Hur vet man vad som är bäst för hästen??

Sv: Hur vet man vad som är bäst för hästen??

Nej det är korkat av dig att uttrycka dig så eftersom du aldrig någonsin har befunnit dig i den situationen och därmed vet du inte heller hur du skulle göra, samt är det korkat av dig att antyda att man alltid sätter pengar framför hästens välbefinnande för att man är tävlingsryttare något som du inte heller har den blekaste aning om.

Ja, så då var det ju rätt beslut.
Ett halvårs pris för 5 säkra avklarade år och flera potentiella kvar att njuta av.

Dessutom så tycker jag att det verkar som om välutbildade, resvana och tävlingsvana hästar klarar psykiska påfrestningar bättre än vanliga hobbyhästar.
Jag tänker på hästarna som blev fast i tranporten på båten i flera dagar och ändå inte flippade ur eller tog skada.

Inte_Ung skrev:
Där så blir det svårt.
En svårklasshäst har ju bevisligen presterat något.
Det är mycket investerat i den hästens utbildning.
Blir den frisk, så har man ju omedelbart en välutbildad häst.

Så ja, AlexandraW, det spelar roll att det är en svårklasshäst.

Fast det där kan jag inte förstå? Alltså jag kan förstå hur du resonerar så att du då har en 'färdig' högutbildad häst, och en som (såvida boxvilan har med trauma att göra) hållbarhet etc.

MEN, jag kan inte förstå det där att gränsen för hur mycket man 'utsätter' hästen för skiljer sig beroende på vad det är för häst? (Okej, är det en väldigt gammal häst skulle jag sänka min gräns med under min normalgräns. Men jag skulle aldrig HÖJA gränsen liksom). För mig så är det psykiska lidandet lika stort och lika betydelsefullt oavsett vad det är för häst.

Och nu talar jag alltså inte om hur mycket man väljer att göra eller hur mkt pengar man lägger ner utan hur man bedömmer hur mycket man ska utsätta hästen för i form av psykiskt lidande, och för de individer som mår uppenbart psykiskt dåligt på boxvila.

Min förra unghäst är den absolut bästa häst jag någonsin haft, och den som varit dyrast i inköp (därmed inte sagt hon var dyr) och den jag haft mest förhoppningar på inför framtiden etc. Och jag hade VELAT, gud så jag ville, prova trotsa oddsen och se om vi kunde få henne frisk. Men det skulle inneburit ett liv som jag övht inte kan försvara, så hon for till Trapalanda.

Sen, jag hade valacken på box i sju veckor efter operationen, jag sa ja till operationen etc, trots kass prognos. Helt enkelt för han är en individ som tar boxvila underbart bra. Så som sagt, för mig handlar den här diskussionen om de hästar som INTE tar boxvila bra och mår uppenbart psykiskt dåligt av det (som gammelstoet jag tog bort för hon inte fixade hagvila)

Precis det är det folk ofta glömmer när dom diskuterar, tävlingshästar på den nivån är otroligt resvana och står på box på tävlingar helg efter helg och oftast väldigt stabila mentalt på det viset.
Dom utgår ifrån sina egna hästar som knappt varit hemifrån när dom försöker resonera :smirk:

Rufsan. skrev:
Nej det är korkat av dig att uttrycka dig så eftersom du aldrig någonsin har befunnit dig i den situationen och därmed vet du inte heller hur du skulle göra, samt är det korkat av dig att antyda att man alltid sätter pengar framför hästens välbefinnande för att man är tävlingsryttare något som du inte heller har den blekaste aning om.

Du läser uppenbarligen in mer än jag skriver i det jag skriver.

Jag har INTE antytt att man som tävlingsryttare sätter pengar framför hästens välmående. Jag har skrivit att den dag JAG sätter pengar före välmående (dvs bedömmer hur mkt jag ska utsätta en svårklasshäst för kontra en hobbyhäst) då hoppas JAG att mian anhöriga säger åt MIG att skaffa guldfiskar. Jag har aldrig sagt eller antytt att någon annan, svårklasshästägare eller ej, sätter pengar före välmående. Där har du övertolkat in saker som inte fanns.

