Hur vet jag om hästen fryser?

Lill76

Trådstartare
Jag har 2 hästar varav den ena (travare) lagt sig till med en tjock lång och lurvig vinterpäls , men den andra (halvblod 2,5-år) har bara sin släta korta päls fortfarande. Förra vintern vill jag minnas att han hade tjock vinterpäls, men det var kanske "fölpäls" eller vad man ska kalla det. Frågan är nu om unghästen fryser när det är kyligt ute? Hur märker jag det på honom ?
Jag har i princip aldrig använt täcke på någon av mina hästar tidigare utan vill gärna att dom får en tjock päls så dom klarar sig, men jag vill ju inte att han ska frysa.

Sv: Hur vet jag om hästen fryser?

Har upplevt samma sak med mina halvblod, dvs att den vinterpläs de har som 1-2-åringar försvinner i 3-årsåldern. Ofta får de kort men väldigt TÄT vinterpläs istället men ibland (vid blödsnö, mkt regn) fryser de faktiskt.

Ju större häst desto bättre förmåga att hålla värmen eftersom ytan (huden/pälsen) är mindre i förhållande till volymen (kroppen) än för mindre hästar och halvblod är ju oftast större än travare...

Men naturligtvis kan den frysa, ffa som sagt om det är blötsnö eller regn, kall vind brukar de klara men det beror ju på vad de har för möjlighet att ställa sig i lä, springa sig varma osv i hagen.

Om en häst fryser gör den dels som vi människor dvs skakar och dels brukar de skjuta rygg.

Måste bara säga en sak :D ...min travare är närmare 175 i mkh....
Vi har ett bra vindskydd där hästarna brukar stå när det regnar och snöar, så jag hoppas att han (halvblodet) klarar sig ett tag till utan täcke.

du ser ju om hästen "kurar ihop" och spänner sig , eller rent av skakar.. hästen har inte en slät kort OCH tjock päls då?? en häst i stallet har jättekort tät päls, ser ut som sommarpäls! jättefin! men inte fryser hon inte!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 397
Senast: Stergo
·
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 546
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka