Hur vet man att det är höftproblem?

Snobben

Trådstartare
Dum fråga kanske,men min syrras pålle har patellaupphakningar enl vetr(ej röntgad osv)men när equatrikern kom så funderade hon på om han har problem med höfterna,någon här som har häst med höftproblem?Det knakar ju i knäna bak & flyttar sig,men ändå lustigt att det kommer så sent?Hästen är 10år och det har blivit på senare tid...Veterinären tyckte inte det var så farligt...
Hästen är pigg& glad men känslig i sin bakdel,har gammal skada bak(gaffelband)Ngn här som har häst med höftproblem?
Eller kan det vara patellaluxation,skillnaden? :confused:

Sv: Hur vet man att det är höftproblem?

Svaga muskler runt patella kan bero på många saker. Det kan komma nerifrån (gaffelband) eller uppifrån (höft). Omöjligt att säga på nätet.

Att det är ett höftproblem beskriver egentligen inte vad equiatrikern menade...det är ett ganska vidt problem...det sitter flera st. leder i området som det skulla kunna hänvisas till och det brukar vara olika varje gång man börjar fråga vad de egentligen menar.

Hm..ja det går väl inte att reda ut utan röntgen eller liknande.Ska testa & göra thermografi & se om det kan visa nåt.
Problemet sitter bak iaf :smirk:

Tänkte om nån har en häst med problem med höften och kunde berätta lite...Nåja.

Liknande trådar

Hästvård Ja, rubriken säger det mesta ;) Jag är djupt oroad över min ena pålle som inte känns hundra fräsch :( Bakgrund: Hästen är ett...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 126
Senast: Jate Volim
·
  • Låst
Hästvård Har en häst hemma som vi har haft lite problem med. Har varit på klinik utan att ha hittat något större fel på hästen förutom en...
2
Svar
34
· Visningar
5 659
Senast: Boj
·
Hästvård Min häst tappar höger bakben och blir blockhalt 3-4 steg, sedan släpper det. (Alltså, ingen hakning... benet bara viker sig) Kort...
Svar
10
· Visningar
3 756
Senast: Leoni
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka