Hur vet man vad som är bäst för hästen??

K

Kiowa_

Att stå stilla i sin box i månader för att eventuellt kunna bli bra eller att somna in på en gång??
Att stå där i sin lilla box och bli galen av rastlöshet.. men att slippa dö?? :confused:
Varför kan de inte prata?!

Sv: Hur vet man vad som är bäst för hästen??

Man är knappast hjälpt av om de kunde prata människospråk eftersom de inte har den begreppsuppfattning som krävs (liksom andra djur, människan har en begreppsuppfattning in i framtiden som andra djur saknar), så den skulle snarare säga 'jag vill inte stå här' men inte i meningen 'jag vill DÖ hellre än att stå här'

Sen, om man ska låta dem stå på boxvila i månader eller låta dem somna är ju ett beslut som är ägarens, och där måste man vara ärlig mot sig själv och sin häst. En del hästar tar även LÅNGA boxvilor med jämnmod (även om de helst såklart skulle vilja gå ut så accepterar de boxvila bra), andra är det mental tortyr för. Och det får man ju ta med i beräkningen. Samt prognosen etc.

Min valack är en sådan som 'tålä även låååång boxvila mycket bra. Visst blir han uttråkad men inte så han verkar fara illa utan mer ås han hittar på bus. Han är också mycket tacksam för 'pyssel' och hyfsa lätt att hålla på glatt humör och sysselsatt. Kallblodsstoet jag hade var det mental tortyr att sätta på boxvila, hon rev stallet och mådde psykiskt PEST.

Så, samma skada, samma konvalescens men jag skulle fattat två HELT olika beslut om framtiden för dem..

Jag utgår från att det gäller en sjuk häst.

Försöker väga in prognosen för att hästen ska få ett bra liv EFTER konvalcensen. Vissa ingrepp hade jag aldrig gjort på någon av mina hästar, oavsett vilken (buköppning, ks-operation t ex). Andra jag haft vet jag inte hade klarat ett brutet ben utan att gå in i depression och haft svårt att fungera som normal häst igen.

Döda hästar lider inte, men det är ett svårt beslut att fatta. Beror mycket på individen och dess behov för ett drägligt liv.

var till hästkliniken i går och fick veta att min häst har en hornpelare.. att hon måste sövas och opereras för att eventuellt kunna bli bra.. hon har stått sedan november, men varit ute under dagarna och är nu så rastlös att hon studdsar i boxen.. och då har hon ändå varit ute om dagarna.. och om hon opereras ska hon stå stilla i boxen i 2 månader till att börja med, om allt går som det ska kan hon eventuellt få ledas ute efter det.. och om allt fortfarande går som det ska kan man eventuellt börja skritta henne om ca 4 månader.. och om allt FORTFARNADE går som det ska kan hon ev. vara fullt ridbar om ca 1 år.. 70% chans att det lyckas..
problemet är att hon är halt på alla fyra benen.. men de kan inte ta reda på om de andra beror på denna hoven förrens den blivit bättre..
Hon är bara 6 år i år och har inte gjort något, pga massa små fel hela tiden.. skadat sig i hagen och så.. riktig oturshäst..
Älskar verkligen min häst över allt annat.. men just nu känns det så hopplöst!
Vill att hon ska bli bra, men samtidigt så vet jag inte om jag klarar av att vänta och sedan kanske vara tvungen att ta bort henne längre fram?
köpte henne för 2,5 år sedan för att gå över till storhäst och kunna träna och tävla i framtiden, men pga av alla små fel hela tiden har vi inte kommit någon stans.. och nu detta?!
Är jag en jätte hemsk människa som funderar på att ta bort henne för att ev. kunna skaffa en ny häst?
Får inte ut något på försäkringen av henne.. så om jag måste ta bort henne har jag antagligen inte råd att skaffa någon ny heller..
precis sålt min ponny och de pengarna räcker inte till någon ny häst..
haft egen häst i 7 år och nu har jag ingen ;(
Vill ju bara det bästa för henne..

Med risk för att klassas som Isdrottningen in person: jag hade tagit bort hästen.

Jo.. det är väll det jag oxå är inne på.. känns så fel bara, eftersom det inte är något fel i övrigt på henne, är ju världens snällaste och keligaste. men jag tror inte att ett 6 årigt fullblodsto som redan är så extremt uttråkad klarar av det..
Just nu känns det mest som att jag vill få ett slut på det för henne.
och att jag eventuellt kan få komma i gång och träna igen. vill ju trotts allt fortsätta att utvecklas som ryttare. och jag klarar inte av att inte ha någon häst att rida..
hade kännts mkt bättre om det hade varit något STORT AKUT fel.. om man säger så.. varför ska man behöva ta sådana här beslut?
men det är väll så när man har häst.. och utan hästar kan jag inte va..

Kiowa_ skrev:
Jo.. det är väll det jag oxå är inne på.. känns så fel bara, eftersom det inte är något fel i övrigt på henne, är ju världens snällaste och keligaste.

Du skriver själv att hon är halt på alla benen men de inte kan identifera det utan att först göra vid den största faktorn? Då är det ju inte ens känt hur stora fel det egentligen är på henne? I värsta fall kan du ta henne igenom den här rätt stora operationen, all tid det tar att läka och sedan ändå få inse att hon inte går att få till en hel häst. Tänk så mycket lidande!

Lovisaleonora_ skrev:
Med risk för att klassas som Isdrottningen in person: jag hade tagit bort hästen.

jag tror du tänker som jag,realistiskt.För man får inte heller glömma att en konvalecent kostar pengar och tid.Och med endats 70% chans att den blir bra så hade jag nog också tagit bort den..

Jo, det är ju det.. känns bara så hemskt å behöva fatta beslutet att ha död på något.. även om jag ställt in mig på det så känns det ändå så jobbigt eftersom det trotts allt är min bästa kompis. inget av mina djur har behövt lida, och det ska inte hon heller behöva. men det hade ändå känts bättre om man kunde förklara för henne.. nu känns det ju som om jag sviker henne.. även om hon självklart inte skulle se det så.
Känns bra å skriva av sig lite iaf..
kan ju ingenting om avlivningsätt heller.. =(

Vi har en bra nödslaktare härnere som kör ut med bilen, sätter bultpistolen och hästen fattar inget. Helt trygg med denna underbare gamle hästkarl. Sedan avblodas kroppen på plats och vinchas upp på bilen. Det kostar väl sisådär 5000-6000 kr, men är för mig det självklara valet.

Jo, jag har försökt kolla lite på internet.. och det skulle ju kosta en del.. men huvudsaken för mig är att det går så snabbt som möjligt och att jag kan vara med.. om jag skickar henne till slakt så får man ju lite för henne men kan nog inte vara med, och pengarna är inte det jag bryr mig om..

Lovisaleonora_ skrev:
Vi har en bra nödslaktare härnere som kör ut med bilen, sätter bultpistolen och hästen fattar inget. Helt trygg med denna underbare gamle hästkarl. Sedan avblodas kroppen på plats och vinchas upp på bilen. Det kostar väl sisådär 5000-6000 kr, men är för mig det självklara valet.

Det där priset låter HÖGT.

Här kostar exakt samma sak 2000 - 3000 kr (beroende på vikt på hästen)

Kiowa_ skrev:
Jo, jag har försökt kolla lite på internet.. och det skulle ju kosta en del.. men huvudsaken för mig är att det går så snabbt som möjligt och att jag kan vara med.. om jag skickar henne till slakt så får man ju lite för henne men kan nog inte vara med, och pengarna är inte det jag bryr mig om..

Det finns slakterier där man får vara med, om man tar bort på de mindre gårdsslakterierna brukar det gå bra att få vara med om man vill.

Jag har dels tagit bort på litet gårdsslakteri, köttet togs tillvara. jag fick 2300 kr för köttet (2001, och en kallblodstravare i överhill, blev 260 kilo kött om jag inte minn fel, levandevikten var ca 600). För ett fullblod blir det dock, elakt uttryckt, inga stora pengar du får. Men du behöver inte betala heller. Jag var med när min gammeltant togs bort på slakteriet, det var ett KRAV för mig.

Sen har jag tagit bort med bult hemma på gården med. Kostade 2500 kr (400 kg tvååring, priset går på vikt på kadavret (dvs samma som levandevikt i precis) och här går gränsen för kostnad vid 400 kg. Nu minns jag inte exakt vad det skulle bli om hon vägt mer men max 4000 kr inkl allt)

Och så har jag tagit bort med bult hemma, och en gång med spruta hemma.

jag kollade även alternativet att ta bort på klinik, men det strök jag SNABBT eftersom de VÄGRADE låta mig vara med. (Det blir dyrare att ta bort på klinik än hemma eftersom först får du betala för avlivningen på klinik, och sen får du betala för hämtningen av kroppen och den kostnaden är samma som det kostar att ta bort hemma. När man tar bort hemma tar de bara betalt för hämtning av kroppen, själva avlivningen är en gratisservice till djurägarna..)

Du kan ta bort hemma med spruta och veterinär med men det KAN gör aatt du får ha kadavret liggandes hemma i dagar i väntan på kadaverbilen. Du får betala för veterinärens avlivning plus hämtningskostnad (samma som om du tar bort med nödslakt/trötjänaravlivning hemma)

De alternativ jag tycker låter som de skulle passa dig bäst är ta bort med bult hemma med kadaverbilen (så de tar med kroppen direkt) eller åka till ett litet gårdsslakteri. Hemma är ju det som är allra smidigast eftersom du slipper åka etc, men det där är helt en smaksak hur man själv känner.

och ang hästen i exemplet - jag hade tagit bort. Det kallblodsstoet jag skrev om som rev boxen på boxvila och mådde mentalt pest. Hon mådde lika mentalt pest på HAGVILA. Hon fick fång och var hagfräsch (dvs inga problem att vara hagpensionär) men kunde inte ridas. Detta var i januari. Veterinären ville vänta 6 månader och se innan ev utdömning. Jag provade hagpensionera henne (hon var 20 år). I april samma år åkte hon till himlen. På mitt beslut (försäkringsbolaget betalade inget eftersom vet ville vänta). Anledningen? Hästen HATADE att bara gå i hagen. Jag trodde (dumt nog) att hon skulle vänja sig, men icke. I slutet på mars började hon bli AGGRESIV och attackera sin hagpolare, hon var också väldigt stressad och grinig mot mig, det kröööööp i henne av rastlöshet. Dagen innan hon åkte så skrittade jag ut barbacka, och trots att hon ömmade förfärligt så sken hela hästen som en sol och öronen framåt som två antenner. Hon var SÅ lycklig att matte ÄNTLIGEN förstått. Där och då försvann det sista lilla tvivlet att jag gjorde rätt som tog bort henne, det var inte ett liv för henne att gå i en hage bara. Och då var detta UTAN månader på box innan..

*kram*

vad är 6 månader jämfört med ett helt liv?

jag skulle valt vila......

men som sagt, man får ju kolla vad hästen kan bli EFTER... finns det inget hopp att hästen blir det man vill eller att den inte kommer lida sen så skulle jag låta den somna....

ps: lite så tänker man ju med galopphästar (iaf vi i stallet)... de får gå själva i hage (inte alla galoppisar som ens får gå i hage flera timmar om dan).. å de får gå in lite tidigare å träna hårt... MEN... det är en kort period av deras liv, SEN ska de få va hästar... gå med kompisar osv... men nu är man ju bra rädd att de ska skada sig...
ds

Messy skrev:
vad är 6 månader jämfört med ett helt liv?

jag skulle valt vila......

men som sagt, man får ju kolla vad hästen kan bli EFTER... finns det inget hopp att hästen blir det man vill eller att den inte kommer lida sen så skulle jag låta den somna....

ps: lite så tänker man ju med galopphästar (iaf vi i stallet)... de får gå själva i hage (inte alla galoppisar som ens får gå i hage flera timmar om dan).. å de får gå in lite tidigare å träna hårt... MEN... det är en kort period av deras liv, SEN ska de få va hästar... gå med kompisar osv... men nu är man ju bra rädd att de ska skada sig...
ds

Räkna i termer av 'ett helt liv' är vanskligt. Man vet aldrig hur långt det blir.

Jag köpte en åring.. jag hade ju hela hennes liv på mig att ta videofilmer och bilder. Hon nödslaktades två år gammal. Om hon hade stått på box det året jag ägde henne och bara gå själv för jag var rädd hon skulle skada sig, 'för det var ju ändå bara en begränsad period av hennes liv hon mådde dåligt i så fall', hur hade det känts då?

Såg att du bodde rätt så nära mig. Jag vet en jättebra kille som fixar nödslakt. Han kommer ut och tar hästen med bult hemma, ordnar med papper och tar med hästen. Vet inte hur långt han åker, men han är härifrån Örebro.
Det kostade ca 2000 kr och då ingår intyget till Länsstyrelsen.
Du kan ju PM:a mig om du är intresserad så kan du få hans nummer.

En häst kan inte tänka att det är ok med några månaders vila, för jag har hela livet på mig sen...Som någon skrev innan, kan bara tänka att "jag vill inte vara här"

Själv funderade jag faktiskt för några dagar sen på vad jag skulle gjort om min häst fick flera månaders strikt boxvila. Och kom fram till att om jag såg minsta lilla tecken på att hästen vantrivdes skulle jag tagit bort den. Det är det bästa för hästen och även om det är en häst som klarar det mentalt kan det ju bli följder som kolik och ännu sämmre ben pga. stillastående.

Till Kiowa_ : Känner du att du egentligen inte vill vänta på att hästen ska bli frisk (om den blir det) utan vill ut och tävla och träna tycker jag du ska ta bort den. Tänk inte på att du sviker henne, tänk på att du gjorde henne en tjänst så hon slapp stå instängd i flera månader och lida.

Tänker på dig! :crazy:

Nyrelski skrev:
Själv funderade jag faktiskt för några dagar sen på vad jag skulle gjort om min häst fick flera månaders strikt boxvila. Och kom fram till att om jag såg minsta lilla tecken på att hästen vantrivdes skulle jag tagit bort den. Det är det bästa för hästen och även om det är en häst som klarar det mentalt kan det ju bli följder som kolik och ännu sämmre ben pga. stillastående.

Jesus det verkar vara lättvindiga beslut :eek: Hade själv min svårklasshäst på boxvila i ett halvår för hovbensfraktur och inte trivdes han där ,skulle jag ta bort honom för det :confused:

Var ute hos min älskling förut och har bestämt mig för att ta bort henne. Vill inte se henne lida i en box. Känns jobbigt som *** men det känns iaf bättre när man väl bestämt sig.. Märks ju redan nu att hon inte är samma häst som innan hon vart dålig.. det är ju en häst som måste jobba och aktivera hjärnan för att må bra..

Man kan tydligen få vara med på slakteriet i örebro.. och då slipper man väll betala oxå..
Det värsta är väll att det tar sådan tid innan man kan komma dit.. Känns som om jag vill ha det gjort så fort som möjligt.. inte dra ut på det.. ska ringa lite i morgon och kolla..
Har blivit fundersam på om jag verkligen vill vara med.. tror ju inte direkt att hon känner sig tryggare om jag är med eller inte.. mest för min egen skull.. men jag vet inte om det är det sista jag vill se av henne.. får fundera på det..

Tack så jätte mkt alla!
Hjälper jätte mkt att få tips och råd när man mår dåligt!
kram på er alla!

Rufsan. skrev:
Jesus det verkar vara lättvindiga beslut :eek: Hade själv min svårklasshäst på boxvila i ett halvår för hovbensfraktur och inte trivdes han där ,skulle jag ta bort honom för det :confused:

Fast det är väl skillnad på skadorna också,eller hur.
Här har on ju fått en prognos att hästen har 70% chans att bli bättre,och detta upp till ett år efter konvalecenten..Jag förmodar att hästen dessutom redan stått länge eftersom den redan har en misslyckad operation bakom sig..

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
820
Senast: phie
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: tessan.g
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 110
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 219
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar