Sv: Hur vet man vad som är bäst för hästen??
Jag kan inte sluta forvanas over de grejer du gor med hastarna, och ditt tankesatt till allting!!
Jag forstar inte hur en hast kan vara tranad LA, men inte startklar?? Hur fungerar det praktiskt?? Om inte hasten ar tillrackligt miljotranad, forsatter man da att koncentrera sej pa skolning uppat i klasserna? En hast som ar trnad LA, maste val vara kapabel att tavla klasser under LA??
Inte startklar LA alltså. Men väl klasser därunder. Men för mig är det skillnad på 'tränar LA' och 'tävlar LA'. Innan du blir startklar LA måste du träna LA liksom och han var inte startklar LA utan det var en bit kvar där.
Sedan forstar jag inte hur man kan rida ut en hast barbacka, efter att samma hast har vilat i flera manader?? Ar det sa att du har en stor olycksfalls- och dodsforsakring, som du hoppas fa ersattning for....eller ar du helt enkelt vardslos nar det galler ridning och sakerhet??
Ehhh, nu har du snurrat ihop det alldeles tror jag? Jag rider inte barbacka? Tillägg: Förstod sen att du menade när jag skrittade ut barbacka på gammelstoet innan hon åkte till himlen. Vill du veta det VÄRSTA?
Det var i GRIMMA också, och grimskaft (dvs bara en rem att styra med). Innan man förfasar sig så kan man veta att detta var ett 20 år gammalt sto som var otroligt säker. DU kunde bomba bakom henne utan att hon reagerade. Många är de barn som lärt sig rida på henne, och jag minns fortfarande William 2½ år som 'red själv' i paddocken och var strålande glad (han skrittade runt fyrkanten, eller snarare åkte runt fyrkanten).
Jag skulle samma dag jag skrittade henne barbacka kunnat slänga upp min gamla 80-åriga farmor som aldrig ridit och låta dem ge sig ut på en skogstur.
Däremot rider jag t ex aldrig valacken annorlunda, eftersom han är mycket livligare och mer nerv i och kan skygga och skvätta. Men stoet hade jag känt i 8 år och som sagt så var hon det stabilaste du kunde hitta. Och ingen skillnad om hon vilat eller ej.
Jag vill absolut inte vara elak, men jag forstar inte heller hur en person, som ar sa saker pa sitt kunnande, har haft sa stor otur nar det galler hastar?
Tittar du vad jag haft för problem så är det olycksfallsskador. Jag har inte haft en enda utmattnings/uttröttningsskada utom beroende på vad man räknar hasledsinflammationen på valacken på. Där var det ju så att vi kom upp över en gräns (för mycket böjt spår) och hans defekt (som är nedärvd och sen späd ålder) gav sig till känns och upptäcktes. Men annars har jag haft idel sådant som inte går att skydda sig mot - annat än ställa hästarna på box alternativ i liten platt fyrkantshage.
Apropå kunnande, jag har haft många år med nada skador och nada elände med. Hela ponnytiden och början på storhästtiden. UTAN kunnande (dvs av okunnighet så gjorde jag uppenbart fel och vi kan ju tala tyst om hur träningen såg ut), så jag får väl allt på en gång nu. Sen beror det nog mycket på individ med, jmf jag mina spelevinkar idag med ponnyerna eller kallblodsdamen t ex så är de här betydligt livligare i hagen etc, vilket ju snabbt skickar upp risken för hagskador.
Men du får gärna tala om VAD av det elände som drabbat mig (mina hästar) de senaste 6 åren som kunnat undvikas med mer kunskap?