Och nej, jag har inte befunnit mig i situationen att jag haft en svårklasshäst jag tagit bort pga av att den skulle behöva lång boxvila för att bli frisk/ha en chans att bli frisk och den uppenbart skulle lida psykiskt av boxvilan. Jag tror inte DU varit där heller? Jag talar inte om hästar som har tråkigt/är rastlösa på boxvila. Jag talar om de som mår psykiskt pest av det och inte på något vis kan 'roas'. Däremot har jag haft ickesvårklasshäst i den situationen.

En sådan häst som du tänker på hittar du knappast på en svårklasstävling för dom hade rivit ner hela uppstallningsområdet ;)

Så ja det spelar roll att det är en svårklasshäst.

Alexandra_W skrev:
MEN, jag kan inte förstå det där att gränsen för hur mycket man 'utsätter' hästen för skiljer sig beroende på vad det är för häst? (Okej, är det en väldigt gammal häst skulle jag sänka min gräns med under min normalgräns. Men jag skulle aldrig HÖJA gränsen liksom). För mig så är det psykiska lidandet lika stort och lika betydelsefullt oavsett vad det är för häst.
Jag höjer inte egentligen gränsen.
Jag sänker den för hästar som kan vara vanskliga att veta om de över huvud taget kommer att kunna prestera även om de inte blivit skadade eller sjuka.
En oprövad unghäst t ex som man inte vet vad det är i alla fall.

Men en färdig svårklasshäst har gått igenom en sådan hård gallring redan, att där vet man ju vad den kan när den är frisk.
Så där gör man allt.
Precis som med din vallak som är speciell för dig.

Alexandra_W skrev:
.

Och nej, jag har inte befunnit mig i situationen att jag haft en svårklasshäst jag tagit bort pga av att den skulle behöva lång boxvila för att bli frisk/ha en chans att bli frisk och den uppenbart skulle lida psykiskt av boxvilan. Jag tror inte DU varit där heller?

Nej som sagt det är klart att min häst inte mådde bra under sin boxvila, vilken häst gör det?? Hade han haft psykiska besvär av att stå på box så länge hade han inte klarat av sitt tävlingsliv heller och aldrig kommit upp i svår klass.
Så nej jag har inte befunnit mig i den sitautionen eftersom min häst lever idag.

Rufsan. skrev:
En sådan häst som du tänker på hittar du knappast på en svårklasstävling för dom hade rivit ner hela uppstallningsområdet ;)

Så ja det spelar roll att det är en svårklasshäst.

Det ligger nog en del i att den skulle riva uppstallningsområdet ja :devil: (Damen som rev stallet var btw fd aktiv travhäst, fast jag har ingen aning hur hon betedde sig då, den där stolinje hade väl inte det bästa rykte direkt, de hade rykte om sig att vara allmänt knepiga i huvudet allihopa och mitt stos mor var helt ärligt BÄNG, stoets enda avkomma var RIKTIGT bäng. Min dam var det gyllene undantaget, om man bortser från grav klustrofobi och arbetsnarkomani in absurdum då) Men då är vi egentligen överens halvvägs. Jag har som sagt inga problem att ställa de individer som klarar det bra på box. Och det kan ligga mycket i att svårklasshästarna klarar det, utan undantag. Helt enkelt för de inte blivit svårklasshästar annars, avsett kapacitet

Inte_Ung skrev:
Jag höjer inte egentligen gränsen.
Jag sänker den för hästar som kan vara vanskliga att veta om de över huvud taget kommer att kunna prestera även om de inte blivit skadade eller sjuka.
En oprövad unghäst t ex som man inte vet vad det är i alla fall.

Men en färdig svårklasshäst har gått igenom en sådan hård gallring redan, att där vet man ju vad den kan när den är frisk.
Så där gör man allt.
Precis som med din vallak som är speciell för dig.

Fast då är ju det som skiljer sig var man sätter gränsen? Jag kan ju utan problem ta att de blir uttråkade och rastlösa (jag skulle bli oroad om de INTE blev det *s*), men jag kan inte ta att de mår psykiskt väldigt dåligt. T ex som kblstoet som förutom att försöka riva boxen (och lyckas ganska bra) blev otroligt sönderstressad och dessutom aggresiv. Nu är ju tack och lov de ganska sällsynta de exemplaren, och som Rufsan påpekade, blir (nog) inte svårklasshästar. Men där spelar värdet (om vi skiter i just begreppet svårklasshäst då) ingen roll för mig utan enbart individen.

Valacken är ju underbar att ha på boxvila, han tar det med jämnmod och håller sig hyfsat i schack. Han hittar på en massa ofog och bus, men är lugn. Däremot blri han ju VANSINNIGT uttråkad och skulle ju mycket hellre gå ut (och försöker ideligen övertyga mig om att han ska släppas ut) men han mår inte uppenbart psykist dåligt (även om han såklart skulle må psykiskt bättre ute) och där är det helt okej. Dvs jag kräver ju inte att de ska må som prinsar, men just de där som verkligen mår pest.

Jag vet ärligt talat inte vad fan jag skulle göra om unghästen åkte på boxvila nu. Hon har ju börjat boxvandra på nätterna (eller snarare tidiga mornar tror jag) bara av att stå inne 10 - 12 h per natt och gå i hagen dagtid (precis som hon alltid gjort) men utan att få 'jobbas'. Kanske skulle hon funka i utebox/boxhage, men skulle hon få boxvila och oavsett vad jag försökte hålla på att boxvandra och det handlade om en lång boxvila så =/

alpha skrev:
Ja, om hästen led av boxvilan hade det varit rätt att ta bort den. Vissa hästar accepterar boxvila. Andra är väldigt olyckliga och då bör man inte utsätta dem för det.

Man kan alltid aktivera en häst i boxvila. Dessutom som många skriver här på forumet att djur inte har tdisuppfattning.

Hur skall man göra då om en häst blir olycklig av att stå i box i en vecka??

Vad bra, då kanske du kan tipsa Alexandra om hur hon aktiverar sin häst som inte accepterar boxvila!!

alpha skrev:
Vad bra, då kanske du kan tipsa Alexandra om hur hon aktiverar sin häst som inte accepterar boxvila!!

Hästen är i himlen sedan flera år, men jag tar ändå tacksamt emot tipsen. med tanke på att hon inte ens fixade hagvila, så :devil:

Jag tänkte på din andra tråd som ligger ute nu, med unga damen som börjat boxvandra...
Fast så illa vet jag att det inte är med din häst - jag menar så ILLA att hästen verkligen lider. Men jag kunde inte låta bli att jävlas med olgaklara.

alpha skrev:
Jag tänkte på din andra tråd som ligger ute nu, med unga damen som börjat boxvandra...
Fast så illa vet jag att det inte är med din häst - jag menar så ILLA att hästen verkligen lider. Men jag kunde inte låta bli att jävlas med olgaklara.

Fast unghästen räknar jag inte till kategorin 'hopplös på boxvila' - än iaf. Jag har ju inte provat att ge henne leksaker och 'jox' t ex, det kanske skulle funka. Eller inte. Men där har jag faktiskt inte provat.

Kallblodsdamen däremot provade jag ALLT (inkl droger)

Jag syftade ju främst på om min häst hade haft samma prognos som trådskrivarens häst, som verkar ha en liten chans efter boxvilan och dessutom mår psykiskt dåligt. Vet man däremot som du att hästen troligen klarar sig är det ju en annan sak. Då skulle jag gjort allt för att slippa ta bort den.
Alexandra_W: SPECIELLT en svårklasshäst, det är inte många hästar som går hela vägen och har man själv lyckats ta fram en ger man inte upp den i första taget och kanske låter den stå ut med lite mer...
Men hade den hästen haft samma prognos som den tråden handlar om hade jag nog tänkt över det ordentligt.

Egentligen har du svarat på din egen fråga...utan att veta om det.

Jag kan inte sluta forvanas over de grejer du gor med hastarna, och ditt tankesatt till allting!!
Jag forstar inte hur en hast kan vara tranad LA, men inte startklar?? Hur fungerar det praktiskt?? Om inte hasten ar tillrackligt miljotranad, forsatter man da att koncentrera sej pa skolning uppat i klasserna? En hast som ar trnad LA, maste val vara kapabel att tavla klasser under LA??

Sedan forstar jag inte hur man kan rida ut en hast barbacka, efter att samma hast har vilat i flera manader?? Ar det sa att du har en stor olycksfalls- och dodsforsakring, som du hoppas fa ersattning for....eller ar du helt enkelt vardslos nar det galler ridning och sakerhet??

Jag vill absolut inte vara elak, men jag forstar inte heller hur en person, som ar sa saker pa sitt kunnande, har haft sa stor otur nar det galler hastar?

Jag kan inte sluta forvanas over de grejer du gor med hastarna, och ditt tankesatt till allting!!
Jag forstar inte hur en hast kan vara tranad LA, men inte startklar?? Hur fungerar det praktiskt?? Om inte hasten ar tillrackligt miljotranad, forsatter man da att koncentrera sej pa skolning uppat i klasserna? En hast som ar trnad LA, maste val vara kapabel att tavla klasser under LA??

Inte startklar LA alltså. Men väl klasser därunder. Men för mig är det skillnad på 'tränar LA' och 'tävlar LA'. Innan du blir startklar LA måste du träna LA liksom och han var inte startklar LA utan det var en bit kvar där.

Sedan forstar jag inte hur man kan rida ut en hast barbacka, efter att samma hast har vilat i flera manader?? Ar det sa att du har en stor olycksfalls- och dodsforsakring, som du hoppas fa ersattning for....eller ar du helt enkelt vardslos nar det galler ridning och sakerhet??

Ehhh, nu har du snurrat ihop det alldeles tror jag? Jag rider inte barbacka? Tillägg: Förstod sen att du menade när jag skrittade ut barbacka på gammelstoet innan hon åkte till himlen. Vill du veta det VÄRSTA? ;) Det var i GRIMMA också, och grimskaft (dvs bara en rem att styra med). Innan man förfasar sig så kan man veta att detta var ett 20 år gammalt sto som var otroligt säker. DU kunde bomba bakom henne utan att hon reagerade. Många är de barn som lärt sig rida på henne, och jag minns fortfarande William 2½ år som 'red själv' i paddocken och var strålande glad (han skrittade runt fyrkanten, eller snarare åkte runt fyrkanten).

Jag skulle samma dag jag skrittade henne barbacka kunnat slänga upp min gamla 80-åriga farmor som aldrig ridit och låta dem ge sig ut på en skogstur.

Däremot rider jag t ex aldrig valacken annorlunda, eftersom han är mycket livligare och mer nerv i och kan skygga och skvätta. Men stoet hade jag känt i 8 år och som sagt så var hon det stabilaste du kunde hitta. Och ingen skillnad om hon vilat eller ej.

Jag vill absolut inte vara elak, men jag forstar inte heller hur en person, som ar sa saker pa sitt kunnande, har haft sa stor otur nar det galler hastar?

Tittar du vad jag haft för problem så är det olycksfallsskador. Jag har inte haft en enda utmattnings/uttröttningsskada utom beroende på vad man räknar hasledsinflammationen på valacken på. Där var det ju så att vi kom upp över en gräns (för mycket böjt spår) och hans defekt (som är nedärvd och sen späd ålder) gav sig till känns och upptäcktes. Men annars har jag haft idel sådant som inte går att skydda sig mot - annat än ställa hästarna på box alternativ i liten platt fyrkantshage.

Apropå kunnande, jag har haft många år med nada skador och nada elände med. Hela ponnytiden och början på storhästtiden. UTAN kunnande (dvs av okunnighet så gjorde jag uppenbart fel och vi kan ju tala tyst om hur träningen såg ut), så jag får väl allt på en gång nu. Sen beror det nog mycket på individ med, jmf jag mina spelevinkar idag med ponnyerna eller kallblodsdamen t ex så är de här betydligt livligare i hagen etc, vilket ju snabbt skickar upp risken för hagskador.

Men du får gärna tala om VAD av det elände som drabbat mig (mina hästar) de senaste 6 åren som kunnat undvikas med mer kunskap?

Senast ändrad:

ska amn boxvila en häst så länga skaffa en utebox där hästen kan sticka ut huvudet och på så vis iaf få vara"ute".
Är det säkert att hästen kommer bli bra efter dena vila skulle iaf jag låta hästen få leva.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar