Hur vet man vad som är bäst för hästen??

Sv: Hur vet man vad som är bäst för hästen??

Rufsan. skrev:
Jesus det verkar vara lättvindiga beslut :eek: Hade själv min svårklasshäst på boxvila i ett halvår för hovbensfraktur och inte trivdes han där ,skulle jag ta bort honom för det :confused:

Varför var det relevant att påtala att det är en svårklasshäst? För att man ju inte kan ta bort en SVÅRKLASSHÄST för den måste stå på boxvila eller vad?

Alexandra_W skrev:
Det där priset låter HÖGT.

Här kostar exakt samma sak 2000 - 3000 kr (beroende på vikt på hästen)

jag betalade 7000kr när jag nödslaktade min ponny

jag skulle ha tagit bort hästen

Rufsan. skrev:
Jesus det verkar vara lättvindiga beslut :eek: Hade själv min svårklasshäst på boxvila i ett halvår för hovbensfraktur och inte trivdes han där ,skulle jag ta bort honom för det :confused:

Ja, om hästen led av boxvilan hade det varit rätt att ta bort den. Vissa hästar accepterar boxvila. Andra är väldigt olyckliga och då bör man inte utsätta dem för det.

Många hästar klarar av en boxvila utan några som helst problem, hästar är anpasningsbara djur. Dessutom så behöver den ju inte vara inne, jag byggde en box till min häst utanför stallet så han kunne stå där och kolla på allt som hände.

Men man får ju vara beredd att lägga ner lite extra tid och pengar, man kan ju inte bara glömma bort hästen till boxvila är över typ.... :smirk:

Säger nog som Lovisaleonera... jag hade tagit bort... För lång vila och om hon dessutom är halt på alla fyra utan att man är säker till hundra på varför och hästen måtr dåligt av att vila... så jag hade tagt bort...

amkm skrev:
Fast det är väl skillnad på skadorna också,eller hur.
Här har on ju fått en prognos att hästen har 70% chans att bli bättre,och detta upp till ett år efter konvalecenten..Jag förmodar att hästen dessutom redan stått länge eftersom den redan har en misslyckad operation bakom sig..

Men nu var det inte hennes inlägg jag svarade på :smirk:

Alexandra_W skrev:
Varför var det relevant att påtala att det är en svårklasshäst? För att man ju inte kan ta bort en SVÅRKLASSHÄST för den måste stå på boxvila eller vad?

Nej man tar inte bort en svårklasshäst pga hovbensbrott som läker ut om man låter dom vila och dom blir fullt återställda även om det innebär boxvila ett halvår. Jag vet flera stycken som inte orkat vänta ut denna skadan och avlivat dom men då har det varit vanliga hobbyhästar, jag kan nog garantera att dom hade väntat ut dom om dom hade tävlat svår klass :smirk:

Jag hade även väntat ut mitt ingentingklass fullblod om prognosen varit lika god.

Finns väl egentligen inga hästar som mår bra av att stå på box i ett halvår, men det är det halvåret i deras liv och sedan får dom ju leva som vanligt igen.

jag måste hålla med...

men jag hajjar inte vissa personers (orkar inte gå tillbaka å citera en å en, så jag kör ett "snabbsvar") argument...

ena sekunden är ett halvår hav hästens liv sååååå länge å hästen har inget tidsbegrepp osv... å i nästa mening är det "skulle aldrig utsätta min häst för ett halvårs boxvila"...
man får väl anstränga sig! hitta på leksaker i boxen, fodra oftare...
träcka (om man nu får det), bygga liiiten ruta ute så den kan stå ute... utebox? bära in pinnar å sånt å hänga upp i boxen som hästen kan roa sig med... vissa har ju snälla stallkompisar som låter sina hästar stå inne med den skadade hästen (byta av asså.. nån timme här å där)...

sen ok, ett liv är ett liv... men har man en svårklasshäst så har man ju lagt ner bra mkt mer tid å pengar än om man har en sällskapshäst som kan nada...

å som i en annan tråd... jag som har en starthäst, jag e j*t rädd om henne, så ja, hon får stå i en lagom stor paddock nu, å hon ser alla andra hästar å hon funkar asbra själv... visst, hon tyckte det va urkul å racea runt med de andra tanterna, men man va ju LIVRÄDD att benen skulle gå av... å ja, hon kan dö i morron, men jag anser (å det gör nog hon oxå) att hon har det bra mkt bättre nu, även om hon får gå själv, än vad hon hade på banan...

ägarens ansvar är ju att hästen mår bra, å hästarna kan ju inte prata själv eller avgöra själva... så då får vi avgöra åt dem.. å VI får se långsiktigt...
jag skulle kämpa på... nu kan jag inte fulla storyn om just den här hästen i den här tråden, men jag antar å hoppas att ägaren kör med rätt beslut :)
hon/han känner ju sin häst å har kontakt med sin veterinär...

lycka till iaf =) hoppas allt löser sig till det bästa!

och i en massa andra inlägg som förekommer så anklagas tävlingsryttarna för att enbart vilja döma ut sina hästar så fort som möjligt för att få pengar och att dom behandlar dom som tävlingsmaskiner och att alla hobbyryttare lägger ner stor möda för att få hästen frisk :smirk:

Obs! Inte till trådskaparen då.

Senast ändrad av en moderator:

Rufsan. skrev:
Nej man tar inte bort en svårklasshäst pga hovbensbrott som läker ut om man låter dom vila och dom blir fullt återställda även om det innebär boxvila ett halvår. Jag vet flera stycken som inte orkat vänta ut denna skadan och avlivat dom men då har det varit vanliga hobbyhästar, jag kan nog garantera att dom hade väntat ut dom om dom hade tävlat svår klass :smirk:

Jag hade även väntat ut mitt ingentingklass fullblod om prognosen varit lika god.

Finns väl egentligen inga hästar som mår bra av att stå på box i ett halvår, men det är det halvåret i deras liv och sedan får dom ju leva som vanligt igen.

Som jag ande då. För mig så är det dock INGEN skillnad om det är en unghäst med hela livet framför sig, en svårklasshäst eller en avdankad travare (för att ta några exempel). Jag bedömmer likadant. Dvs jag ser till prognosen och hur INDIVIDEN skulle klara/inte klara boxvilan.

Hade du haft en svårklasshäst hade du nog sett till att den klarade boxvilan :smirk:

Messy skrev:
man får väl anstränga sig! hitta på leksaker i boxen, fodra oftare...
träcka (om man nu får det), bygga liiiten ruta ute så den kan stå ute... utebox? bära in pinnar å sånt å hänga upp i boxen som hästen kan roa sig med... vissa har ju snälla stallkompisar som låter sina hästar stå inne med den skadade hästen (byta av asså.. nån timme här å där)...

sen ok, ett liv är ett liv... men har man en svårklasshäst så har man ju lagt ner bra mkt mer tid å pengar än om man har en sällskapshäst som kan nada...

Det är kanske svårt att tro innan man haft en sån häst själv (de är tack och lov inte i majoritet) men det finns hästar som du kan göra alltd et där för utan att det hjälper ett smack. de fixar helt enkelt inte MENTALT att stå på boxvila - det går inte.

Och en svårklasshäst elelr en skogshäst - det gör för mig ingen skillnad.

Och jag är rädd jag lagt ner MER på min otävlade valack som innan T-märkning tränade LA men INTE var startklar, än de flesta gjort på sina svårklasshästar. (Då menar jag inte inköpspriset utan vad man lagt ner sen hästen införskaffades). Men det spelar mig ingen roll i mitt beslut.

Den dag PENGARNA styr över hästens välmående hoppas jag någon av mina närstående ser till att jag börjar med guldfiskar istället!

Alexandra_W skrev:
Och jag är rädd jag lagt ner MER på min otävlade valack som innan T-märkning tränade LA men INTE var startklar, än de flesta gjort på sina svårklasshästar. (Då menar jag inte inköpspriset utan vad man lagt ner sen hästen införskaffades). Men det spelar mig ingen roll i mitt beslut.

Det tror jag knappast att du har gjort, en häst kommer nog inte av sig självt till svår klass utan det läggs ner mängder och mängder med tid och arbete för att nå dit.

Den dag PENGARNA styr över hästens välmående hoppas jag någon av mina närstående ser till att jag börjar med guldfiskar istället!

Av någon besynnerlig anledning så är det alltid just dom som aldrig varit i närheten av att tävla på den nivån som uttrycker sig så här korkat

..................................

När min häst i somras hade lyckats skada sig i hagen på något.. antagligen en gren.. och rispat upp insidorna på bakbenen och skulle stå för det, fick hon stå i en LITEN hage ute.. och jag vet tack vare det att det inte heller funkar eftersom hon då stod på stället och studdsade.. upp och ner, upp och ner.. hon har nu stått inne två dagar och sparkar i boxväggarna.. visst det är klart, hon kanske vänjer sig.. och visst man kan se till att hon står där och äter, eller lägga in "leksaker" men det skulle hon oxå tröttna på.. hon har för mkt spring i benen och alldeles för ung hjärna för det.. och jag vill inte se henne lida. och det är just vad hon gör nu.. Jag får helt enkelt hoppas på att jag i framtiden kan säga till mig själv "jag tog rätt beslut"..

Min häst är ingen dyr häst.. men för mig är hon värd miljoner.. eftersom det är min bästa kompis.
Alla vetrinärkostander och kostnader för dessa dåliga hovar och alla pengar man lagt ut är inget jag får tillbaka.. och jag har oxå funderat på guldfiskar.. men vem kan leva utan hästar?

Och som jag skrev i mitt inlägg så riktade inte jag mitt svar till dig, jag hade oxå tagit bort hästen om jag varit du eftersom det finns såpass liten risk att den kommer bli helt bra.

Det tror jag knappast att du har gjort, en häst kommer nog inte av sig självt till svår klass utan det läggs ner mängder och mängder med tid och arbete för att nå dit.

Jag vet. Och jag har lagt sjukt stora summor på veterinärvård på nämnda valack så jag har kunnat få mer än en färdig svårklasshäst för pengarna. Det jag menade med att för mig spelar det ingen roll vad det är för häst, jag lägger eller lägger inte ner samma insatser och summor och fattar samma beslut ang en lång boxvila t ex oavsett vad hästen har för 'status'

Av någon besynnerlig anledning så är det alltid just dom som aldrig varit i närheten av att tävla på den nivån som uttrycker sig så här korkat

Du menar att det är KORKAT att tycka att jag aldrig tänker sätta pengar framför hästens välmående?

Jag hoppas innerligt att jag missförstod dig nu, annars blir jag räd dpå riktigt och börjar tro på att det faktiskt FINNS folk som ser sina djur som tävlingsmaskiner..

man kan ju plegga hästen.. lite lätt asså... inte droga så den sover ett halvår ;)
sen kan man ju se hur länge det behövs.....

Rufsan. skrev:
Hade själv min svårklasshäst på boxvila i ett halvår för hovbensfraktur och inte trivdes han där ,skulle jag ta bort honom för det :confused:
Där så blir det svårt.
En svårklasshäst har ju bevisligen presterat något.
Det är mycket investerat i den hästens utbildning.
Blir den frisk, så har man ju omedelbart en välutbildad häst.

Så ja, AlexandraW, det spelar roll att det är en svårklasshäst.

Frisk blev han , det stod (nästan)klart redan efter andra röntgen efter 2 månader att han skulle bli helt återställd , det hade läkt bra samt inga pålagringar som hade gått upp i leden. Det var 5 år sedan nu.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar