Vill bara göra ett tillägg om att när hästen tappar gnista och/eller slutar röra sig normalt mycket i hage etc så har det ofta gått rätt långt.
Jag hade ansett att hästen bör slippa långt innan det ofta.
Att tycka att ”ja, men den är ju aktiv i hagen etc” ska vara någon form av avgörande kriterie för att man ska anse hästen må bra nog tycker jag är väldigt(!) förrädiskt!
Jag har ju haft många rehab-hästar som varit kraftigt smärtpåverkade då jag kopplats in. Ex en som var 3-3,5 grader halt runt om. Och hade KS samt förändringar på halskotpelare. Den levde rövare i hagen hej vilt och gav inte intryck av att tappat gnistan. Det var fler utbildade tränare samt någon vet som ansåg den vara frisk. Den gick ju igenom vetbes vid köp exempelvis.
Det finns oändligt många såna hästar. Som folk inte tror mår dåligt.
Ska man ha en häst som är för paj för att träna får man vara rätt nogrann med val av vet för att veta om det är lämpligt eller ej.
Håller med! Hade en unghäst som alltid var den som lekte mest i hagen, hoppade och busade.
Visade sen stor problematik i nacken (kota krossad, kota ur led) och avlivades tyvärr bara 4 år gammal