Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

A

allfunderaren

Jag blir förvirrad på det här med tandläkare till häst! Hur är det egentligen - finns det verkligen tandläkare som använder rasp?!? Jag lever i tron om att det är veterinärer mfl som gör det och inte RIKTIGA tandläkare.

Dessutom vet jag att det finns dom som kallar sig tandläkare när dom har gått en kort utbildning som finns i tex USA. Men är dom verkligen utbildade? Jag ser dom som "tandhygenister"...:confused:

Kan inte någon klargöra detta? Hur vet man att man har anlitat en riktig tandläkare? Helst utan att behöva be om legitimation el likn.

Jag har själv tidigare åkt till Torbjörn flera gånger, men skall imorgon åka till en klinik för att träffa en(enl kliniken) tandläkare. Tandläkaren kommer dit var 6:e vecka tror jag. Jag vill vara säker på att det är rätt! Efter att ha varit hos Torbjörn så vet man ju hur det ska gå till och då blir man ju lite skeptisk... :crazy:
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

allfunderaren skrev:
Jag blir förvirrad på det här med tandläkare till häst! Hur är det egentligen - finns det verkligen tandläkare som använder rasp?!? Jag lever i tron om att det är veterinärer mfl som gör det och inte RIKTIGA tandläkare.

Vad kallar du verktygen som exv Torbjörn använder (antar du menar T.L från djurtandvårdskliniken)? Och vad menar du med "riktiga tandläkare"? Mig veterligen är "riktiga tandläkare" sådana som pluggat till tandläkare inom humanvården (som TL). Och det är korrekt - de använder givetvis ingen rasp till sina patienter :crazy:

Det FINNS alltså inga "riktiga tandläkare" till hästar. Endast sådana som vidareutbildat sig på olika sätt och är mer eller mindre kompetenta.
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Det FINNS ingen legitimation för hästtandläkare i Sverige.

Jag använder inte hästtandläkare, just av den anledninge. Jag använder tandintresserad, tandkunnig veterinär. Skulle jag ha problem med hästarnas tänder som jag kände vet inte skulle klara av skulle det bli Törbjörn. Men aldrig nånsin nån annan 'hästtandläkare', just för att det inte finns någon riktigt bra utbildningsväg eller något godkännandesystem.
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Jag tror TS menar att hon hellre ser att det används slipmaskin än vanlig traditionell rasp?
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Ringede en efter rek. bra tandläkare/vet.

Går sen in på hans hemsida o där står han med en rasp i truten:confused:

Det är ju det man inte vill ha, utan riktiga tandläkarvertyg eller?
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Prick skrev:
Vad kallar du verktygen som exv Torbjörn använder (antar du menar T.L från djurtandvårdskliniken)? Och vad menar du med "riktiga tandläkare"? Mig veterligen är "riktiga tandläkare" sådana som pluggat till tandläkare inom humanvården (som TL). Och det är korrekt - de använder givetvis ingen rasp till sina patienter :crazy:

Det FINNS alltså inga "riktiga tandläkare" till hästar. Endast sådana som vidareutbildat sig på olika sätt och är mer eller mindre kompetenta.

Jag säger ju att jag är förvirrad...jag menar att dom använder ju någon form av slip och inte rasp. Dessutom går dom ju in med kamera och fotar mm. Min häst har en skada på en tand som troligen har uppkommit av en rasp - därför är jag skeptisk till detta.

Jaha, så det finns ingen utbildning för häst?!?!:eek: Men hur är det med dom som påstår sig vara utbildade?:confused: Jag fattar ingenting...
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Alexandra_W skrev:
Det FINNS ingen legitimation för hästtandläkare i Sverige.

Jag använder inte hästtandläkare, just av den anledninge. Jag använder tandintresserad, tandkunnig veterinär. Skulle jag ha problem med hästarnas tänder som jag kände vet inte skulle klara av skulle det bli Törbjörn. Men aldrig nånsin nån annan 'hästtandläkare', just för att det inte finns någon riktigt bra utbildningsväg eller något godkännandesystem.


Menar du att de som kallar sig för hästtandläkare är sämre än en veterinär?
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Alexandra_W skrev:
Jag tror TS menar att hon hellre ser att det används slipmaskin än vanlig traditionell rasp?

Ja precis!:bow: :bow:
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Raspar är riktiga tandläkarverktyg under förutsättning att man har rätt grejor för rätt ändamål, bara en ledad rasp räcker inte så långt.
PL
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Ok, så för att se om personen har någorlunda koll så kan man titta på hur många olika raspar som finns att tillgå, eller? Hur ska en bra rasp se ut?

Alltså, eftersom jag inte kan någonting själv så blir man ju så utlämnad! Vem som helst kan nog lura mig tror jag - jag behöver verkligen lära mig mer om det här!
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Gjorde till slut det lätt för mig.
Bokade tid hos Torbjörn.
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

De behöver inte vara sämre, men man kan inte VETA. Det är det som är problemet. Det finns med största sannolikhet jättebra och jättekunniga hästtandläkare där ute, det finns dock tyvärr sådana som är långt ifrån bra och kunniga. Och det är för hästägaren att veta vilken som är bra.

Jämför lite med icke utbildade hovslagare. Det finns outbildade hovslagare som ÄR bra. Och så finns det de som är långt ifrån bra. Men om du som hästägare inte är insatt och kunnig i skoning, hovmekanism, vinklar osv och har öga för hur det ska se ut, då har du inget att 'gå på', eftersom du inte kan förvissa dig om att de iaf har genomgått viss utbildning (det finns utbildade hovslagare som borde byta yrke med, men där har du ju iaf gjort vad du kan genom att ta reda på att personen FÅTT utbildning som är korrekt och relevant)

veterinärer har fått utbildning om munhåla och tänder, även om den då ingått i ett större block. Sen så är vissa veterinärer mer intresserade av tänder än andra, och kan vara mer eller mindre kunniga.

Så, jag anlitar bara veterinär när det gäller tänder, men ser till att välja veterinär som kan lite mer om tänder och är lite mer intresserad av tänder än genomsnittsveterinären. och den som kommer här med en munrulle och ska kolla tänder, den får åka hem i ogjort ärende t ex..
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Jo, men det är ganska långt att åka till Söderköping för mig. Tar drygt 6 timmar tor. Med flera hästar så blir det många semesterdagar som går åt. Imorgon har jag tid till två hästar på samma dag. Ska åka fram och tillbaka. Jag får bara köra en häst i taget med min bil och släp(behöver nog ta E-kort snart).
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Alexandra_W skrev:
Så, jag anlitar bara veterinär när det gäller tänder, men ser till att välja veterinär som kan lite mer om tänder och är lite mer intresserad av tänder än genomsnittsveterinären. och den som kommer här med en munrulle och ska kolla tänder, den får åka hem i ogjort ärende t ex..

Suck, jag vet inte ens vad en munrulle är:o

Vill du beskriva vad det är?
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Munrulle och munstege är två olika redskap för att hålla hästens mun öppen under tandundersökningen/tandåtgärd.
Problemet med en munrulle är att du inte når ända in till sista tanden längst bak utan att riskera att orsaka hästen obehag/skada.

En munkil däremot ger möjlighet att nå längst in utan problem eftersom den öppnar munnen mer.

Munrullar i metall kan orsaka tandskador också, iom att hästen 'tuggar' på den hela tiden, det kan de inte med en munkil.

Jag hade ingen aning om nackdelen med munrulle förutom en veterinär först satte munrulle på hästen och bad mig stoppa in handen och känna, och sen satte munstege och bad mig göra samma sak. Var ju viss skillnad i hur bra man dels kom pt och hur bra man såg kan jag ju säga. Fick se på en hästskalle med hur långt (snarare inte långt) men når med raspen utan problem om man har munrulle.

På den här sidan finns en munrulle, ganska långt ner på högersidan:
http://www.hooks.se/Butik/docs/avdelning.asp?dept_id=SE-97

Den sätts mellan kindtänderna på ena sidan av hästens käke, och så får man hålla i den, hästen kommer tugga på den/försöka tugga på den under tiden, men kan ju inte få ihop käkarna, så munnen hålla öppen.

En munstege har en nackrem, och sen som ett U-format plastklätt järnför underkäke och för nederkäke. Stoppas i munnen på hästen, och så vilar framtänderna i överkäken och den andra u-delen ligger ovanpå framtänderna i nederkäken, sedan kan man 'öppna' den så den blir som ett < och så håller den hästens mun öppen utan att veterinären behöver hålla i, och munnen kan öppnas mer än med munrulle, ingen risk att hästen tuggar på en heller, eller att den biter sönder en kindtand t ex.
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Tack för förklaringen! Ja en munrulle har jag iaf aldrig sett någon använda - kanske ett bra betyg på de personer som fixat mina hästar då;)

Hur hittade du din tand-intresserade vet? Man kan ju iof ringa runt till veterinärerna och fråga vad dom har för "special-intresse":D
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Ja för mig är det ganska enkelt, jag väljer resan till TL, kanske för att jag är extremt pjollrig med hästen.
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

jag har precis samma funderingar som dig, jag hade en ute häromdagen som en kompis bokade, men han kallar sig tandvårdare?? jag har ju ingen aning om han visste vad han gjorde :confused: men jag fick känna i munnen och jag kände att han var vass innan och slätare efter.
finns det ingenstans man kan rådfråga om hästtandläkare/vårdare tro?
 
Sv: Hur vet man att tandläkaren är utbildad?

Jag trakasserade helt enkelt X veterinärer med en massa tandfrågor och tanddiskussioner. Började med den simpla 'hur ofta tycker du man ska raspa tänderna på en vuxen häst?', redan där får man en fingervisning liksom. (Man ska inte raspa om det inte behövs liksom, så 'rätt' svar är att svara på att man bör kolla tänderna X ggr per år generellt, och raspa vid behov, vilket varierar beroende på munstatus etc')

Bara av svaren får du ju ett hum liksom (DV här som är kass på det mesta som rör hästar tyvärr svarade helt sonika 'en gång per år' och så var det med det liksom..)

Och sen så har jag frågat veterinärerna och klinikerna om de vet någon vet/har någon vet som är 'duktig på och intresserad av tänder', och det brukar alltid föreslås någon. När samma namn dyker upp flera ggr så är ju det en indikation. Och så frågar man bekantskapskretsen av deras erfarenheter.

Sen kan man fråga aktuell veterinär om den vidareutbildat/fortbildat sig något på tänder, fast det behöver inte vara den avgörande delen.

VILKEN vet som är mest lämpad kan variera, där jag bodde förr hade de t ex en DV som var vansinnigt duktig på tänder och väldigt intresserad (låånga besök för tandkollerna där, det skulle ju diskuteras och undervisas med typ *s*). Och där jag bor nu är DV verkligen sämst lämpade veterinären. Det går alltså inte att säga generellt att DV är bra/dålig på tänder, det varierar otroligt.
 

Liknande trådar

Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
12 321
Senast: Mirre
·
Hästvård Min häst har varit skadad sedan Juni förra året. En av världens bästa veterinärer+ 2 andra har tittat på honom och behandlat honom. Så...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
11 209
Senast: Siluett
·
Träning Vet inte riktigt vart denna tråd hör hemma men chansar här inne efetrsom de rör sig om hästhantering! Jag har min häst utlånad och...
Svar
3
· Visningar
1 382
Senast: Niela
·
Hästvård När man själv som ändå tycker man har lite koll efter utbildning hästvård och vad man läser,kommer på att vår sk utbildade hovslagare...
Svar
15
· Visningar
1 372
Senast: Snobben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp