Att hästar på island har lite kontakt med människor under sin uppväxt är inte alls samma sak som att de är vilda. De ägs fortfarande av människor som skyddar dom från rovdjur samt driver aveln åt ett håll som oftast inkluderar ökad förmåga att samarbeta av människor.Problemet med att rekommendera pain face generellt blir ju också att folk som kanske saknar förmågan att se såna detaljer ser hästen som frisk fast den inte är det. Om det dessutom sker hos en häst som visar minimalt riskerar skadan att bli ännu värre. Nu räknar jag inte in åldersstelhet då jag antar att det inte är vad det handlar om här.
Islandshästar växer t.ex fortfarande upp halvvilda på island. De är fantastiska på att dölja smärta och när de väl får pain face har de ONT. Där är undantagen snarare åt andra hållet. Jag har själv stått med en veterinär och tittat på en häst som för mig varit extremt tydligt halt på alla fyra ben och i princip ”ont i hela kroppen”, där veterinären hävdade att den inte var halt alls. Inte ett dugg ovanligt att hästarna är fullt normala i frihet, men blir lite spända vid ridning, som enda smärtindikation.
Har en häst dessutom gått ett tag med smärta så vänjer den sig ju och kan mycket väl visa mindre utan att den för den delen har mindre ont. Och det är ju generellt lättare för en häst att tala om att den har ont vid ”tvingande” aktiviteter som ridning än 24/7 i en hage.