Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Marina_s70

Trådstartare
Min dotter skall köpa ett föl -2åring. Men när man har vart å tittat på dessa olika hästar hur vet man att man köper rätt?

Hästen bör bli minst 165cm då min dotter är lång

1-åringen som vi kolla på idag är hingst och ca 157cm
2-åringen är vallack och ca 157cm
Eller fölet som är ca 135cm

Vad skall man gå på när man kollar på unghästar, vi har ju beslutånget efter 3st hästar idag.

Min dotter vill ha hästen till hoppning och så vill hon ha den länge, ett sto finns ju alltid en plan B om något skulle hända.
Vi är inte ute efter någon speciell stam

Kan vi få hjälp med tips å lite råd.........

Eller skall man bara gå på magkänslan?
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Det är ju hästar i olika åldrar ni tittar på. Vill ni vänta tre år innan ni kan rida om ni köper fölet?

Det är svårt att säga hur mycket hästarna kommer växa i framtiden. Men det låter ju som att ettåringen kan bli i den höjd som ni vill. Tvååringen kommer säkerligen växa lite till men det är inte säkert den blir 165 cm.
Min tvååring har bara växt 1 cm på höjden sen i våras men däremot breddat sig som tusan. Hoppas på att höjden kommer till våren. 2-3 cm till är önskvärt, men inte nödvändigt för min del. Han är redan lagom stor för mig.

Det är mycket att gå på magkänslan när man köper häst men man ska även kolla på exteriören. Ser alla hästarna trevliga ut i vad ni önskar i benbeställning, rygg, bog m.m.?

Sånt kollar jag på. Vill inte ha dåliga förutsättningar från början.

Hade det varit jag så hade jag köpt tvååringen för att kunna rida redan nästa år, men höjden låter mer lovande på ettåringen och det är ju ett viktigt kriterie för er.
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Ja 2-åringar är ju bättre

Men att veta deras höjd sen är ju skit svårt

Vill ju inte sälja hästen pga att den blir för liten.
Vi är inga köp å sälj folk!
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Köpte en 5-åring till lång dotter. Hästen var 1,71 och ganska "lagom stor"

Två år senare närmar han sig 1,75 och har lagt på 60 kg.

Vissa växer länge...
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Problemet med att köpa en unghäst är ju att ni inte alls vet om ni kommer matcha varandra när det väl kommer till ridningen.
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Man ska ALLTID köpa häst efter hjärtat! Hur mkt hjärnan än säger att en häst är bra, så är det ingen idé att köpa om inte hjärtat håller med.
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Man brukar säga att en häst är ca 90% av sin vuxna höjd vid 1,5 års ålder och ca 80 % av sin vuxna vikt. Så 1-åringen borde bli runt 170 ca t.ex. lite beroende på stam osv. Men det är alltid en chansning.

Mitt tips från när jag köpte ett föl är att läsa på lite om olika stammar. Titta på annonserna på hästar som ni tycker är intressanta och läs på om stammen. En häst med en bra hoppstam behöver inte bli en bra hopphäst men chansen är mycket mycket större att din dotter hittar en häst som hon kan ha roligt med om den är hoppstammad eftersom hon själv vill hoppa.

När man läser på om hästens bakgrund så kolla även upp hur höga syskonen har blivit. Har pappan plus eller minus på mankhöjden på blup ? Har mamman andra avkommor eller syskon som tränas och tävlas och hur höga är de?
Googla och sök här på buke och pappa och morfar till den potentiella hästen. En del får man ta med en nypa salt men man kan också hitta bra tips och erfarenheter av olika temperament som inte står på hingstens blupsida. T.ex. så fick jag veta att Camaro M lämnar en hel del nerv som jag är ute efter och nu har jag en Camaro M avkomma som har en del nerv och explosivitet, precis vad jag ville ha!

En annan sak som jag tycker är viktig när man köper en unghäst som man inte vet så mycket om - det är exteriören. Titta gärna på mamman men även på unghästen och välj bort de som har synliga defekter. Titta även på omdömet som pappan fick vid godkännandet. En unghäst kan ju se lustig ut, överbyggd och vinglig eftersom de växer, men kolla benställningen. Är hästen i ett väldigt skevt växt-läge när ni tittar på den, be att få se bilder på den när den var mer jämn i kroppen.
Om det finns tidigare avkommor från mamman så be att få se dem om de finns att se, eller kanske till och med be om kontatkuppgifter till deras nya ägare för att kunna ringa och fråga hur deras hästar är i hanteringen och hur de var att rida in..

Om man gör grundarbetet så ökar man chanserna att hitta en unghäst som man kommer att trivas med. Sedan tillkommer att man själv kan lära den grunderna och göra den trygg och positiv till hantering och ridning. Men när man har ett genomtänkt urval - då är det bara att gå på magkänsla =)
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Som sagt så beror det lite på stammen hur stora dom blir,men min var 146 cm när jag köpte han sommaren 2011 (född sommar 2010) I Januari 2012 var han 151 cm,i Januari 2013 var han 161 cm,han är i dag 163 (3,5 år). Dock har han knappt växt alls på bredden så jag hoppas att det kommer nu! ;)
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Oj jäklar vad mycket att ha koll på å kolla upp *ler*

Min dotter å jag hitta ett halvblod på 2år och är 165cm redan nu, så hon kommer nog vara i bra höjd längre fram.
Hon är efter en tjuv betäckning och hon är helt supersnäll och go, hon är väl hanterad.
Så nu behöver hon växa i sin kropp och vi har inte bråttom att rida in henne. Min dotter har en foderhäst som hon skall tävla lite med till våren. Och när han lämnas tillbaka så slipper vi leta ny häst å hoppas att den ny blir och är bra.

Vad jag inte visste var att hästar skall helst vara veterinärbesiktigade för att få dom försäkrade.
Våran var inte försäkrad tidigare så nu skall en besiktnings man/kvinna komma å kolla på hästen för att den skall bli försäkrad
 
Sv: Hur vet man att det är rätt häst man köper?

Att köpa en unghäst är alltid lite av ett lotteri. Köpte min häst när hon var 2,5. Var inte mitt förstahandsval av häst egentligen men vi köpte henne på chansning. Om man märker att man inte passar med hästen senare kan man ju rida in och sälja och förhoppningsvis gå lite plus på affären. Min tvååring växte nästan 10 cm... Hon var strax under 170 cm när vi köpte henne och nu är hon nästan 180 cm. Hur mycket de växer är ju dock säkert från häst till häst, men man kan ju kolla lite på stammen och se om det brukar ge stora eller små hästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 142
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 769
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 301
Senast: Zpunk
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Ramla av varje uteritt?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp