Hur vet man om det är allvarligt? (hjälp!)

lillaP

Trådstartare
Min häst är svullen i vänster bakben från kotan och upp till hasen. Rejält tjock (man ser från avstånd alltså..) Hon har varit det sedan igår. Dessutom var hon varm redan igår kväll, men varmare idag. Hon markerade i skritt och trav, dock ingen direkt hälta, men iaf inte ren. Hon avlastade även lite igår. Normal temp... Reagerade inte vid tryck. Hästen är 15 år, har sedan sommaren varit gallig till och från, i somras berodde det på proteinet men nu har vi en noga uträknad foderstat där proteinet inte är för högt. Gallorna brukar vara omväxlande mjuka, men ofta åt det hårdare hållet. Svullnaden är ingen gallighet.

Nu är det så att hon har lite mugg. Men det är en skorpa på 1x1cm på det benet och sedan en ungefär samma storlek på höger fram. Hon har aldrig haft ont eller blivit svullen av det tidigare trots att det varit värre.

Hon stod med lindade ben i natt men hon som släppte ut sa att pållan imorse var svullen ganska rejält och stapplade ut till hagen. När jag kollade henne nu senare idag gick hon normalt trots isen. Hon är broddad på alla fyra, men var inte det igår.

Hon har inga andra sår, inga tecken på att hon skulle ha gått omkull eller råkat ut för en spark i hagen.

Så nu sitter jag här förvirrad och undrar vad jag ska göra, hur länge ska jag vänta på att ringa vet.? Och vad kan det vara? Efter att ha läst div. andra trådar om ungefär samma sak blir jag ju bara orolig då ord som "senskada" och "lymfangit" dyker upp titt som tätt... Så, vad ska jag göra? Hur länge ska jag vänta med att ringa?

Efter många hältutredningar med en annan häst då distriktveterinärernas enda utlåtande var "vila och butta" känns det lite meningslöst att ringa dem i nuläget. Egentligen skulle jag vilja åka in till kliniken och kolla igenom alla benen ordentligt eftersom hon förrförra veckan var lite svullen i vänster fram, dock inte alls i samma omfattning och ingen värme. Det gick över på några dagar..

Tacksam för svar..

Sv: Hur vet man om det är allvarligt? (hjälp!)

jag skulle tagit ut veterinären, eller iaf ringt o rådfrågat.

Jag skulle absolut ringa veterinären om jag var du! Denna kanske kan ge dig tips ifall du inte vill att han/hon ska komma på en gång.

Då gör jag det när jag åker dit i eftermiddag så jag hinner tempa henne igen innan jag ringer.

det kan vara lymfangit. kolla om hon har mugg eller något yttepyttesår någonstans där bakterierna kan ha kommit in. ibland syns inte såren ehller tyvärr.. lymfangiten sväller upp hela benet till hasen, ibladn högre upp. Om så är fallet ska hästen gå på anitinflammatoriskt mm så i vilket fall som helst borde du ta ut veterinären. bättre en gång för mycket ärn en gång för lite

lymfangit är vanligt och inget att vara orolig för. Det är troligt dock att om hästen haft det en gång kommer det lättare tillbaka så man måste vara noga med att rensa och sköta om mugg och sår ordentligt på benen. Min häst fick "elefantben" av lymfangiten för två år sedan. Han blev helt frisk och inget syns på honom nu mer än lite vidgade lymfagiter men det mår han inte dåligt av.

lycka till

Senast ändrad:

Du har ju redan fått bra svar av de andra, men ett tips om hästen blir tjock i ett ben igen. Om du inte hittar något sår som kan vara orsaken så massera in Arnikaliniment och linda. Låt vara över dagen/natten, gör sedan om proceduren. Brukar funka bra.

Hej, har just kommit tillbaka från stallet. Det ser lika illa ut nu som tidigare.. Jag kylde benet men det hade ingen effekt.. kylde dock inte så länge eftersom det ösregnade och vi har ingen inomhus spolspilta för tillfället... :mad: Har lindat benen nu ikväll igen och pratat runt lite och alla håller med om att jag borde åka in med henne till kliniken.. så, på måndag ringer jag och bokar tid om de inte har någon annan lösning på problemet där på ATG. Eftersom hon har varit svullen från och till tycker jag det nog är det bästa att göra..

På samma gång som jag hoppas att svullnaden ska ha gått ned tills dess så vill jag ändå på något sätt att den inte har det för då får vi ju en chans att kolla igenom alla hennes ben o se så att det inte är något allvarligt.. Det behöver ju inte vara borta bara för att svullnaden lägger sig... eller?

Nej, det kan ju finnas kvar och dyka upp någon annan gång när hon överansträngt sig på något sätt. Är nog bäst att åka in oavsett om svullnaden går ner.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 863
Senast: Jamtland
·
Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 275
Senast: kolblakkur
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 618

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?

Hästrelaterat