Hur vet man egentligen vad man ska ge sin häst?

B&B

Trådstartare
Alla hästar har väl olika behov. Som det står i många trådar ger väl folk mest sina hästar en massa saker för att De tror att hästarna behöver det... Men hur vet man egentligen?

Jag har gett hö, krafft och mineraler de senaste åren (har en häst som inte rids utan bara går på promenader just nu.) En gång hade jag en kiropraktor till honom, hon sa att han behövde magnesium så det åt han under några månader. (Det var när han reds) sedan har jag haft några som pratat med honom ett par ggr de sa att han behövde kamomill och björkthe och eftersom han tyckte om detta så fick han det. Jag märkte inte att det gjorde någon skillnad men det kan ju ha gjort det på insidan.

Nu är det bete och bara gräs och salt som gäller men till hösten tänkte jag försöka sätta igång honom i lite arbete igen, hur ska jag då veta vad han verkligen behöver för att inte bara se fin ut och må bra utan även kunna prestera sitt bästa?

Hoppas ni förstår :D

Sv: Hur vet man egentligen vad man ska ge sin häst?

Det finns utfodringsrekommendationer för hästar, där man bl.a. kan slå upp hur mycket energi, protein och mineraler en häst av en viss storlek behöver. Rekommendationerna är som ett riktvärde eftersom hästar är individer och kan ha olika behov.

Tänker du på vad man "behöver" av olika tillskott (du nämner t.ex. kamomill och björk) finns detta inte i rekommendationerna eftersom det ofta inte finns vetenskapliga undersökningar som visar att hästen behöver detta. Det finns förmodligen lika många åsikter om tillskott som det finns hästägare. Mitt råd till dig vad gäller olika tillskott är att du föreöker bilda dig en egen uppfattning genom att ta reda på så mycket fakta du kan om olika foder/tillskott. Lyssna på vad folk säger, men tro inte på allt! Funderar du på att ge något tillskott, ta reda på innehållsdeklarationen och fundera på varför du tror att din häst skulle behöva detta.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 124
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 908
Senast: Bee
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 955
Senast: Sesca
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 343
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar