Sv: Hur vet man vad som är bäst för hästen??
Kiowa_ skrev:
Jo, jag har försökt kolla lite på internet.. och det skulle ju kosta en del.. men huvudsaken för mig är att det går så snabbt som möjligt och att jag kan vara med.. om jag skickar henne till slakt så får man ju lite för henne men kan nog inte vara med, och pengarna är inte det jag bryr mig om..
Det finns slakterier där man får vara med, om man tar bort på de mindre gårdsslakterierna brukar det gå bra att få vara med om man vill.
Jag har dels tagit bort på litet gårdsslakteri, köttet togs tillvara. jag fick 2300 kr för köttet (2001, och en kallblodstravare i överhill, blev 260 kilo kött om jag inte minn fel, levandevikten var ca 600). För ett fullblod blir det dock, elakt uttryckt, inga stora pengar du får. Men du behöver inte betala heller. Jag var med när min gammeltant togs bort på slakteriet, det var ett KRAV för mig.
Sen har jag tagit bort med bult hemma på gården med. Kostade 2500 kr (400 kg tvååring, priset går på vikt på kadavret (dvs samma som levandevikt i precis) och här går gränsen för kostnad vid 400 kg. Nu minns jag inte exakt vad det skulle bli om hon vägt mer men max 4000 kr inkl allt)
Och så har jag tagit bort med bult hemma, och en gång med spruta hemma.
jag kollade även alternativet att ta bort på klinik, men det strök jag SNABBT eftersom de VÄGRADE låta mig vara med. (Det blir dyrare att ta bort på klinik än hemma eftersom först får du betala för avlivningen på klinik, och sen får du betala för hämtningen av kroppen och den kostnaden är samma som det kostar att ta bort hemma. När man tar bort hemma tar de bara betalt för hämtning av kroppen, själva avlivningen är en gratisservice till djurägarna..)
Du kan ta bort hemma med spruta och veterinär med men det KAN gör aatt du får ha kadavret liggandes hemma i dagar i väntan på kadaverbilen. Du får betala för veterinärens avlivning plus hämtningskostnad (samma som om du tar bort med nödslakt/trötjänaravlivning hemma)
De alternativ jag tycker låter som de skulle passa dig bäst är ta bort med bult hemma med kadaverbilen (så de tar med kroppen direkt) eller åka till ett litet gårdsslakteri. Hemma är ju det som är allra smidigast eftersom du slipper åka etc, men det där är helt en smaksak hur man själv känner.
och ang hästen i exemplet - jag hade tagit bort. Det kallblodsstoet jag skrev om som rev boxen på boxvila och mådde mentalt pest. Hon mådde lika mentalt pest på HAGVILA. Hon fick fång och var hagfräsch (dvs inga problem att vara hagpensionär) men kunde inte ridas. Detta var i januari. Veterinären ville vänta 6 månader och se innan ev utdömning. Jag provade hagpensionera henne (hon var 20 år). I april samma år åkte hon till himlen. På mitt beslut (försäkringsbolaget betalade inget eftersom vet ville vänta). Anledningen? Hästen HATADE att bara gå i hagen. Jag trodde (dumt nog) att hon skulle vänja sig, men icke. I slutet på mars började hon bli AGGRESIV och attackera sin hagpolare, hon var också väldigt stressad och grinig mot mig, det kröööööp i henne av rastlöshet. Dagen innan hon åkte så skrittade jag ut barbacka, och trots att hon ömmade förfärligt så sken hela hästen som en sol och öronen framåt som två antenner. Hon var SÅ lycklig att matte ÄNTLIGEN förstått. Där och då försvann det sista lilla tvivlet att jag gjorde rätt som tog bort henne, det var inte ett liv för henne att gå i en hage bara. Och då var detta UTAN månader på box innan..
*kram*