Hur "vet" man att hästen inte har ont som hagprydnad?

Problemet med att rekommendera pain face generellt blir ju också att folk som kanske saknar förmågan att se såna detaljer ser hästen som frisk fast den inte är det. Om det dessutom sker hos en häst som visar minimalt riskerar skadan att bli ännu värre. Nu räknar jag inte in åldersstelhet då jag antar att det inte är vad det handlar om här.

Islandshästar växer t.ex fortfarande upp halvvilda på island. De är fantastiska på att dölja smärta och när de väl får pain face har de ONT. Där är undantagen snarare åt andra hållet. Jag har själv stått med en veterinär och tittat på en häst som för mig varit extremt tydligt halt på alla fyra ben och i princip ”ont i hela kroppen”, där veterinären hävdade att den inte var halt alls. Inte ett dugg ovanligt att hästarna är fullt normala i frihet, men blir lite spända vid ridning, som enda smärtindikation.

Har en häst dessutom gått ett tag med smärta så vänjer den sig ju och kan mycket väl visa mindre utan att den för den delen har mindre ont. Och det är ju generellt lättare för en häst att tala om att den har ont vid ”tvingande” aktiviteter som ridning än 24/7 i en hage.
Att hästar på island har lite kontakt med människor under sin uppväxt är inte alls samma sak som att de är vilda. De ägs fortfarande av människor som skyddar dom från rovdjur samt driver aveln åt ett håll som oftast inkluderar ökad förmåga att samarbeta av människor.

Hur många rovdjur finns det på Island där hästarna har behövt dölja smärtan för, fjällräv gissar jag inte går på annat än självdöda hästar.
Där emot så tror jag att det avlats på smärttåliga hästar, vilket inte är samma sak som att inte visa när det gör ont.
Det kom dit en isbjörn en gång. ;) Nä, men min poäng var väl mer att de inte har haft något syfte att "visa smärta för människan för att få hjälp".

Att hästar på island har lite kontakt med människor under sin uppväxt är inte alls samma sak som att de är vilda. De ägs fortfarande av människor som skyddar dom från rovdjur samt driver aveln åt ett håll som oftast inkluderar ökad förmåga att samarbeta av människor.
Jag skrev halvvilda. Sommarhalvåren går de i regel fria uppe på fjällen (därav hästinsamlingen på hösten). Jag vet hur det fungerar, jag har jobbat där. En unghäst på Island vänder sig inte till människan för "hjälp" om de har ont, för de hanteras minimalt.

Det kom dit en isbjörn en gång. ;) Nä, men min poäng var väl mer att de inte har haft något syfte att "visa smärta för människan för att få hjälp".
Att visa smärta för att få hjälp gör inga hästar vad jag vet, där emot har förmågan att dölja det inte varit avgörande för överlevnad.

Jag skrev halvvilda. Sommarhalvåren går de i regel fria uppe på fjällen (därav hästinsamlingen på hösten). Jag vet hur det fungerar, jag har jobbat där. En unghäst på Island vänder sig inte till människan för "hjälp" om de har ont, för de hanteras minimalt.
Nämn en häst som vänder sig till människan för att få hjälp, enda jag har hör det ifrån är folk med araber.

Kom på att mina visar om jag ska ta bort en broms eller annat som bits om jag står alldeles jämte, grannens islandshästar gör lika dant (både svensk och islandsfödda)

Nämn en häst som vänder sig till människan för att få hjälp, enda jag har hör det ifrån är folk med araber.
Det var vad som stod i inlägget jag citerade när jag började dra in islandshästar i det hela (som du sen svarade på). Jag har inte hävdat att de vänder sig till människan för hjälp, jag har hävdat motsatsen.

Nu har inte jag läst alla kommentarer än. Men om hästen busar och har livsglädjen kvar så verkar det som att hästen, enligt sig själv är bra nog.

Det finns människor som vill dö när de upplever smärta, men det finns också många som inte vill det.

Är det farligt för en häst att ha ont? (Såklart ska man inte belasta en häst som har ont). Men vi har ju hästar på boxvila ibland 6-12 månader. De har antagligen ont då. Är det okej bara för att vi vet att de kan bli bättre? Om en gammal häst har mindre smärta än en på boxvila, om den verkar vilja vara i hagen, om den inte är nedstämd och inte vill något alls. Varför ska den då inte få leva?

Kom på att mina visar om jag ska ta bort en broms eller annat som bits om jag står alldeles jämte, grannens islandshästar gör lika dant (både svensk och islandsfödda)
Ja, det är ju det jag menar att det är enklare för dem att visa specifika smärtreaktioner under ridning, t.ex, än att göra det när de går i en hage 24/7.

Nu har inte jag läst alla kommentarer än. Men om hästen busar och har livsglädjen kvar så verkar det som att hästen, enligt sig själv är bra nog.

Det finns människor som vill dö när de upplever smärta, men det finns också många som inte vill det.

Är det farligt för en häst att ha ont? (Såklart ska man inte belasta en häst som har ont). Men vi har ju hästar på boxvila ibland 6-12 månader. De har antagligen ont då. Är det okej bara för att vi vet att de kan bli bättre? Om en gammal häst har mindre smärta än en på boxvila, om den verkar vilja vara i hagen, om den inte är nedstämd och inte vill något alls. Varför ska den då inte få leva?

Det där är en intressant aspekt. Hästen ifråga är väldigt social, så att den får busa, dra en repa eller bli kliad av kompis, skulle kunna vara ett tecken på att den mår ok. Dvs om den får bli hagprydnad, så går det med hjälp av flockens interaktion att se hur individen mår. :) Du gav mig precis en gnutta hopp!

Lite intressant just detta. Min kolikhäst (kallblod) var svår att se när han började bli dålig. Jag lärde mig genom åren men det var fortfarande så att det var långt ifrån 100%-igt.

Kompisens arab å andra sidan skulle efter en viss skada inte vara halt eller ha ont enligt veterinär. Det gjorde han dock.
Givetvis kan det vara annat bakomliggande och veterinärer har inte alltid rätt.
Han visade pain face för minsta möjliga lilla sår också.

Lite intressant just detta. Min kolikhäst (kallblod) var svår att se när han började bli dålig. Jag lärde mig genom åren men det var fortfarande så att det var långt ifrån 100%-igt.

Kompisens arab å andra sidan skulle efter en viss skada inte vara halt eller ha ont enligt veterinär. Det gjorde han dock.
Givetvis kan det vara annat bakomliggande och veterinärer har inte alltid rätt.
Han visade pain face för minsta möjliga lilla sår också.
Min första häst hade låg smärttröskel, brukade skoja om att hon fick feber av att ett hårstrå låg fel😂

Precis, det finns inte en häst som inte lärt sig att den kan ”uppmana” människor till att göra saker. Typiska är väl att kasta med huvudet vid fodring dvs ”skynda dig att ge mig mat”, men även för att ta bort obehag som bitande insekter.

Så att alla hästar fortfarande skulle dölja all form av smärta till extremer för att den enbart ser oss som rovdjur är inte troligt för en modern häst som är trygg i sin miljö. Sen skickar de förstås inte in en blankett om att ”idag har jag ont i vänstra skinkan, vänligen ring massören” men visst visar hästarna ofta vad dom vill ha hjälp med, om man vet vad man ska titta efter.

Jag har haft veterinär ute tidigare med den här hästen som utbrustit ”men den ska inte kunna röra sig sådär. Det ska göra för ont”. :crazy:

Och där behöver inte den hästen ha särskilt ont. Eller är bra på att dölja.

Man kan aldrig få ett garanterat säkert svar. Lika lite som man kan vara säker på en häst som ingen inte upplever minsta lilla tecken på inte har ont.

Så man får som sagt läsa sin häst.

I ridningen begränsar sig hästen genom att halta, den avlastar. Börjar den göra samma sak i hagen genom att ta genvägar, undvika nån gångart eller rörelse osv anser jag att den har för ont.

Tycker du ska diskutera det med veterinären, pain face i all ära men det hade inte jag litat på. När min gamla fick kolik var han helt oberörd utåt sett. Veterinären sa att hon aldrig träffat en häst som var så svår att läsa. Men nu hade jag ju haft honom i 22 år så jag visste ju vilken stålskalle den hästen hade.

I ridningen begränsar sig hästen genom att halta, den avlastar. Börjar den göra samma sak i hagen genom att ta genvägar, undvika nån gångart eller rörelse osv anser jag att den har för ont.

Pratar du om min häst nu? *lätt förvirrad* Den visar inte hälta öht.

Tycker du ska diskutera det med veterinären, pain face i all ära men det hade inte jag litat på. När min gamla fick kolik var han helt oberörd utåt sett. Veterinären sa att hon aldrig träffat en häst som var så svår att läsa. Men nu hade jag ju haft honom i 22 år så jag visste ju vilken stålskalle den hästen hade.

Ja, den här verkar vara likadan. Kommer bli en lång diskussion med veterinären ifall det blir tal om utdömning/hagprydnad. :)

Och där behöver inte den hästen ha särskilt ont. Eller är bra på att dölja.

Man kan aldrig få ett garanterat säkert svar. Lika lite som man kan vara säker på en häst som ingen inte upplever minsta lilla tecken på inte har ont.

Så man får som sagt läsa sin häst.

Nä, det är så förbaskat svårt! Har han ont och döljer det, eller har han en hög smärttröskel? Är det det sistnämnda är det ju mycket lättare att acceptera att han blir hagprydnad. Men det går ju inte riktigt att säga...

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 407
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 570
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109
Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 236
Senast: Centaur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama