Hur vet man om en katt har ungar?

S

Svalan

Jag har tillsammans med min mamma två osteriliserade honkatter som nu är 8 månader gamla. Den ena katten, Smilla har börjat bete sig konstigt.
På kvällarna jamar hon på ett ganska konstigt vis och detta gör hon vid dörren.
Dessutom har hennes bröstvårtor blivit ganska stora. Hur märker man egentligen på en katt när hon har ungar i magen?:confused:

Sv: Hur vet man om en katt har ungar?

Det är ganska svårt, vi mistänkte själv på våran ( det var våran första honkatt så vi missade att börja med tabletter i tid). Helt plötsligt så födde hon ungar i min säng när mina föräldrar självklart hade åkt i väg med brorsan till arlanda å jag skulle iväg till skolan (så jag stannade hemme, hon verkade inte vilja bli lämnad ernsam).

Kastrera fort, så gör dom en abort samtidigt. Enklast, smidigast och inga fler katter sätts till världen.

Kan man göra så? :eek:

Har aldrig hört talas om kattabort ens... Vad är det för "sista abortdatum" på katter?

Man kan i stort sett göra abort närsomhelst, fast det är inte alla veterinärer (som tur är) som gör det. För mig skulle det inte kännas etiskt rätt att göra abort på en katt som bara har dagar kvar.
Det MissFideli menar är att vid en kastrering så tas livmodern bort och då även eventuella ungar i den!

Vet inte. Men veterinären kanske kan se ungefär hur långt det är gången med ul eller röntgen. Kanske, jag vet inte.

Kan hon redan ha FÅTT kattungar utan att ni märkt det? och gömt dom ute nånstans, om hon är ute på dagarna??? Om spenarna syns tydligt så kan det vara för att hon diar.

en gravid katt märker man om den är gravid i slutskedet åtminstånde innan födsel, magen blir spänd och rund, inte alls som när katten bara har hull....

Det är så olika från katt till katt, min hona som är 9 månader nu är i höglöp och runt här och vrålar och skriker efter manfolk, hon har börjat kissa på en specifik matta som är kastad och hennes spenar är mer markanta än vanligt.
Min katt är inne så jag har inte någon panik över kastreringen dessutom så måste hon komma ur löp först har jag läst.
Min kompis katthona var dock utekatt redan som liten och var ute under första löpet och blev med kattungar, de gjorde som redan sagts, kastrerade och tog bort fostren på en gång -men hur långt gången hon var då det vet jag inte (jag hörde detta i efterhand).

Om du misstänker att hon fått ungar som hon gömt undan är det bara att leta, mina kusiners grannar har en stor bonnagård och när jag var liten letade vi efter kattungar många gånger där katterna brukade hålla till -i hölador, i laggårn, under huset...
Har man väl hittat en kull så ska man låta den vara, annars flyttar mamman dem bara igen.
Och kastrera!

Tack för alla tips! Vi har ringt veterinären och båda två kommer att kastreras redan i morgon.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 596
Senast: Sassy
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: fixi
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 591
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Sov otroligt dålig i natt på grund av en incident igår. Jag flyttade till min lägenhet för typ fem år sedan. Jag köpte den under...
2
Svar
31
· Visningar
3 593
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix