2:a. Ok att använda syskonen i avel eller ej?
Angående skottet så är det inget jag skulle reagerat på.
Den röda tråden är viktigare än en liten avvikare.
3 anser även många som godkänt.
En australisk kelpie torde inte vara så hårt vallningsavlad att den mår dåligt av att jobba med annat. Se bara upp så att den inte är avlad på vallning på bekostnad av annat som kan vara viktigt för en brukshund (avreaktion, lek, socialitet, skott).
Angående avla på kullar med varierande reaktioner på skott hade jag personligen velat se hur den kullen växte till sig och hanterade skott på mt där de blir mer belastade. Innan dess JAG tvekat.
Ok! Ja många väljer ju att avla på individer med 3:a på skott. Har märkt att åsikterna verkar gå isär lite inom rasen.
Det förekommer i princip inte alls AK med tillräckligt mycket vallning för att de ska kunna kallas vallare av nån annan än välvilligt inställda rasentusiaster. Inget du behöver bekymra dig om.Kanske en dum fråga men jag vill väl inte ha en vallare om jag inte ska valla?
Det förekommer i princip inte alls AK med tillräckligt mycket vallning för att de ska kunna kallas vallare av nån annan än välvilligt inställda rasentusiaster. Inget du behöver bekymra dig om.
Äh, det var nån som taggade mig i tråden och jag snabbläste i mobilen till första inlägget som handlade om vallning.Just det inlägget är ett par år gammalt.
Se mitt svar ovan; det som AK-folket kallar vallande linjer är ljusår från att vara hundar som kräver/fungerar till faktiskt vallning. Däremot kan de säkert skilja sig från de som uttalat jobbar med bruksarbete.Drar igång denna gamla tråd då det känns lite onödigt att starta en ny enbart pga mina frågor.
Har hunden och dennes släktingar utvärderats genom mh/mt kan man ju börja med att titta där. Om inte, så får man väl fråga och hoppas att man får ärliga svar.
Min högst personliga erfarenhet är att de med vallinjer ofta ligger högt i stress och är störningakänsliga. De bruksavlade (iaf de linjer jag känner till närmare) brukar vara mer välpacketerade på så sätt, utan att för den delen vara tråkiga.