Hur "vet" man att hästen inte har ont som hagprydnad?

Habina

Trådstartare
Jag har en häst som i dagsläget visar rörelsestörning på liten volt i trav (veterinärbesök inbokat på tisdag) och eftersom jag alltid målar fan på väggen, så förbereder jag mig för att hästen blir utdömd, men kanske kan gå som hagprydnad.

Men nåt jag inte riktigt begriper är följande. Om hästen inte är tillräckligt bra för att ridas, men kan gå i hage, hur vet man att hästen inte har ont? Alltså hur gör man bedömningen att den klarar av att vara sällskap, men inte att ridas? Innebär det att den går omkring och har småont resten av sitt liv, eller är veterinärens bedömning att skadan kommer att läka ut så pass att rörelse i frihet fungerar?

Förstår ni vart jag vill komma? Annars får jag försöka förtydliga... Jag vill alltså inte hamna i ett läge där jag själviskt har kvar hästen, för att den "står ut" med att gå i hage, när den egentligen har ont och borde få somna in.

Min märkte jag det på farmförallt att hon var utan anmärkning från vet när hon inte reds men fick anmärkning efter ha varit igång ett tag.

Sedan så har jag ju hästarna hemma och kunde lägga märke till små små förändringar i beteendet och hur hennes ansiktsuttryck var, tex veck ovanför näsborrarna = något var fel och även rynkor ovanför ögonen = var något fel.

Du märker om hästen har ont. Det finns olika sätt att se smärta eller om hästen blir deppig/tappar livslusten.

Om jag ska ta min äldsta häst som är en "hagprydnad" så blev den gladare av att inte ridas längre och fullkomligt nöjd över att gå i hage med kompisarna. Hade den varit lika ledsen/sur som den var när vi försökte laga den hade den fått vandra vidare men det var belastningen från träningen den inte klarade längre. Att gå i hagen är väldigt lite belastning i jämförelse men mitt krav är att hästen ska kunna röra sig Dvs inte vara grovt halt i skritt tex.

Det jag tittade på har ju ett namn ju, pain face.

Den vintern prinsessan fick många koliker så upptäckte jag dom innan hon började rulla sig på just ansiktet. Brukade ringa till vet och upplysa om att dom kan behöva åka ut till ett avfall men att jag hörde av mig igen när temp eller andning kom till en viss nivå.

Min märkte jag det på farmförallt att hon var utan anmärkning från vet när hon inte reds men fick anmärkning efter ha varit igång ett tag.

Sedan så har jag ju hästarna hemma och kunde lägga märke till små små förändringar i beteendet och hur hennes ansiktsuttryck var, tex veck ovanför näsborrarna = något var fel och även rynkor ovanför ögonen = var något fel.

Önskar min var lika tydlig. :(

Du märker om hästen har ont. Det finns olika sätt att se smärta eller om hästen blir deppig/tappar livslusten.

Om jag ska ta min äldsta häst som är en "hagprydnad" så blev den gladare av att inte ridas längre och fullkomligt nöjd över att gå i hage med kompisarna. Hade den varit lika ledsen/sur som den var när vi försökte laga den hade den fått vandra vidare men det var belastningen från träningen den inte klarade längre. Att gå i hagen är väldigt lite belastning i jämförelse men mitt krav är att hästen ska kunna röra sig Dvs inte vara grovt halt i skritt tex.

Tyvärr gör man inte det på denna häst. Så att den inte visar smärta är ingen garanti för att den inte har ont. :(

Det jag tittade på har ju ett namn ju, pain face.

Den vintern prinsessan fick många koliker så upptäckte jag dom innan hon började rulla sig på just ansiktet. Brukade ringa till vet och upplysa om att dom kan behöva åka ut till ett avfall men att jag hörde av mig igen när temp eller andning kom till en viss nivå.

Ja, har man en tydlig häst funkar ju det. Detta är en häst som inte visar smärta ens vid riktigt smärtsamma tillstånd.

Hästen ifråga trivs med att bara vara hagprydnad, så just den biten är jag inte bekymrad över. Utan just hur veterinären kan veta att det är ett bättre liv fast den kanske har ont, än att få somna in.

Min häst som jag hade var expert på att dölja smärta, tror det ligger kvar lite sen de levde i de vilda där den som visar smärta/svaghet är ett lätt byte för rovdjuren. Det var väldigt svårt att se om hon hade ont inte mådde bra. I mitt fall började se små förändringar i hennes beteende, det tog ett bra tag innan de uppenbarade sig och jag bestämde mig för att ta bort när jag insåg att hon inte mådde bra.

Ja, har man en tydlig häst funkar ju det. Detta är en häst som inte visar smärta ens vid riktigt smärtsamma tillstånd.
Hästen behöver inte vara lika tydlig som denna donna jag skrev om men upptäckte att jag kunde läsa av ansiktet på henne och blivit duktigare på att se det även på andra hästar, senare hittade jag att forskning bedrivs på att läsa av hästars ansiktsutryck.
Lånad bild men finns massa att läsa om det på nätet om du söker pain face häst
The-Horse-Grimace-Pain-Scale-with-images-and-explanations-for-each-of-the-6-facial-action.png

Jag som hållit på mycket med hästar som generellt inte visar smärta förrän de är halvdöende skulle dra gränsen vid "mer ridning". Alltså, en häst som inte håller ens för lätt ridning/promenadridning i alla gångarter utan krav räknar jag med inte heller håller för att leva ett bra hästliv i en hage. Går gränsen för att hästen blir halt/får ont först vid mer krävande ridning så skulle jag kunna se haglivet som ett alternativ.

Hästen behöver inte vara lika tydlig som denna donna jag skrev om men upptäckte att jag kunde läsa av ansiktet på henne och blivit duktigare på att se det även på andra hästar, senare hittade jag att forskning bedrivs på att läsa av hästars ansiktsutryck.
Lånad bild men finns massa att läsa om det på nätet om du söker pain face häst
The-Horse-Grimace-Pain-Scale-with-images-and-explanations-for-each-of-the-6-facial-action.png

Jo, men när hästen inte visar smärta hjälper ju inte pain face. :(

Jag som hållit på mycket med hästar som generellt inte visar smärta förrän de är halvdöende skulle dra gränsen vid "mer ridning". Alltså, en häst som inte håller ens för lätt ridning/promenadridning i alla gångarter utan krav räknar jag med inte heller håller för att leva ett bra hästliv i en hage. Går gränsen för att hästen blir halt/får ont först vid mer krävande ridning så skulle jag kunna se haglivet som ett alternativ.

Ja... Det är lite så jag känner också. :cry:

Jo, men när hästen inte visar smärta hjälper ju inte pain face. :(
Om hästen inte visade smärta så hade den inte haltat på liten volt, sedan så behöver det inte innebära att hästen känner av på liten volt när den just inte går på liten volt och visar ju då självklart inte att den har ont. Sedan så har ju alla djur olika smärttrösklar.

Vill du inte veta mer om det så ska jag sluta tjata om det.

Sen är väl frågan också om att lite ont medför att hästen inte har någon livskvalitet.”Alla” som är äldre har ju lite ont någonstans, lite ryggvärk, artros eller annat men det medför ju inte att de hellre vill dö än att vara pensionärer om de får gå med kompisar och i en bra hage. Det är ju stor skillnad att få röra sig som man vill om man tex har lite ont i foten och att bli tvingad att gå en promenad på X antal kilometer med packning.

Tycker ofta det syns ordentligt eller märks på beteendet när de börjar tackla av, speciellt om det är en häst man känner och vet hur de beter sig normalt. ”Pain face” är ju dessutom tydligt mätbart enligt forskningen. Dagens tamhästar har avlats för att samarbeta med människor och de allra flesta har inte alls samma instinkter att dölja smärta som vildhästar utan förstår istället ofta att människor kan hjälpa. Att de kan förmedla att de vill ha hjälp finns det ju också forskning på om än att det oftast är matrelaterat.

Visst finns det undantag men problemet är nog oftare att människor inte vet vad de ska titta efter eller väljer att blunda snarare än att hästarna döljer svår smärta så totalt att det inte går att se. Det svåraste tycker jag är normalt åldrande där hästen gradvis stadigt blir sämre men fortfarande bara har normala åldersproblem.

Syns inget där. Bara livsglädje och bus. Även när hästen har ont.
Om det är en så tålig häst så du inte kan märka det på det allmänna intrycket tänker jag att om man hittar fynd som kan förklara och har väldigt dålig prognos så har den nog ganska ont så fort den visar smärta (=rör sig orent).

Men har du inte haft ut veterinär för första besök ännu?
Då tycker jag du springer händelserna väldigt mycket i förväg. Eller har den en lång hälthistorik?

Om det är en så tålig häst så du inte kan märka det på det allmänna intrycket tänker jag att om man hittar fynd som kan förklara och har väldigt dålig prognos så har den nog ganska ont så fort den visar smärta (=rör sig orent).

Men har du inte haft ut veterinär för första besök ännu?
Då tycker jag du springer händelserna väldigt mycket i förväg. Eller har den en lång hälthistorik?

Nej, hältutredning på tisdag. Om du läser min trådstart ser du att jag skrivit just att jag förbereder för det värsta. Men det är även en fundering jag haft tidigare, då vissa fått ta bort hästen för att den även kommer att ha ont som hagprydnad och andra fått ok på att låta hästen fortsätta leva men inte ridas.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 570
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama