Var tar du att jag är stressad eller har gått igång på detaljer, eller för all del tycker att någon tidigare ägare gjort något? Panik har jag inte heller (jag har haft analysen i flera veckor)
Jag har ett grovfoder med i princip inget koppar, ganska lågt zink, hyfsat mangan och svinhögt järn.Och jag tog ju inte analys på makromineraler för att jag tänkte strunta i vad analysen visade (och jag tog det för jag misstänkte att det var enorma järnöverskott, dock trodde jag faktiskt på bättre koppar och zink). Så jag lär ju fixa till det där.
Vilket inte är det lättaste eftersom det i Sverige idag helt saknas järnfritt koppar/zink tillskott. Och de allra flesta mineralfoder innehåller rätt rejält med järn.
Att det är att vara hysterisk att vilja fixa till så att behoven är täckta och det är balans, ja det kan man kanske tycka. Fast då kan man ju eg skita i att analysera något alls eller lära någon innehållsförteckning på nånting?
(På silage får jag ungefär 350% av järnbehovet, 30% av kopparbehovet, 50 % av zinkbehovet och drygt hela manganbehovet på ponnyn. För den stora är det värre, där är 400% av järnbehovet, 35% av kopparbehovet, 60% av zinkbehovet och 180% av manganbehovet täckt av silage. För att illustrera...)
Tillägg: Om du menade det att jag vill veta vad jag ger och inte bara vad de tillsatt. Så Krafft miner vit t ex. De anger tillsatt järn, 600 mg/kg. Jag räknade med miner och det gick att hyfsa till rätt okej, behövde läggas på lite zink och koppar bara. Problemet - att Krafft miner vit INNEHÅLLER 2500 mg järn/kg foder. Det är en jäkla skillnad mot 600 mg - och det blir enormt fel att använda ihop med mitt grovfoder, det ökar ju på järnöverskottet. Hade jag inte blivit tipsad om att det inte går att lita på att det är 600 mg järn/kg så hade jag glatt duttat i lite koppar och zink och sett glad ut. Men kastat pengarna i sjön för jag gjort illa värre genom att dra på ännu mera järn där det redan är på tok för högt..