Hur vet man vilka fälgar som passar?

moiran

Trådstartare
Jag ska köpa en uppsättning nya fälgar till mitt släp. Tänkte köpa begagnat om möjligt, men hur sjutton kan man veta vilka fälgar som kan passa? Jag vet att det är fyrahåls Opelfälgar och att däcken som sitter på nuvarande fälgar är 155R13. Är det så enkelt att alla 13" fyrahåls Opelfälgar kommer passa mitt släp?

Sv: Hur vet man vilka fälgar som passar?

det finns vissa sidor där man kan skriva in vad man vill ha o så kommer matchningar upp... ska söka lite o se om jag hittar länkarna...

Enklaste är att ta med reservhjulet till närmast skrot och fråga ifall de har några passande fälgar. Alternativt kolla upp fälgarnas märkning...

Det kan skilja en hel del mellan däck till bil o släp... Det är inte bara bultmönstret som ska passa utan även bla bärigheten!
Kolla upp detta NOGA innan du köper bildäcl till ditt släpp!!! ;) Du vill inte riskera däckexpolsion.. :o

Det kan skilja en hel del mellan däck till bil o släp... Det är inte bara bultmönstret som ska passa utan även bla bärigheten!
Kolla upp detta NOGA innan du köper bildäcl till ditt släpp!!! ;) Du vill inte riskera däckexpolsion.. :o

Det här fastnade på något sätt i min hjärna och jag kom att tänka på det idag när jag var ute och red...

Varför skulle däck på ett släp kräva större bärighet än bildäck? Mitt släp lastas ju inte till mycket högre vikt än vad min bil väger, och det är lika många hjul på släpet som på bilen. Bildäcken borde rimligen utsättas för mer stress i och med att bilen både är stötdämpad och går styra. Eller gäller högre bärighet bara i enkelaxlade släp?

Är det en äldre boggie släp (de nyare har bytt fälg), så passar bla opel kadett samt de gamla golf fälgarna. Tror även det är gamla bmw 3-serien. Vet att det är någon mer men det står helt still i huvudet nu vilka det var.
Det är ingen skillnad i bärigheten på släp fälg kontra bilfälg.
Har man boggie så är det inte heller så "farligt" att köra på vilka däck som. På den tiden vi hade enaxlat var vi dock alltid noga med att det var stålradial däck just för att de är lite starkare.

Är det en äldre boggie släp (de nyare har bytt fälg), så passar bla opel kadett samt de gamla golf fälgarna. Tror även det är gamla bmw 3-serien. Vet att det är någon mer men det står helt still i huvudet nu vilka det var.

Kan det vara mercedesfälgar du tänker på?

Kan det vara mercedesfälgar du tänker på?

Nej, mercedes passar inte på de gamla boggie släpen (se listan i inlägget ovan), men det ringer lite i huvudet att det väl är de som passar på enkelaxlade (vilket pucko kom på att man skall ha olika fälg till enaxlade kontra boggie:crazy:).

Hm, varför hamnade den här tråden under ridning-utrustning? Sedan när har bilsläp med ridningsutrustning att göra? Jag ser inte kopplingen över huvud taget? Ibland händer mycket konstiga saker på buke.

Liknande trådar

Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208
Utrustning Hjälp mig buke! Förra sommaren råkade jag köra på en stor sten och förstöra fälgen (heter det så) på ena hjulet på min transport...
Svar
14
· Visningar
1 349
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka