Hur "vet" man att hästen inte har ont som hagprydnad?

Vill bara göra ett tillägg om att när hästen tappar gnista och/eller slutar röra sig normalt mycket i hage etc så har det ofta gått rätt långt.
Jag hade ansett att hästen bör slippa långt innan det ofta.

Att tycka att ”ja, men den är ju aktiv i hagen etc” ska vara någon form av avgörande kriterie för att man ska anse hästen må bra nog tycker jag är väldigt(!) förrädiskt!

Jag har ju haft många rehab-hästar som varit kraftigt smärtpåverkade då jag kopplats in. Ex en som var 3-3,5 grader halt runt om. Och hade KS samt förändringar på halskotpelare. Den levde rövare i hagen hej vilt och gav inte intryck av att tappat gnistan. Det var fler utbildade tränare samt någon vet som ansåg den vara frisk. Den gick ju igenom vetbes vid köp exempelvis.
Det finns oändligt många såna hästar. Som folk inte tror mår dåligt.

Ska man ha en häst som är för paj för att träna får man vara rätt nogrann med val av vet för att veta om det är lämpligt eller ej.

Håller med! Hade en unghäst som alltid var den som lekte mest i hagen, hoppade och busade.
Visade sen stor problematik i nacken (kota krossad, kota ur led) och avlivades tyvärr bara 4 år gammal :(

Jag har ju en hel del "hagprynader" mycket för att lyckas få många av mina hästar att leva länge. Det som är avgörande för mig är inte så mycket om hästen har ont, visst det har betydelse. Utan det är så länge livslusten finns kvar hos hästen och glädjen. När det är borta spelar det ingen roll om hästen har ont eller inte.
Jag vill att hästen ska få somna in innan den är riktigt smärtpåverkad eller börjar tappa i hull och må riktigt dåligt.

Jag har ju en hel del "hagprynader" mycket för att lyckas få många av mina hästar att leva länge. Det som är avgörande för mig är inte så mycket om hästen har ont, visst det har betydelse. Utan det är så länge livslusten finns kvar hos hästen och glädjen. När det är borta spelar det ingen roll om hästen har ont eller inte.
Jag vill att hästen ska få somna in innan den är riktigt smärtpåverkad eller börjar tappa i hull och må riktigt dåligt.

Och jag vill helst de ska gå den sista fantastiska dagen. När de tydligt visar första tecknen är det ofta redan ganska ont. Så för mig är smärtpåverkad och mår dåligt mer än nog. Även om det inte är "riktigt dålig" eller "riktigt smärtpåverkad". Det för det naturligtvis svårare för men vet inte förrän efteråt vilken den sista fantastiska dagen var..

Och jag vill helst de ska gå den sista fantastiska dagen. När de tydligt visar första tecknen är det ofta redan ganska ont. Så för mig är smärtpåverkad och mår dåligt mer än nog. Även om det inte är "riktigt dålig" eller "riktigt smärtpåverkad". Det för det naturligtvis svårare för men vet inte förrän efteråt vilken den sista fantastiska dagen var..

Håller med!

Min ponny blev 30 år. Han reds i alla gångarter, gick lektion och vi rejsade 2 v innan ifrån fullblod m hoppryttare i skogen, han fräste runt i hagen, han hade noll besvär att lägga sig och resa sig med mig på.

Jag brukade aldrig åka bort när han blev äldre. Jag ville inte ställa av honom och riskera att han blev dålig. Men till slut åkte jag bort iaf och kom hem efter några dagar borta och hästen visade under 0,5 grad hälta i trav på böjt spår. Ingen annan såg den och tyckte jag överreagerade.
Jag är rätt säker på att man rätt fort kunnat få igång honom igen. Men jag kände att han var 30 och haft det så bra utan sjukdomar, smärtor etc. Så han togs bort inom några dagar, trots att många protesterade.
Bästa för hästen även om jag gick sönder bara av tanken. Jag har aldrig ångrat mitt beslut, trots att jag saknar hästen så. Han fick sluta utan att ha haft on någon period, han hade styrka kvar och var inte nedsatt i vad han orkade.
Jag kommer göra detsamma med alla mina djur. De ska inte behöva ha ont.
Det är det minsta vi kan ge dem efter allt de ger oss, känner jag.

Nu är min första hältutredning avklarad. Det var lite roligt att jag var fokuserad på helt fel ben. ;) Veterinären hittade snabbt rätt ben och misstänkte överbelastning bägge framben. Röntgen visade dock hovbroskförbening, så nu blir det specialbeslag och avsutten träning tills hästen gått ned tillräckligt mycket i vikt (viktminskningen har dock varit pågående sen förra sommaren, men är förstås ännu viktigare nu), sen kommer vi kunna tuffa på som vanligt. Så skönt!

Intressant att notera var att hästen endast var halt på böjt spår, helt ua på rakt spår både före och efter böjprov och bedövning. Den fick beröm för väldigt mjuka och fina leder. :heart

Nu är min första hältutredning avklarad. Det var lite roligt att jag var fokuserad på helt fel ben. ;) Veterinären hittade snabbt rätt ben och misstänkte överbelastning bägge framben. Röntgen visade dock hovbroskförbening, så nu blir det specialbeslag och avsutten träning tills hästen gått ned tillräckligt mycket i vikt (viktminskningen har dock varit pågående sen förra sommaren, men är förstås ännu viktigare nu), sen kommer vi kunna tuffa på som vanligt. Så skönt!

Intressant att notera var att hästen endast var halt på böjt spår, helt ua på rakt spår både före och efter böjprov och bedövning. Den fick beröm för väldigt mjuka och fina leder. :heart
Det där med var hästen har ont har aldrig lärt mig, nöjer mig med att se om en häst har ont eller inte och sedan överlåter jag folk med utbildning att reda ut var:D

Det där med var hästen har ont har aldrig lärt mig, nöjer mig med att se om en häst har ont eller inte och sedan överlåter jag folk med utbildning att reda ut var:D

Ja, jag tyckte typ "Men det är ju jättegalligt" och veterinären bara "Ja, men det är inga problem med gallor där, speciellt inte när de varit där så länge du kan minnas". Haha, stackars veterinär som fick stå ut med nojjig matte. ;) Men jag är tacksam, var många saker som jag oroat mig för som jag kunde släppa nu.

Hovbroskförbening är sällan hältutlösande så jag skulle verkligen lägga fokus på att minska vikten om den är överviktig och överbelastad. Skönt det var positiva svar!

Hovbroskförbening är sällan hältutlösande så jag skulle verkligen lägga fokus på att minska vikten om den är överviktig och överbelastad. Skönt det var positiva svar!

I detta fall var iaf veterinären övertygad om att det var det. Framförallt för att hästen var helt ohalt på rakt spår, om det var överbelastning borde den haltat även på rakt spår. Men oavsett så blir det lågintensivt arbete och minimigiva grovfoder (det var iofs tanken redan innan).

I detta fall var iaf veterinären övertygad om att det var det. Framförallt för att hästen var helt ohalt på rakt spår, om det var överbelastning borde den haltat även på rakt spår. Men oavsett så blir det lågintensivt arbete och minimigiva grovfoder (det var iofs tanken redan innan).

Man gjorde extensiv forskning för ett antal år sedan. Då man upptäckte att det sällan är hältutlösande. Eller i princip att det inte är det någonsin. Det sista håller jag dock inte med om. Vet du om det var lindrig, måttlig eller svår? Liksidig? Bedövades hältan bort?

Jag vill inte vara den men jag skulle rakt av inte köpa det. Jag har knappt röntgat en enda häst som varit helt fri från hbf. En enda har haft besvär och där fanns fler fel i samma område. Så om det inte var en exceptionellt ful ensidig hbf så skulle jag faktiskt vara avvaktande till den diagnosen. Men det är jag!

Man gjorde extensiv forskning för ett antal år sedan. Då man upptäckte att det sällan är hältutlösande. Eller i princip att det inte är det någonsin. Det sista håller jag dock inte med om. Vet du om det var lindrig, måttlig eller svår? Liksidig? Bedövades hältan bort?

Jag vill inte vara den men jag skulle rakt av inte köpa det. Jag har knappt röntgat en enda häst som varit helt fri från hbf. En enda har haft besvär och där fanns fler fel i samma område. Så om det inte var en exceptionellt ful ensidig hbf så skulle jag faktiskt vara avvaktande till den diagnosen. Men det är jag!

Det var svår hovbroskförbening och hältan försvann när hoven bedövades. :) Därav röntgen, eftersom veterinären då började misstänka att det kanske var hovbensfraktur.

Nämn en häst som vänder sig till människan för att få hjälp, enda jag har hör det ifrån är folk med araber.

Det beror förstås på vad du menar med att "få hjälp", men jag tycker våra hästar (islandshästar) gör det hela tiden. Tydligast var vår förra häst när han hade hovböld. Så fort jag kom in till honom så lyfte han upp den smärtande hoven och liksom nickade med huvudet. För mig såg det tydligt ut som "matte, det gör ont här, kan du fixa det är du snäll?". Tycker också att de tydligt talar om att "nu vill jag faktiskt ha det där fodret du gjorde iordning och ställde i blöt" eller "hjälp mig ta bort den där insekten - dääär är den" eller "nu är jag trött på att stå i den här boxen, släpp ut mig nu".

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 570
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama