Jag vet inte om vi pratar förbi varandra. Jag är inriktad på socker.
Du började ditt inlägg med att tala om att du hade sett ett högt värde på NSC i timotej (33%). Det du skrev gick inte att tyda på något annat sätt än att detta var en varningssignal till oss på “Buke”.
Jag förklarade då att man inte kan gå efter ett NSC-värde när man bedömer om ett grovfoder är lämpligt för t.ex. en IR-häst eftersom NSC även omfattar fruktan och det är endast socker och stärkelse som ger insulinsvar. NSC (Non-structural carbohydrates) består av socker+ stärkelse + fruktan.
Sen gick du över till att påstå att “
vi kan sluta oroa oss på våren då det är fruktanen som är högt”.
Detta är ett felaktigt påstående. Fruktanen i gräs är som
lägst på våren då bladmassan är hög. Fruktanen finns företrädesvis i stjälken vilket gör att fruktanhalten ökar med växtfasen.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fructan
“Fructans are important storage polysaccharides in the
stems of many species of grasses.
Det finns ett otal andra trådar om fruktan.
Fruktan är inget socker utan en polysackarid (se ovan). Hästen saknar enzymer som kan bryta ner fruktan. Fruktan bryts ner av mikroorganismerna i hästens grovtarm till laktat som sedan transporteras och lagras i levern. Insulin är inte inblandad i denna process.
Fruktanhalten i ett grovfoder kan variera inom vida gränser. Bara i mitt hö har fruktanhalten varierat mellan 6,0% (2011) och 19,3% (2013) under olika år. Det går helt enkelt inte att säga om ett grovfoder är lämpligt för en IR-häst genom att titta på ett NSC-värde (eller WSC-värde). Det är summan av socker och stärkelse som är relevant.
Hur hög var socker- + stärkelsehalten i ditt timotej med NSC = 33% ?