hur vet man om hästen har träningsvärk?

Sv: hur vet man om hästen har träningsvärk?

Det finns flera sätt att märka det på. Det varierar också från gång till gång och från häst till häst.

Exempel:
Trög och ovillig, särskilt i början av arbetet...
Extra pigg och trippigare (tar inte ut rörelserna), extra pigg för att smita undan att jobba kanske..
Som vanligt men "större" rörelser, vickar mer där man sitter liksom..
Surare över lag...
Som vanligt men kanske vägrar göra vissa saker först (de som gör stramar eller gör ont att göra)..
Låtsas vara rädd för allt (för att smita undan)...
En helt egen kombination som hästen klurat ut helt själv :)

Du kan också känna igenom musklerna och se var det är hårt och var hästen inte tycker om att du tar. (Beror ju också på hästen, endel är väldigt känsliga och somliga vet att det blir skönt efteråt när man knådar).

Det bästa du kan göra är att värma upp ordentligt. Tex 20-30 minuter ute på skogen utan krav med varierade gångarter innan. Roligare för hästen också. Dels variation, dels bråkar man inte med den innan den KAN utföra det som krävs..

oki. tror nämligen att jag kanske har tagit i lite för mycket med min häst när jag har satt igång henne. hon har börjat protestera så mycket när man skall sitta upp

Träningsvärk brukar ju vara tillfälligt, om man inte ligger i verklig hårdträning. Vad gjorde du dagen innan?

Hur ligger sadeln?

oki. tror nämligen att jag kanske har tagit i lite för mycket med min häst när jag har satt igång henne. hon har börjat protestera så mycket när man skall sitta upp

Jag är nog inne på TheBlackOnes tänkade. Det låter snarare som om sadeln inte passar riktigt. Protester vid uppsittning är en klassisk symptom på en felpassande sadel.

Mvh

Tora

Håller med föregående talare med tillägget att det kan vara ont i ryggen också... Palpera hästen och kolla var ömheten sitter. Kolla både muskler vid sadel OCH själva ryggraden (tryck kota för kota och se om det blir reaktion). Kan bara ha rullat på sten på fel ställe. Kan vara ömhet som visar sig när hästen fått gå hårdare och inte har fått samma återhämtningstid, alternativt behöver längre återhämtningstid pga hårdare träning. Fast om det är problem med sadel eller rygg behöver det åtgärdas och inte vilas bort...

sadeln är ny och utpassad, ev liite för smal efter sommarbetet, men tycker inte att den direkt trycker på. och hon har inte ont i ryggen. man får nog både klämma o känna utan att hon reagerar

Fast att avgöra om en häst har ont i ryggen är en ganska så omständig procedur och inte bara som många tror "klämma lite på ryggen".

Mvh

Tora

hahaha, hittade lösningen på problemet idag, eller egentligen så var det stallägaren som fick upp mina ögon

hon är helt enkelt brunstig :)

måste nog säga att jag inte ens tänke tanken på detta, iom att vi har flyttat o allt.

hon har dessutom en ganska osynlig brunst, man märker inte på henne, utom humöret då. enda gången hon visar är när det kommer en "hingst" (valack) inget pinkande annars. men igår hadd de släpt ihop henne med en 4 årig valack, som då genast hade hoppat på henne

Låter helt sannolikt :)

Ja vi fick ju en rolig diskussion ändå...!

Min knäppis vänder sej om i boxen, och försöker komma undan, när han märker att vi ska ut o rida. Då har han träningsvärk...och det märks sen när man rider, han brukar bli lite kort i steget. Försöker stretcha efter alla ridpass, men alla muskler kommer man inte åt. Brukar bli bättre efter att han blivit varm, så man får värma länge, om man känner att han har träningsvärk!

Liknande trådar

Hästvård Har haft tur och inte behövt använda förband och därmed Cellona på länge, men nu är det dags att fylla på stallapoteket. Men märket...
Svar
7
· Visningar
530
Senast: CarEr
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 034
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 242
Senast: skiesabove
·
Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
727
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka