Hur vet man att hästen tillgodogör sig helhavre?

Sandra78

Trådstartare
Ja, förutom att den förhoppningsvis går upp i vikt då? Behöver ge min gamla dam lite kraftfoder, och havre skulle passa bra till höet faktiskt. Har ingen möjlighet att få tag på kross, utan det måste ju bli helhavre då.
Om hästen inte skiter ut hela havrekorn, kan man då förutsätta att hästen klarar av att tugga den?

Sv: Hur vet man att hästen tillgodogör sig helhavre?

Du kan utgå ifrån att hästen kan tugga helhavren tillräckligt bra, så länge avföringen inte är FULL av hela havrekorn. Det brukar alltid falla igenom en del hela korn, men det brukar vara en väldigt liten andel av det som fodras, så det är försumbart.

1 kg havre innehåller ca 30 000 havrekärnor. Om du tycker att "all havre går ju hel genom hästen" så tag 1 kg hästgödsel( kan plockas upp med en plastpåse) slamma upp det i vatten och räkna hur många hela havrekärnor du hittar. Är det fler än 200 hela havrekärnor per kg hästgödsel kan det finnas anledning att titta över hästens tänder eller kanske stöpa havren innan den utfodras.

KÄLLA: HIPPOCAMPUS

OBS ! Kolla så det verkligen är kärnor och inte bara tomma skal...

Tack båda två för svaren :bow: Jag fodrade med helhavre på den tiden hon tävlade, så jag vet ju hur havre-skit brukar se ut. Har nog bara blivit nojjig eftersom hon har varit sjuk och börjar bli lite till åren :o
Men då kan jag vara lugn, så länge inte boxen ser ut som en havre-åker!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 891
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 866
Senast: Lavinia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 673
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 600
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka